2011-08-23, 12:49
Medlem
Har en rabattkod som jag köpt via Lets Deal till en webbutik som ger 1 000 kr rabatt. Koden är vad jag kan se inte unik och den registrerades inte heller som använd när jag nyttjade den första gången.

Efter mitt köp skrev jag ut mitt kvitto på jobbet och nu kom det fram att en arbetskamrat till mig hittat kvittot, antecknat koden och själv handlat i butiken. Med samma kod.

Vad kan straffet bli för detta?
Och är det jag eller arbetskamrat som åker på smällen?
Citera
2011-08-23, 13:56
Medlem
Säg som det är. Precis så som ovan. Det är ju inte ert fel att det blivit knas. Ingen av er ska behöva betala tillbaka om butiken ställt till det.
Citera
2011-08-23, 14:02
Medlem
sebnies avatar
Din arbetskamrat har begått bedrägeri alternativt dataintrång.
(Dataintrång genom att han använt en webshopavdelning med rabatterade priser han inte hade rätt att använda)

Du har dock inte begått något straffrättsligt brott, det är inte olagligt att låna ut ett lösenord eller kod, även om man inte "får" låna ut lösenordet/koden.

Däremot kan du ha begått ett civilrättsligt brott, antingen vid köpet av koden med lets deal, där det troligen står i avtalet att koder inte får spridas eller lånas ut, och att dem ska förvaras säkert, och därför kan då lets deal kräva dig på skadestånd, om lets deal kan hitta att det är du som spritt koden.

(Butiken kommer säkert kräva lets deal på 1000 kr mera än vad de sålt koder för, och då kommer lets deal kolla upp det då de ser att de sålt "en kod för lite")
Koden är garanterat unik för lets deal i alla fall, dvs att användandet av koden kan spåras tillbaka till lets deal, då det är lets deal som "köpt" rätten att använda koderna av butiken.

Eller så kan du/din arbetskamrat begått ett civilrättsligt brott även vid köpet av varan och då bli krävd på skadestånd.

Hur det än ligger till kan butiken kräva dig eller din arbetskamrat på 1000 kr. Eller så kan han kräva både dig och arbetskamraten solidariskt på 1000 kr dvs att någon av er måste betala 1000 kr.

(Det gäller att butiken eller lets deal kan bevisa att du spritt koden).

Butiken kan också häva köpet eftersom du/arbetskamraten inte erlagt full betalning om butiken vill ta tillbaka varorna, i obrutna förpackningar (har butiken rätt att kräva), men eftersom förpackningarna troligen är brutna så blir det skadeståndskrav.

Troligen är det arbetskamratens köp som blir drabbat, då det går att kolla mot lets deal att de adressuppgifter som angavs vid köpet som din arbetskamrat gjorde - inte finns i lets deals databas över de som köpt koder.
Senast redigerad av sebnie 2011-08-23 kl. 14:10.
Citera
2011-08-23, 14:29
Medlem
Tack för era svar.

Letade fram den bekräftelse jag fått från Lets deal när jag köpte koden:

Villkor
Gäller t.o.m 31 oktober 2011
1 deal per person/tillfälle. Du får köpa till 3 tillfällen och fler för att ge bort
Uppge Let's deal-kod vid betalning på inreda.com
Citera
2011-08-23, 14:38
Medlem
sebnies avatar
Det säger bara att DU inte få använda koden flera gånger och någon ANNAN får inte använda koden alls. (Dvs koden är personlig, även om den är helt outnyttjad får du inte nyttja någon annans kod)
Det innebär att din arbetskamrat har begått både det straffrättsliga brottet bedrägeri/dataintrång samt kan krävas civilrättsligt.

Men kolla upp de fullständiga villkoren du fick acceptera när du skulle godkänna köpet. Terms of service eller liknande.
Vad det handlar om är: Har du något ansvar i att förvara koden säkert eller inte?
Citera
2011-08-23, 15:08
Medlem
Tack för era svar

Har ni några tips om hur jag går tillväga nu?
Gör jag en polisanmälan eller kontaktar jag butiken, eller t.o.m. Lets Deal?
Citera
2011-08-23, 15:22
Medlem
sebnies avatar
Nej, det är butikens/Lets deals uppgift att göra polisanmälan för bedrägeri/dataintrång (och då mot din arbetskamrat, då det är han som gjort brottet).

Om du vill försöka rätta ditt misstag, ring lets deal och säg som det är, dvs att du skrev ut ett butikskvitto på jobbet som blev kvar i skrivaren och någon annan har använt rabattkoden en andra gång och fråga om du har någon skyldighet att betala lets deal för det andra utnyttjandet av koden.

Och blir det att du får betala för det andra utnyttjandet av koden så kräver du arbetskamraten på pengarna. Vägrar arbetskamraten, så prata med chefen om problemet, då skulden uppkommit pga ett brott från arbetskamraten som du nu få stå för så kan chefen nog hjälpa dig genom att ex. dra pengar från arbetskamratens lön.
Senast redigerad av sebnie 2011-08-23 kl. 15:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in