2011-08-23, 19:56
Medlem
Hejsan
Ingen aning om denna tråden ligger rätt, om inte får någon mod gärna flytta den.

Fick ett litet problem i dag, har sökt runt lite men måste ändå dubbel kolla med er om just mitt fall.
I augusti 2010 började jag jobba hoss en ny arbetsgivare, heltids anställning med en månads försjuten provisions baserad lön. Nu ett år senare har jag slutat där och nu den 25:e skall jag få min sista lön samt all semester ersättning (tog inte ut någon betald semester under året jag jobbade där). Och vad jag har förstått det skall jag få ut 12kr i semester ersättning för varje 100kr i brutto lön jag fått, stämmer detta?

Problemt uppstår med att jag var heltids sjukskriven 2011-01-24 till 2011-05-31 samt 50% sjukskriven 2011-06-01 till 2011-07-31. Alltså 4 månader heltids sjukskriven samt 2månader 50%. Dvs jag har bara jobbat ungefär halva året under det år jag varit anställd där.

Dom jag har pratat med under dagen har sagt att är man sjukskriven mindre än 180dagar så är det semesterersättnings grundande. och då måste det väll bli så att dom räknat på min snitt lön senaste tiden och då får fram hur mycket semester erstättning jag skall få? Dvs att jag skall få semester ersättning för hela året jag varit anställd hoss min arbetsgivare.

Men min gamla arbetsgivaren säger att han bara kommer betala ut semester ersättning baserad på min brutto lön. dvs Det jag har fått utbetalt i brutto lön under året jag jobbat hoss han. Och att i dom pengar jag fick utbetalt från försäkringskassan under sjukskrivningen var det inbakad semester ersättning.

I mitt anställngins avtal står det "Semesterersättning utbetalas vid ordinarie löneutbetalningstilfälle i augusti månad varje år med 12% och beräknas enligt vad som i lag är föreskrivet, som del av utbetald semestergrundande lön under semesteråret" om det är till någon nytta.

Så hur är det? Skall jag få utbetald semester ersättning för ett helt år av han eller bara för ett halv år som han säger?

Arbetsgivaren har alltid varit lite snurrig när han betalt ut lönerna och hur han driver företaget tycker jag är allmänt oseriöst. Så jag tror det är så att antingen vet han helt enkelt inte riktigt hur detta funkar eller så försöker han blåsa mig på pengar.

Självklart har jag haft riktiga sjukintyg och allt är helt i sin ordning från min sida med sjukskrivningen osv.

Hoppas jag har skrivit någorlunda förståligt samt nån kan hjälpa mig med det här, är ju en del pengar det handlar om för en allmänt fattig 21åring.
Citera
2011-08-23, 21:32
Medlem
klinger75s avatar
varfør går du inte till fackførbundet och frågar ?
Citera
2011-08-23, 21:48
Medlem
jag gick ur facket för ett tag sedan för jag tyckte det var för mycket pengar för hjälp jag aldrig kommer ha användning för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in