Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 21:06
  #361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Släpp på arrogansen och chilla, allt går enligt plan utan att fråga dej som är enda hindret. Vill du ha något att göra så följ bara med dina tankar så länge det känns ok och känns det inte ok så vänta. Lotusblomman öppnar sig sakta, sakta eller snabbt i sin egen takt utan att fråga om lov när du väntar. Och fråga gärna innerligt vem det är som väntar och berätta sedan.
Vi hörs!

Visst jag förstår vad du menar (tror jag), men samtidigt, så måste man ha någon form av bas-intention i bakhuvudet. Annars slutar man som den typiske svennebananen med ett jobb, lägenhet/villa och tittar på skräp-tv fram till sin död där man ligger och ångrar saker man aldrig gjorde. Men nej om man ska ägna sig åt det här så får man nog inte stressa fram det, utan låta det komma naturligt. Det ligger väl något i att viljan till nirvana i sig är ett begär.
Citera
2018-11-18, 21:08
  #362
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Jag sväljer bl.a. inte det som du eller materialismen säger. Inte heller sväljer jag chakran, spöken, utomjordingar på jorden

Varför det?
Citera
2018-11-18, 21:09
  #363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Inte uppstår va? Medvetandet finns oberoende av materien men interagerar med den. Det är iaf min nygamla ide. Båda är eviga och oförstörbara och interagerar med varandra.
Relationen/reaktionen mellan dem är väl självmedvetande kan jag tänka.

Låter osannolikt att medvetande skulle existera oberoende av materian... Snarare att de båda är fenomen/rörelse i samma underliggande ett. Vad menar du?
Citera
2018-11-18, 21:12
  #364
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Låter osannolikt att medvetande skulle existera oberoende av materian... Snarare att de båda är fenomen/rörelse i samma underliggande ett. Vad menar du?

Naturligtvis, tack, jag har rökt alldeles för mycket
Citera
2018-11-18, 21:13
  #365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Visst jag förstår vad du menar (tror jag), men samtidigt, så måste man ha någon form av bas-intention i bakhuvudet. Annars slutar man som den typiske svennebananen med ett jobb, lägenhet/villa och tittar på skräp-tv fram till sin död där man ligger och ångrar saker man aldrig gjorde. Men nej om man ska ägna sig åt det här så får man nog inte stressa fram det, utan låta det komma naturligt. Det ligger väl något i att viljan till nirvana i sig är ett begär.

Efter upplysningen så blir även ett svennebanan liv det bästa tänkbara. Ingen ånger på slutet dock.

Vi söker oss mot sanningen, det sker automatiskt. I vilken takt och med vilken intensitet skiljer, och du kommer skratta åt hur lustigt allt det var i slutändan.
Citera
2018-11-18, 21:17
  #366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Efter upplysningen så blir även ett svennebanan liv det bästa tänkbara. Ingen ånger på slutet dock.

Vi söker oss mot sanningen, det sker automatiskt. I vilken takt och med vilken intensitet skiljer, och du kommer skratta åt hur lustigt allt det var i slutändan.

Och vad menar du händer efter döden? Eller är "sanningen" begränsad till detta liv enligt dig? Sedan är jag väldigt skeptisk till att alla söker sig till "sanningen" (vad det nu är), du grovt överskattar mänskligheten. Många är nöjda om de har en schysst lön och ett ställe att bo på. Säger inte att det är fel, men menar bara att långt ifrån alla (i väst iaf) är djupt tänkande människor.
Citera
2018-11-18, 21:26
  #367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Och vad menar du händer efter döden? Eller är "sanningen" begränsad till detta liv enligt dig? Sedan är jag väldigt skeptisk till att alla söker sig till "sanningen" (vad det nu är), du grovt överskattar mänskligheten. Många är nöjda om de har en schysst lön och ett ställe att bo på. Säger inte att det är fel, men menar bara att långt ifrån alla (i väst iaf) är djupt tänkande människor.

Inget har fötts, ingen har skapats, och således kan inget dö. Döden finns helt enkelt inte.

Ja, man kanske inte söker sig till sanningen, men hjärnan skapar en modell som är så sann som möjligt. Du kan inte undvika att förstå vad som händer om du ställer dig framför ett tåg, du kan inte heller undvika övrigt "sökande" som hjärnan gör. Men sant, när du väl förstått vad som händer när du ställer dig framför ett tåg slutar du fundera på det, och samma händer människor som tror sig förstått hur deras ego/jag fungerar.
Citera
2018-11-18, 21:29
  #368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Inget har fötts, ingen har skapats, och således kan inget dö. Döden finns helt enkelt inte.

Ja jag köper att döden är en illusion, men hur hjälper det mig om jag vill undvika lidande? Enda vägen ut är något nirvana/moksha-scenario, såtillvida att jag inte har haft helt fel gällande min syn på medvetenhet.
__________________
Senast redigerad av ABC. 2018-11-18 kl. 21:31.
Citera
2018-11-18, 21:35
  #369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Ja jag köper att döden är en illusion, men hur hjälper det mig om jag vill undvika lidande? Enda vägen ut är något nirvana/moksha-scenario, såtillvida att jag inte har haft helt fel gällande min syn på medvetenhet.

Ja, och nirvana finns här och nu.

Nirvana är när du slipper vara det där väsendet/själen/karma som skulle kunna reinkarneras. När du slutar vara doer eller vittne, när allt blir en rörelse i samma underliggande stoff.

Det känns som du är relativt nära, du har många insikter som pekar åt det hållet. Du vet att allt du upplever bara är en dröm i det underliggande, kan man styra drömmar?
Citera
2018-11-18, 21:39
  #370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ja, och nirvana finns här och nu.

Nirvana är när du slipper vara det där väsendet/själen/karma som skulle kunna reinkarneras. När du slutar vara doer eller vittne, när allt blir en rörelse i samma underliggande stoff.

Det känns som du är relativt nära, du har många insikter som pekar åt det hållet. Du vet att allt du upplever bara är en dröm i det underliggande, kan man styra drömmar?

Mitt "problem" är att jag inte tror på nirvana, men kanske det inte spelar någon roll. Man bör ändå inte ha ett mål, det är min analys, för har man ett mål så är man färgad/lider av bias. Bäst att inte ha några föreställningar över huvud taget.
Citera
2018-11-18, 21:44
  #371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Mitt "problem" är att jag inte tror på nirvana, men kanske det inte spelar någon roll. Man bör ändå inte ha ett mål, det är min analys, för har man ett mål så är man färgad/lider av bias. Bäst att inte ha några föreställningar över huvud taget.

Ja, jag vet inte vad du lägger i ordet nirvana, och det man inte tror finns, finns givetvis inte.

Problemet är ju det omvända, att vi tror massa saker finns, som egentligen inte finns.

Jag tror föreställningar och mål, strävan och allt är bra. Det gäller bara att se att dom sker automatiskt, dom är rörelser i universum. De är inte knutna till ett "du" eller kan styras av ett du.
__________________
Senast redigerad av FlamRed 2018-11-18 kl. 21:54.
Citera
2018-11-18, 21:47
  #372
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Ja jag köper att döden är en illusion, men hur hjälper det mig om jag vill undvika lidande? Enda vägen ut är något nirvana/moksha-scenario, såtillvida att jag inte har haft helt fel gällande min syn på medvetenhet.

Vägen ut ? Jesus är vägen in
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback