2011-08-23, 13:16
Medlem
Excultums avatar
På nya bärbara datorer, spelar det egentligen någon roll hur man laddar dem? Jag har hört att man bör vänta tills batteriet åtminstone är under 20% innan man laddar det, och att man bör ladda klart det till 100%. Samt att det är dåligt att låta laddaren vara inkopplad hela tiden/för länge.

Är detta sant eller bara en myt? Påminner om mobilladdning..
Citera
2011-08-23, 13:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-08-23, 13:40
Medlem
Sheriffen i Ryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excultum
På nya bärbara datorer, spelar det egentligen någon roll hur man laddar dem? Jag har hört att man bör vänta tills batteriet åtminstone är under 20% innan man laddar det, och att man bör ladda klart det till 100%. Samt att det är dåligt att låta laddaren vara inkopplad hela tiden/för länge.

Är detta sant eller bara en myt? Påminner om mobilladdning..

Har du laddaren i jämt så kommer batteriet ta stryk av det i långa loppet. Min laptop är 3 år gammal och har nu en batteritid på fem minuter om jag har tur, tack vare att jag har haft laddaren i för jämnan.
Citera
2011-08-23, 14:07
Medlem
Znorres avatar
Litiumjonbatterier ska man hålla på en laddning mellan 20-80% för bästa hållbarhet. Det där med att de bör ladda ur helt innan man laddar och att man alltid ska ladda batterierna helt fulla gäller äldre batterier.

Har ingen säker källa på detta dock. Fick reda på det när jag pratade med en snubbe som jobbade på Nokia eller liknande.
Citera
2011-08-24, 12:27
Medlem
Excultums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znorre
Litiumjonbatterier ska man hålla på en laddning mellan 20-80% för bästa hållbarhet. Det där med att de bör ladda ur helt innan man laddar och att man alltid ska ladda batterierna helt fulla gäller äldre batterier.

Har ingen säker källa på detta dock. Fick reda på det när jag pratade med en snubbe som jobbade på Nokia eller liknande.

Ska man inte ens full-ladda? Det låter konstigt.
Citera
2011-08-24, 13:41
Medlem
Morlizers avatar
Kör du med sladd hela tiden så ta ut batteriet. Då kör du på full hastighet utan att slita på batteriet. Tänk på att om du drar ut sladden fimpar du systemet, den blir mer stationär i det läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in