2011-08-24, 00:40
Medlem
Hejsan Allesammans!

Jag har ett grymt jobbigt och irriterande problem med min Macbook Pro "15 som jag köpte nån gång i Juni 2010.

När jag hade fest med lite vänner hemma för några månader sen så hände en liten olycka, då någon av misstag råkade spilla öl över trackpaden. Det handlade inte om mycket öl utan det var lite grann, men tydligen en sån pass stor mängd så att fukten nådde under trackpaden.

Direkt efter den lilla olyckan så stängde jag av datorn, torkade av där ölen hade spillts, väntade en kvart och drog igång datorn igen. Det fanns nu inga tecken på problem.. Datorn fungerade helt som den skulle. Ingen skada skedd!

Några dagar senare så drar jag igång datorn som vanligt och allting känns helt okej i en timme eller så..Men nu när datorn har blivit lite varm så märker jag att någonting inte stämmer. Musen har börjat glida omkring av sig själv (dras mot vänstersidan på skärmen). Otroligt jobbigt! Nu går det heller inte att använda trackpaden, för muspekaren vägrar att röra på sig när jag använder mig av trackpaden, den vill verkligen inte reagera på någonting jag gör. Efter ett tag så upptäcker jag att jag kan kontrollera TP:n om jag slår på den lite bestämt, men det fungerar bara i några sekunder innan den slutar att reagera igen. Muspekaren reagerar alltså inte när jag rör vid trackpaden, men muspekaren fortsätter av sig självt att gå över skärmen fram och tillbaka.

Jag var för någon månad sen bortrest och då stod datorn avstängd i en vecka. När jag kommit hem och slog på datorn så fungerade trackpaden utan några problem alls i 3-4 dagar. Den tredje dagen så stod datorn på under natten och när jag på morgonen vaknade och skulle använda datorn så hade problemet kommit tillbaka..

Det känns som att det är något som blir åter klibbigt när datorn blir varm och som därför gör att trackpaden slutar att fungera, men jag har verkligen ingen aning och vad jag ska ta mig till..
Detta är ett helt otroligt jobbigt problem eftersom att jag inte kan ta med datorn någonstanns eftersom att den ändå blir oanvändbar efter en liten stund.

Just det. Jag glömde nämna det tidigare.
När jag kopplar in en vanlig mus så fungerar det jättebra, men fortfarande så går muspekaren av sig själv efter en stund när datorn blivit lite varm. Men det går att kontrollera datorn iallafall.

Kan någon snäll själ berätta för mig vad jag ska ta mig till? Kan jag öppna datorn själv och göra rent eller borde jag lämna in datorn?

Tack på förhand
el-machinero
Citera
2011-11-13, 01:19
Medlem
Bumpar denna tråd, då jag själv har ett liknande problem med min Macbook Air 2011 som trackpaden slutat fungera på efter en "spillolycka". Någon som har något tips?
Citera
2011-11-13, 02:14
Medlem
SirKnasens avatar
Det blir svårt att komma åt trackpaden under batteriet utan specialskruvmejseln som behövs.
Skruva bort bottenplattan så ser du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in