2018-11-18, 23:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Ja jag köper att döden är en illusion, men hur hjälper det mig om jag vill undvika lidande? Enda vägen ut är något nirvana/moksha-scenario, såtillvida att jag inte har haft helt fel gällande min syn på medvetenhet.

Även den som köper att döden är en illusion är en illusion. Vem är det som lider? Se om det går att hitta källan till denna upplevare.
Citera
2018-11-19, 05:52
Medlem
Citat:
Ja jag köper att döden är en illusion, men hur hjälper det mig om jag vill undvika lidande? Enda vägen ut är något nirvana/moksha-scenario, såtillvida att jag inte har haft helt fel gällande min syn på medvetenhet.
Faan, vad du håller på och joxar med olika ord i din självhypnos, blir du inte bara trött av att försöka kontrollera det som inte finns och sätta det på plats i ditt sandtempel? Visa mej din framtid först och sen kan vi prata om allt det som kanske kommer att hända där eller tycker du bara om att spinna tankar som en spindel spinner sin väv att hålla fast i trots att du både är väven, tomrummen och rädslan av att falla platt till marken och allt övrigt som du kan komma på i din inbillade framtid?

Hittar du inte framtiden kommer allt du fantiserat om att det finns där att falla ihop som ett korthus, var beredd. Som att leta efter glasögonen som redan sitter på och du kommer att bara skratta haha..

Sorry det finns ingen hjälp i din framtid du är redan rökt när du föddes så nu har du livet att inse det eller ej. Ingen brådska allt visar sig det lyckliga ögonblicket när du tror att du skall dö och klarade du av hemskheten av att födas så klarar du även av den sista lyckliga sucken från en lång resa som var kortare än kort då allt visade sig bara vara en dröm. Inget hade hänt, haha..

Chill out och läs FlamRed för det är du som talar till dej själv, någon annan finns inte. Flamman säger det så oemotståndligt enkelt och fint så du kommer att chilla ut lika lätt som mörkret gör när solen går upp. Bara ge det tid, någon sekund då och då, du kan inte missa då du redan står i porten med dörren öppen och du vet det annars skulle du inte skriva som du gör. Allt eller inget, du är redan DET, jag bara skojade, det finns ingen port! Hahahaha ...
Citera
2018-11-24, 21:53
Medlem
Skogismyras avatar
https://youtu.be/g8JDtzYBHU0
En nonduality animation. Den är 2:03 minuter lång.

"There is no longer any need to believe, when one sees the truth."
- Al-Alawi
Citera
2018-12-02, 17:58
Medlem
Citat:
Vad är ens poängen med att bli "upplyst"? Annat än att det känns bra? Det är ingen långsiktig lösning, och det är de lösningarna som är de enda som jag är beredd att lägga ner tid på.
Poängen med andlig upplysning är inget du bör fundera över, för den är helt bortom din nuvarande räckvidd, perception av livet( underhållning/tidsfördriv i tankarna, vilket är synonymt med att man slösar bort sin ändliga tid, eller dödliga liv). Vad du bör fundera över är processen som leder mot andlig upplysning och bara i detta syfte har t.ex. den här tråden något som helst existentiellt värde för någon öht. Alltså andlig upplysning är inget koncept, det är den naturliga strävan eller drift som finns ingrodd i varenda levande cell, från en daggmask till en komplexare form som en människa.

Du säger att du söker en lösning, vilket problem söker du en lösning på(och vad tror du att grundproblemet bottnar i)?

Det är inte till för det begränsade intellektet att klura ut vad poängen med andlig upplysning är för något eller varför det skulle tjäna något till, att fundera i sådana banor leder bara till frustration och tro, inte kunskap eller visdom. Andlig upplysning är synonymt med befrielse, varför söker någon varelse frihet? Varför vill någon undvika lidande eller obehag eller stagnation(fundera på detta noga), vad driver överlevnadsinstinkten, varför vill man ''finnas'' och varför blir en människa som trotsar sin naturliga drift efter frihet(expansion) deprimerad, d-v-s olycklig?(Fundera också på detta noga).

En varelse som är andlig upplyst har förmågan att befria sig själv från all sorts träldom, till skillnad från alla andra som är fångade i tendenserna/begären. Tendenserna/begären upphör inte efter döden och sådana livsenergier utan en fysisk kropp söker därför tvångsmässigt upp en ny livmoder(inte medvetet nej) som passar den individuella strukturen där tendenserna/begären kan få ett levande aktivt uttryck igen.

