2011-08-23, 21:43
Medlem
Jag vill köpa min första systemkamera. Jag kan dock inte något i princip, om systemkameror. Men jag fotar mycket med min vanliga kompaktkamera och vill take it to the next level. Jag kommer antagligen mest fota natur och porträtt, semsterresor osv. Kameran ska inte vara för tung och det ska vara lätt att köpa begagnade objektiv till den.

Pris: max 8-9000. Även om jag inte kan så mycket om systemkameror för tillfället har jag tänkt på att köpa en i snart två år, och är övertygad om att den kommer bli välanvänd.

Jag bryr mig inte så mycket om "balla finesser" som kanske skiljer de nyare modellerna mot de lite äldre. Jag kan absolut tänka mig att köpa en begagnad äldre variant om det är en märkbar prisskillnad.

Jag antar att man kan filma med de allra flesta systemkameror, men det är inte heller så viktigt för min del.

Alltså: prisvärd, hyfsat lättanvänd och gärna ganska lätt (det senare kanske dock är knivigare att hitta).

Den eviga frågan om man ska köpa Nikon eller Canon har jag heller inte klurat ut, fattar ärligt talat inte skillnaderna, om de nu är speciellt stora överhuvudtaget. Nikon kanske är lite dyrare?

Vad är era förslag, och vad är era tips på vad man alltid bör kolla upp innan man köper sin första kamera?
Citera
2011-08-23, 23:07
Medlem
Cliffaks avatar
Kläm och känn. De flesta systemkameror idag tar likartade bilder för 90% av användarna, så ergonomin är viktigast. Canon och Nikon har stora utbud av objektiv både nytt och begagnat, så se efter vilken som känns lättast att hantera för just dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in