Hejsan.
Jag har i dagarna skrivit på papper för mitt första lägenhetsköp. Jag flyttar till en ny stad för studier.
Nu till saken. Jag skulle behöva råd angående lån! Lägenheten jag köper kostar en bit över miljonen. Jag kommer att behöva låna 500k kr, resten betalar jag själv och har då en buffert på ca 200k kr, hälften kontant och hälften i långsiktiga aktier som jag hoppas slippa röra.
Jag har ett lånelöfte hos Handelsbanken där jag varit kund sedan födseln, samma sak med min far och farfar var chef på ett kontor (om det nu skulle spela någon som helst roll). Jag skulle vilja fortsätta vara kund där men räntan som anges är ju dock högre än de flesta andra bankers.
Räntan som Handelsbanken ger ligger idag på 4,28% över ett år, 4,08 över två, 4,26 över tre och 4,74 över fem.
Samtidigt har t.ex Danske Bank enligt
http://www.skandiamaklarna.se/kopa/b...endekalkyl.php (då jag köper via skandiamäklarna) en ränta på 3,66%. Jag har fått för mig att detta gäller ett år? Eller är det initialt vad jag får med rörlig ränta? Tittar jag i DN så ger DB 3,85% över två år och 4,35 över fem.
Hur ska jag tänka här? Ska jag strunta i Handelsbanken? Ska jag diskutera detta med dom och ta upp denna låga ränta som exempel i ett försök att få ner räntan? Kanske vända mig till någon annan bank eller försöka få lånet hos Danske Bank?
OCH vad anser ni gott folk angående fast kontra rörlig ränta. Vet att många förespråkar en rörlig ränta men ta med i beräkningen att jag är student och dagens ekonomiska läge.
Nu behöver jag som inte befunnit mig i denna situation tidigare era råd och hjälp!
Tack på förhand