2011-08-23, 21:01
Medlem
Har en samsung laptop jag köpte förra sommaren. Har aldrig haft några som helst problem med den. Kör inte hårt utan det är bara en surfdator.

I morse när jag lyfte upp datorn (påslagen, ingen laddare i) hörde jag ett märkligt tjutande/pipande ljud i ca 1 sekund, lät som något innifrån datorn alltså inget felmeddelande eller dyl. Vände lite på datorn men inga fel, fungerade som den skulle.

6 timmar sitter jag i soffan och slösurfar, lägger ifrån mig datorn i viloläge ca 1h och när jag sen tar upp den hör jag ljudet igen och ser att det kommer rök ifrån fläkten!! Stänger av datorn fort som fan och känner ingen bränd lukt eller liknande. Datorn är heller inte jättevarm.

Vill inte skruva isär datorn med allt vad det innebär, men vad kan det bero på? Köpte tyvärr datorn på netonnet och garantin har därmed gått ut. Bara att köpa en ny?

Fast viktigaste frågan: vågar jag starta den för att rädda materialet jag har på den?
Citera
2011-08-23, 21:07
Medlem
Jiimmmiishs avatar
Har du dammat den? Fastän fläktar finns så försvinner inte dammet på alla ställen. En polare hade ett liknande problem och han blåste in i fläktgallret på datorn och till sin förvåning så flög ett moln med damm ut från datorn. Köp en flaska tryckluft och se vad som händer.

Kan dock vara något helt annat också men ibland så är det faktiskt så enkelt. Jag tycker ändå att datorn borde vara varm eller stängas av om den vart igång så länge eftersom damm orsakar en ökad temperatur i datorn ganska lätt så jag har förmodligen fel. Men en flaska tryckluft kommer inte göra dig fattig i alla fall.
Citera
2011-08-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiimmmiish
Har du dammat den? Fastän fläktar finns så försvinner inte dammet på alla ställen. En polare hade ett liknande problem och han blåste in i fläktgallret på datorn och till sin förvåning så flög ett moln med damm ut från datorn. Köp en flaska tryckluft och se vad som händer.

Kan dock vara något helt annat också men ibland så är det faktiskt så enkelt. Jag tycker ändå att datorn borde vara varm eller stängas av om den vart igång så länge eftersom damm orsakar en ökad temperatur i datorn ganska lätt så jag har förmodligen fel. Men en flaska tryckluft kommer inte göra dig fattig i alla fall.

Nix, men har inte märkt någon skillnad varken på fläktljud eller värmenivå.

Vågar jag starta den innan jag dammat? Eller efter å andra sidan, även om det inte kommer ut nåt skräp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in