Det kallas för andlig upplysning av två skäl: andlig därför att det inbegriper den dimensionen av livet som våra biologiska organ/sinnen inte är utvecklade för att kunna uppfatta, t.ex. vår synförmåga, eller det vi kan se. Ögat kan bara uppfatta sådant som reflekterar ljuset tillbaka till ögat, för att ljus skall kunna reflektera tillbaka till ögat från ett observerbart objekt kräver det att objektet stoppar ljuset( ljuset går inte rakt igenom). Objekt som ljuset går igenom har vi svårare för att se(t.ex. glas). Objekt som inte stoppar ljus öht kan vi därför inte se öht(e.g. subtil materia, ''spöke''). Vissa djurarter med en väldigt skarp sinnesnärvaro kan dock naturligt uppfatta rörelsen från objekt som inte stoppar ljuset(t.e.x kattdjur, ormar). En människa som utvecklar sin närvaro/koncentration eller medvetenhet kan uppfatta detsamma(och mycket mer därtill, folk i allmänhet är inte medvetna om sin egen kapacitet och använder därför bara en väldigt liten del av sin slumrande intuitiva intelligens). Det som verkligt är hänvisat till som andligt är dock helt utan form(även subtila former som inte stoppar ljus)

Upplysning är bokstavligt talat att skingra mörkret, så att det går att se vad som finns där. Troende människor(oavsett om det är religiösa som tror på gud, ateister utan tro på gud med sin materialistiska tro, eller människor som tror på övernaturliga fenomen) är likaså individer som försöker förstå någonting om det som inte går att se(mörkret) och därför drar alla möjliga förvrängda slutsatser om livet. Upplysning är därför att tända en lampa, plötsligt kan man se det som inte tidigare gick att se. Olika grader av andlig utveckling är därför som ljussvagare eller ljusstarka glödlampor som belyser mindre/mer och därmed också skingras mörkret mindre/mer.

Andlig - upplysning är därför synonymt med att se klart(synförmågan vara bara ett bildligt exempel). Världen är därför inte en plats där onda makter slåss mot goda makter(som människor projicerar saken i sin begränsade förståelse av livet). Världen har alltid varit en plats där varelser med varierande grader av medvetenhet drabbar samman i brist på klar syn(ignorans), tro vs tro. Ser man livet i sin helhet vet man också hur man på bästa sätt skall fortskrida för sitt eget och alla andras bästa(det är syftet med söka upp en autentisk ''guru'' = en som skingrar mörkret). Därför bör man söka sig till processen som leder mot andlig upplysning, annars är lidande ett kontinuerligt cykliskt faktum och befrielse en konstant längtan(alla inser detta för eller senare, men det är en lång ''evolution'' dit'' och många piskrapp som skall uthärdas för den trotsige som i sin ignorans tror sig veta bättre ändå och går motströms och därav får lida friktionen orsakad av den egna ignoransen eller brist på klarsynthet, i.e ''karma'')
Citera
2018-12-07, 11:00
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Nej du kan inte bli andligt upplyst genom att tänka dig fram/studera vetenskap.

Läs på om andlig upplysning.

Därför är andlig upplysning något som man själv måste uppnå.
Du gör felet att hela tiden leta efter bevis utanför dig själv.

Okej, skit i andlig upplysning då. Ha så kul med att inte veta ett skit (på sin höjd tro att du vet) och lida resten av livet och sen återfödas och uppprepa samma sak vem vet hur många gånger ända tills du vaknar.
Vill dock invända att jag tror att tanken kan hjälpa en mot andlig upplysning, om tankarna har till syfte (eller bieffekt) att bredda sin synvinkel. Det skapar förmåga till abstrakta tankar som är nödvändiga för andlig upplysning. Sen har du rätt att man inte kan bli upplyst av att läsa en wikipediaartikel.
Citera
2018-12-07, 17:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Vill dock invända att jag tror att tanken kan hjälpa en mot andlig upplysning, om tankarna har till syfte (eller bieffekt) att bredda sin synvinkel. Det skapar förmåga till abstrakta tankar som är nödvändiga för andlig upplysning. Sen har du rätt att man inte kan bli upplyst av att läsa en wikipediaartikel.

Varför anser du att abstrakta tankar är nödvändiga för upplysning? Kan du ge exempel på vilka tankar det skulle kunna röra sig om och hur det skulle gå till?
Citera
2018-12-07, 17:26
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Varför anser du att abstrakta tankar är nödvändiga för upplysning? Kan du ge exempel på vilka tankar det skulle kunna röra sig om och hur det skulle gå till?
Jag kan bara tala för mig själv i att jag nådde ett uppvaknande delvis genom filosofiska studier. Det fick mig först och främst att kunna identifiera medvetandet, vad det ens är för något. Jag var strikt materialist och ansåg det helt idiotiskt att någon kunde vara dualistist/idealist. Det i sig banade väg för att jag kunde skilja på medvetandet och kroppen, som i sin tur senare ledde till att jag nådde insikt om enigheten.

