Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-22, 15:08
Bannlyst
Det finns en risk att jag i framtiden kommer att ha förbrukat alla mina lånemöjligheter hos CSN fastän jag inte är klar med min utbildning. Självklart tänker jag slutföra mina studier så funderar på om jobba extra är det enda alternativet. Ni som studerar utan att ta lån samt utan att ha en förmögenhet undangömd någonstans, hur gör ni?
Citera
2011-08-22, 15:18
Medlem
Deleteriouss avatar
Lägger gärna till en fråga. Kan man plugga på högskola/universitet och enbart ta emot bidragsdelen? Har för mig att det är typ 20 % av summan man får varje månad. Och därmed skippa lånet och slippa bli skyldig massor av pengar.

Jag har dock inget svar på din fråga TS, men väntar nyfiket på svar på den också.

En fördel kan väl vara att bo hos sina föräldrar och gärna i samma stad som man ska plugga och kanske ha något mindre arbete vid sidan av studierna. Så jag tror nog att många skulle kunna klara det..
Citera
2011-08-22, 15:28
Medlem
adafrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious
Lägger gärna till en fråga. