2011-08-23, 14:23
Medlem
Journalister brukar ju ofta slå sig för bröstet och bedyra hur viktiga de är som granskare av makten. Sveriges Radio köper till och med in program från ett produktionsbolag som är självgoda nog att kalla sig för "Tredje Statsmakten". Min fråga är således vilka tidningar, radio- och TV-kanaler som fokuserar på att granska EU och det maktutövande som i allt högre utsträckning kommer från Bryssel. Det känns som att de flesta svenska pressaktörerna nöjer sig med att ha en korre där nere som kan ringa in något litet reportage i månaden.

Finns det över huvud taget någon som kontinuerligt gräver i vad som egentligen händer i maktens korridorer där nere? Nu talar jag inte bara om svenska journalister utan även utländska. Skulle det inte kunna tänkas finnas intresse för exempelvis en tidning som har enbart EU som fokus? Eller har jag missat något uppenbart här?
Senast redigerad av Taiga 2011-08-23 kl. 14:55.
Citera
2011-08-23, 14:48
Medlem
Det finns förmodligen intresse, men frågan är finns det ekonomi, kommer det att betala arbetsinsatsen?

Du får nog lita till korrar och till de belgiska tidningar som har redaktioner i Bryssel, plus de riktigt stora franska drakarna Ex LeMonde.
Citera
2011-08-23, 15:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Det finns förmodligen intresse, men frågan är finns det ekonomi, kommer det att betala arbetsinsatsen?

När du talar om ekonomi..,hur mycket brukar undersökande journalistik kosta, förstår ju att tid och arbetsinsatts + annat gör det kanske knepigt få några summor, men har du (utav ren nyfikenhet som jag frågar) några exempel på tidigare "fall" och vad det i runda slängar har gått på ?
Citera
2011-08-23, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
När du talar om ekonomi..,hur mycket brukar undersökande journalistik kosta, förstår ju att tid och arbetsinsatts + annat gör det kanske knepigt få några summor, men har du (utav ren nyfikenhet som jag frågar) några exempel på tidigare "fall" och vad det i runda slängar har gått på ?

Jag tror inte det finns någon som detaljräknat. Det skulle i så fall var en frilansjournalist som skickat in räkning och debiterat varenda timme.

Jag kan ju bara från min egen horisont säga att det tar en hel arbetsdag att läsa in en större förundersökning och få ihop det till en artikel. Och då är det inte mer grävande än att läsa en lunta och välja rätt delar.

Det är möjligt att du på föreningen grävande journalisters hemsida kan hitta artiklar som ger dig någon sorts fingervisning om vartåt det lutar.

http://www.fgj.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in