Jag är fast bestämt i att upplysning handlar om att skaka bort det falska för att kunna se det sanna, och att detta sanna går att argumentera för logiskt. Problemet är bara att för att man ska kunna förstå det logiska måste man först vara upplyst. Men genom att kunna se bredare perspektiv och börja ställa frågan "Vem är jag?" banar man väg för att kunna inse sitt sanna jag. Detta enligt mig kräver ett abstrakt tänkande. Även om sanningen i sig inte är så komplicerad (utan egentligen tvärtom) så är insikten i sig en kognitiv process som behöver tänkas fram av hjärnan. För hjärnan är det faktiskt en ganska abstrakt idé att man inte är en separat entitet; det är därför upplysning är svårt att uppnå.

Jag tror också att upplysta generellt sett har en intelligens över genomsnittet, vilket då också skulle vara evidens för att ett abstrakt tänkande (eller tänkande i allmänhet) är en fördel för ett uppvaknande.
Senast redigerad av spyder123 2018-12-07 kl. 17:38.
Citera
2018-12-07, 23:35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag kan bara tala för mig själv i att jag nådde ett uppvaknande delvis genom filosofiska studier. Det fick mig först och främst att kunna identifiera medvetandet, vad det ens är för något. Jag var strikt materialist och ansåg det helt idiotiskt att någon kunde vara dualistist/idealist. Det i sig banade väg för att jag kunde skilja på medvetandet och kroppen, som i sin tur senare ledde till att jag nådde insikt om enigheten.
Verkar rimligt.

Citat:
Jag är fast bestämt i att upplysning handlar om att skaka bort det falska för att kunna se det sanna, och att detta sanna går att argumentera för logiskt.

Jag håller med om det förra men opponerar mot det senare.

Citat:
Men genom att kunna se bredare perspektiv och börja ställa frågan "Vem är jag?" banar man väg för att kunna inse sitt sanna jag.

Ja, jo.

Citat:
Detta enligt mig kräver ett abstrakt tänkande.

Hur så? Det "sanna" är väl snarare en total avsaknad av tankar. Vad menar du med tankar i det här fallet?

Citat:
Även om sanningen i sig inte är så komplicerad (utan egentligen tvärtom) så är insikten i sig en kognitiv process som behöver tänkas fram av hjärnan.
Ok men då kan du väl bara skriva ner hur du gjorde?

Citat:
Jag tror också att upplysta generellt sett har en intelligens över genomsnittet, vilket då också skulle vara evidens för att ett abstrakt tänkande (eller tänkande i allmänhet) är en fördel för ett uppvaknande.
Det är möjligt att upplysta har en IQ över snittet men det finns också många som har en IQ över snittet som inte är upplysta.
Detta enkla resonemang visar på svagheten i din argumentation och sänker din trovärdighet betydligt.
Senast redigerad av proconsul 2018-12-07 kl. 23:39.
Citera
2018-12-07, 23:47
Medlem
Hax.Pains avatar
"Västvärldens hjärna är som en vass skalpel som skär inåt, endast för att finna tomhet" där har ni iq, till vilken nytta kan en fråga sig?
Citera
2018-12-08, 00:08
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Hur så? Det "sanna" är väl snarare en total avsaknad av tankar. Vad menar du med tankar i det här fallet?
Det som jag förklarade i första paragrafen.

Citat:
Ok men då kan du väl bara skriva ner hur du gjorde?
Den kognitiva processen kan skilja sig beroende på en individ men det är väl självklart att själva insikten är en mental process.

Citat:
Det är möjligt att upplysta har en IQ över snittet men det finns också många som har en IQ över snittet som inte är upplysta.
Detta enkla resonemang visar på svagheten i din argumentation och sänker din trovärdighet betydligt.
En förutsättning för att simma är att man har starka armar men det betyder inte att alla som har starka armar är simmare. Det är ett logiskt fel du utförde.
Citera
2018-12-08, 08:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det som jag förklarade i första paragrafen.
Ok, då håller jag inte med.

Citat:
Den kognitiva processen kan skilja sig beroende på en individ men det är väl självklart att själva insikten är en mental process.
Nej inte alls. Kan du redogöra för varför det skulle vara så?

Citat:
En förutsättning för att simma är att man har starka armar men det betyder inte att alla som har starka armar är simmare. Det är ett logiskt fel du utförde.
Jag bara skämtade
Citera
2018-12-08, 08:27
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ok, då håller jag inte med.

Nej inte alls. Kan du redogöra för varför det skulle vara så?

Jag bara skämtade
Jag önskar att du redogör varför du inte håller med mig innan jag utvecklar mina tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in