Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-23, 12:20
Bannlyst
Händer ofta. Ser en vanlig bonde-svensk, gärna en sån där som varit lite mobbad i skolan som yngre. Sen så ser jag denne hänga med två blattar. Det närks att denne, ganska tidigt efter att den kommit in i gruppen, bryter avsevärt med flit. Jag uppfattar det som en strävan av "bonde"-svensken (bonde = naiv i storstan) att passa in / identifiera sig med dessa. Detta hör inte till normen, men det är vanligt.

De flesta svenskar har dock stor integritet, där man inte ser detta. Det är betydligt mer vanligt att blattar är försvenskade än tvärt om. Bland dessa "norm-människor" emellan ser man mer en arbetskultur än en etniskt social kultur, och en rätt så svensk kultur.

Hur som helst. Det är fan jobbigt att se. Speciellt då "bonde-svensken" anammar helt i onödan. Har sett fall där bonden bryter mer än den som han umgås med, som i vissa fall inte bryter alls.

Jag kan bara inte ..... det är sårande. Hur hanterar jag detta? Jag kan helt enkelt bara (inte) inte bry mig. Hålla mig till mitt är väl det som hjälper, men jag klarar inte av det. Men det är så jobbigt att se någon skjuta sig själv i foten, särskilt i onödan eftersom att dessa inte tjänar på det i avseende på att bli accepterad i gruppen.

=(
Senast redigerad av dobedo 2011-08-23 kl. 13:06.
Citera
2011-08-23, 13:01
Medlem
Squeaikers avatar
Du står inte ensam i din sorg...
Citera
2011-08-24, 03:38
Medlem
Du står ensam i din sorg...
Citera
2011-08-24, 03:55
Medlem
Benkkes avatar
Fjantar växer upp dom också.

Bara påpeka hur löjligt det är, tar han till sig informationen så är det väll all good. Lyssnar han dock inte på dig så skit i det hela och låt han vara.
Senast redigerad av Benkke 2011-08-24 kl. 04:05.
Citera
2011-08-24, 08:55
Medlem
MrJackssons avatar
Nog känner man igen det här, men det är inte så enkelt som du beskriver. Blattar i din bemärkelse beter sig som förortskids. Svenskar som växer upp i förorten med blattar kan i vissa fall också bete sig - och prata som - förortskids.
Citera
2011-08-24, 23:53
Medlem
Knyt handen i byxfickan och välj dina strider. Påverka det du kan påverka. Kan du, så ska du ifrågasätta varför personen väljer att utrycka sig på sättet som denne gör. När personen ser ut som en fågelholk säger du att du inte förstår vad denne säger och frågar om denne skulle kunna formulera samma sak fast med andra ord som är begripliga för dig.
Citera
2011-08-25, 00:29
Medlem
Du är inte ensam om att irritera dig på detta fenomen. Har en farsa som är finsk men inte bryter jag på finska bara för att han gör det. Enda gången jag "brutit" på nåt är när jag jävlats med någon om deras sätt att uttala vissa ord "aboo brushan"? Vad fan? Vad betyder det ens?
Citera
2011-08-26, 18:08
Medlem
All-Down-The-Lines avatar
Är precis lika illa som en person som försöker vara överklass trots att denna inte är infödd i den kulturen. Att försöka vara något man inte är infödd i blir ALLTID fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in