2011-08-22, 21:20
Medlem
Klassen på Aftonbladets/Expressen artiklar är katastrofalt dåliga nu förtiden.
Tar de bara in "Stockholmskändisar"? Är det inga krav på journalistisk utbildning?

Ex Sara Thun var väl med i Baren. Är hon verkligen journalist? Sigge Dabrowski skriver inte mycket rätt men känner igen efternamnet!

Jag tror bara det är kontakter som gäller ivf på nätupplagan. Här tar man in vem som helst med lite kännedom om kändisar i Stockholms uteliv... Artiklarna är ofta fulla med stavfel - lite sådär bakisdoft över det hela.

Som sagt - skall man inte vara journalist för att skriva för dessa tidningar längre?
Citera
2011-08-22, 21:27
Medlem
Håller också med om att det är katastrofalt dålig kvalité på inläggen och artiklarna. De korrekturläser ju inte, det är en sak som är säker. Men men, idiocrazy here we come!
Citera
2011-08-22, 21:27
Medlem
Timbuktus avatar
Håller med, de så kallade journalisterna på kvällstidningarna håller verkligen inte måttet. För det första har svenskan gått från korrekt och informativ till någon form av vardagsspråk med inslag av slang. För det andra verkar dom inte ha något vettigt att skriva om, bara snyfthistorier och attacker på oliktänkande. De värsta är dessa kolumnister som bara daltar om främlingsfientlighet, personöden och allmänt ointressanta saker från deras privatliv. Nej, tacka vet jag DN och SvD som iallafall fortfarande håller hyffsad klass på skrivandet och innehållet. Hade gärna hållit mig helt från Expressen och AB men det är oundvikligt när man sitter på rasten och jobbet inte beställt in några SvD eller DN att läsa.
Citera
2011-08-23, 08:59
Medlem
Bullens avatar
Det är två skiljda redaktioner. Journalisterna på webben håller en klart sämre nivå än dom på pappret. Det gäller chefer såväl som skrivande.
Att bara läsa på nätet och ha åsikter om tex "Aftonbladet" generellt är lite missvisande eftersom dom inte alltid speglar varandra eller med en fördröjning. Det finns alltså material i tidningen som inte kommer ut på nätet förrän senare.
Dessutom verkar många ha förkärlek att klicka och gnälla över det som är oviktigt medan man hoppar över det viktiga.
Citera
2011-08-23, 09:27
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Det är två skiljda redaktioner. Journalisterna på webben håller en klart sämre nivå än dom på pappret. Det gäller chefer såväl som skrivande.
Att bara läsa på nätet och ha åsikter om tex "Aftonbladet" generellt är lite missvisande eftersom dom inte alltid speglar varandra eller med en fördröjning. Det finns alltså material i tidningen som inte kommer ut på nätet förrän senare.
Dessutom verkar många ha förkärlek att klicka och gnälla över det som är oviktigt medan man hoppar över det viktiga.

Usch på dig hur kan du skriva så? Tänk om de räknat ut vem du är.
Citera
2011-08-23, 13:43
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Usch på dig hur kan du skriva så? Tänk om de räknat ut vem du är.

Man ska aldrig skriva något man inte kan stå för.
Citera
2011-08-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbuktu
Håller med, de så kallade journalisterna på kvällstidningarna håller verkligen inte måttet. För det första har svenskan gått från korrekt och informativ till någon form av vardagsspråk med inslag av slang. För det andra verkar dom inte ha något vettigt att skriva om, bara snyfthistorier och attacker på oliktänkande. De värsta är dessa kolumnister som bara daltar om främlingsfientlighet, personöden och allmänt ointressanta saker från deras privatliv. Nej, tacka vet jag DN och SvD som iallafall fortfarande håller hyffsad klass på skrivandet och innehållet. Hade gärna hållit mig helt från Expressen och AB men det är oundvikligt när man sitter på rasten och jobbet inte beställt in några SvD eller DN att läsa.

Det finns många bra journalister på kvällstidningarna också som skriver precis lika bra som morgontidningarnas, ex Peter Kadhammar, Jan Guillou, Anna Bäsén, Simon Bank, Erik Niva, Kerstin Nilsson, m fl.
Citera
2016-07-10, 23:07
Medlem
Vildmarks-Hildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Det finns många bra journalister på kvällstidningarna också som skriver precis lika bra som morgontidningarnas, ex Peter Kadhammar, Jan Guillou, Anna Bäsén, Simon Bank, Erik Niva, Kerstin Nilsson, m fl.

Anna Bäsen eller Anna Herburt som hon även kallar sig för att lura vanliga människor för att sko sig själv som journalist.
Nej tack! Sånt är avskyvärt och inte journalistik. Hon hittar på saker och håller sig inte till sanningen. Hon är hatad av många människor oskyldiga privatpersoner som hon lurar.
Hon påstår sig vara medicinskjournalist. Vad kan hon?
Hon är undersköterska. När har hon läst medicin eller farmakologi?
Pinsamt .... Sjukvårdslära och hur man tar hand om gamla på långvården och lägger om sår. Javisst! Men läkemedel och medicin ... Nä!

Idag med stora rubriker i Expressen att hon fått leverskador.
Sedan står det i artikeln att hon fått förhöjda levervärden.
Det är lite skillnad det på leverskador och höjda värden.
Tror inte hon har koll på det
Så pinsamt !
Citera
2016-07-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbuktu

Tycker du så, varför inte teckna ett abonnemang på valfri DN el. SVD?
Citera
2016-07-14, 20:58
Medlem
Krickedixans avatar
Nu är det dags för en bojkott av Expressen. Aftonbladet är klassen bättre och är en bättre tidning.
När man so journalist gör artiklar som inte är sanning och sedan försöker skrämma upp människor som dagligen gör saker och helt plötsligt bestämmer sig expressen sig för att gå ut på löpsedlar med uppgifter som de inte har belägg för.
De säger sig ha gjort en studie som är sanning och där folk får obotliga skador som i detta fall leverskador.
Journalisten vet inte ens skillnaden på de diagnoser hon namnger i artiklarna men skämma folk vill hon göra.
Det är människor som blir livrädda och tror att de är sjuka.
Efter en studie på en person tillsammans med en läkare som är rådgivare åt en konkurrerande verksamhet. Undrar om han fått betalt från det företaget? Ja, man tror ju inte det är sant och det är på gränsen till vansinne och dårskap.
Vem på Expressen har godkänt detta ?
Jag har efterfrågat att få se studien då jag själv jobbat med medicinska studier men den vill Expressen inte lämna ut.
Hur seriöst är det?
Jag är enormt ledsen för alla människor som denna tidning nu har lyckats skrämma upp för att väcka uppmärksamhet och tycka att det man gjort är bra.
Får man verkligen göra sån?
Senast redigerad av Krickedixan 2016-07-14 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in