2011-08-23, 01:33
Medlem
Hejsan! Jag har under i princip hela mitt liv tränat ITF Taekwondo (http://www.youtube.com/watch?v=anvxN8zoC18) vilket närmast kan liknas med Kickboxning, förutom att man inte får sparka bensparkar. Jag har hur som helst satt upp ett mål att vinna SM i år i min viktklass -71 KG. Detta är första året då jag tävlar som senior och tävlade förra året SM och förlorade i semifinal, slog dock vinnaren av hela turneringen i min grupp så känner att det hade kunnat gå hur som helst.

Jag har inplanerat en uppvärmningstävling i Oktober då jag ska tävla Svea Cup i Stockholm. Mest för att kontrollera formen som nu efter sommaren inte är dålig, men långt ifrån tävlingsnivå. Jag kommer från och med nästa vecka starta min "träningscamp" där jag kommer träna 5 dagar i veckan och vila under helgerna. Jag har valt att lägga upp min träning på följande vis:

Måndagar - Gym - Biceps & axlar - träning med egen kroppsvikt. Vill undvika vikter så mycket som möjligt, uppskattar förslag på övningar förutom de chins som man alltid kör!

Tisdagar - Löpning på morgonen innan skolan, 7 km (kommer öka allt eftersom konditionen kommer tillbaka)samt gym efter skolan. Triceps och rygg, uppskattar även här hjälp med övningar som man tränar med sin egen kroppsvikt. Avslutar kvällen med Taekwondo.

Onsdagar - Gym - Mage och bröst samt intervall-träning i backe på kvällen.

Torsdagar - Gym - Lår och vader samt Taekwondo på kvällen.

Fredagar - Hopprep 30-40 min på morgonen - Sparringträning med lokala Kickboxningsklubben på kvällen alternativt annan sparring. Inte löst det riktigt ännu.

Info om mig:

Ålder: 18
Längd: 180
Vikt: 68 KG
Räckvidd: 70"
Record: 6-2

Hjälp gärna till med tips av olika slag och se till att följa detta. Kommer uppdatera med bilder, videos och såklart inlägg så ofta jag kan.

Allt för mig för tillfället!
Citera
2011-08-23, 07:08
Medlem
No_fears avatar
Första tanken är att du verkar ha mer fokus på styrketräningen än kampsport träningen.

Visst styrketräning är också bra men desto närmare tävling så kan man dra ner eller helt plocka bort den och enbart köra kampsportträning och kondition/intervall träning.

Men annars lycka till och roligt med fighters som vill nånstans, kommer följa detta

P.S Tråd kanske passar bättre i träningsjournaler, fråga mod om den kan flyttas dit.
Citera
2011-08-23, 11:04
Medlem
Hej !
Kul målsättning, lägg över tråden i journaldelen. Jag kanske läste lite slarvigt,men hur ofta tränar du kampsport ? Såg ut som nästan bara gym-träning

Jag tar och skickar iväg en lista med övningar där man använder kroppen som vikt, övningar som vi brukar köra på thaiboxningen !

Ska bli o följa din väg till guldet,

Målmedvetenhet är vägen till framgång,ihärdighet är det som tar dig hela vägen fram,

Bara köra på !

Edit: Hur 'är konkurrensen i denna gren ?
Citera
2011-08-23, 11:12
Medlem
Skall bli kul att följa din väg mot toppen, är själv inne på samma spår just nu och ligger i hårdträning fast jag då tränar Kickboxning. lycka till
Citera
2011-08-25, 16:10
Medlem
Spännande, jag har själv tränat ITF några år och var nära att följa med klubben till SM förra året för lag-tul men hade precis blivit farsa då...

Vet inte ens var SM går iår? Vilka tränar du för?

Lycka till, kommer följa tråden.
Citera
2011-08-25, 17:08
Medlem
Fangelsets avatar
Gillar ITF stilen verkar ganska rappt och lite annourlunda en WTF.
Vilka är skillnaderna , tränar ITF mer pomse ( kata) ?
Hur lång tid tar det att fixa sig ett svart bälte ?
Citera
2011-08-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangelset
Gillar ITF stilen verkar ganska rappt och lite annourlunda en WTF.
Vilka är skillnaderna , tränar ITF mer pomse ( kata) ?
Hur lång tid tar det att fixa sig ett svart bälte ?

De skillnader jag noterat är att wtf-utövarna har mer fokus på sparkarna och mindre på slagen. Själva tulen (motsvarigheten till karatens kata) är väl lika mycket o till stor del är de väl samma, inte rakt av men liknande rörelser i motsvarande lägen, så att säga. Utöver den skillnaden så förekommer vissa bältesskillnader, t.ex. så saknar väl wtf det blå och blåröda bältet till förmån för rött bälte med upp till 3 streck innan svart bälte erhålls.

Säg att det tar ca 6 år att nå svart bälte inom ITF idag. Numera graderar man inför det vita tom (en del klubbar har dock 2 graderingar första terminen då det inte är nån jätteskillnad kunskapsmässigt bortsett från första tulet- Chon Ji- tul. Sen kan du gradera en gång per termin förutom inför svart då det brukar krävas ett helt år sen du tog rödsvart.

Bältesordning:

Vitt/vit-gult
Gult/gul-grönt
Grönt/grön-blått
Blått/blå-rött
Rött/röd-svart
Svart

Sen finns då 9 dangrader när du väl nått svart bälte som alltså börjar med svart bälte, 1 dan.
Citera
2011-08-25, 17:31
Medlem
Fangelsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tikkie
De skillnader jag noterat är att wtf-utövarna har mer fokus på sparkarna och mindre på slagen. Själva tulen (motsvarigheten till karatens kata) är väl lika mycket o till stor del är de väl samma, inte rakt av men liknande rörelser i motsvarande lägen, så att säga. Utöver den skillnaden så förekommer vissa bältesskillnader, t.ex. så saknar väl wtf det blå och blåröda bältet till förmån för rött bälte med upp till 3 streck innan svart bälte erhålls.

Säg att det tar ca 6 år att nå svart bälte inom ITF idag. Numera graderar man inför det vita tom (en del klubbar har dock 2 graderingar första terminen då det inte är nån jätteskillnad kunskapsmässigt bortsett från första tulet- Chon Ji- tul. Sen kan du gradera en gång per termin förutom inför svart då det brukar krävas ett helt år sen du tog rödsvart.

Bältesordning:

Vitt/vit-gult
Gult/gul-grönt
Grönt/grön-blått
Blått/blå-rött
Rött/röd-svart
Svart

Sen finns då 9 dangrader när du väl nått svart bälte som alltså börjar med svart bälte, 1 dan.

Okej men sparkarna är det samma som i WTF , när jag kollar på kickarna ser dessa mer traditionella ut , har sett Koreansk Karate som sägs vara ursprunget till TKD och det påminner lite.
Citera
2011-08-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangelset
Okej men sparkarna är det samma som i WTF , när jag kollar på kickarna ser dessa mer traditionella ut , har sett Koreansk Karate som sägs vara ursprunget till TKD och det påminner lite.

Nu brukade jag få 2 av 5 i betyg på teori-frågorna när jag graderade men mig veterligen finns inget som heter "koreansk karate" men General Choi ska ha korsat kung fu/karate/boxning/"gamla koreanska stridsformer" på sin väg mot TaeKwon-Do. Vad gäller sparkarna så utförs de lika inom wtf o itf så du har dina gamla klassiska rundsparkar/sidosparkar/framsparkar etc.

Sen vågar jag inte svara på mer detaljerat kring wtf-folkets utövande då jag bara bevittnat ett wtf-pass, sen består resten av mina kunskaper av vad andra wtf-utövare berättat. Men i grund o botten är det samma kampstil, båda kommer från Generalens grund-tkd. Generalen själv gjorde aldrig några distinktioner på direkta frågor om itf/wtf, "Allt är TaeKwon-Do" var tydligen hans syn på det, vilket väl säger en del. Källa till det påståendet är min förre tränare så den tar jag inte cred för.
Citera
2011-08-28, 19:18
Medlem
Labaratas avatar
Ända skillnaderna på itf och wtf är väl att tävlingssystemen skiljer sig åt och därför har detta format hur sporterna utövas, har jag rätt?
Citera
2011-08-30, 08:21
Medlem
detgarbranus avatar
Får man fråga i vilken klubb du tränar i eller vad din instruktör heter?
Citera
2011-08-30, 11:16
Medlem
Varför ska du tävla i 71kg när du väger 68?
Jag ser att du tränar mycket styrka men tror du att du kommer gå upp så mycket i vikt?
Jag har läst att du kan göra dig av mig 10% av kroppsviken genom att få ur dig vätskan ur kroppen (vet inte fall det stämmer eller inte, men du kan droppa många kilon där iaf). Är det inte smartare i så fall att gå i någon viktklass ett par kilo under 68?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in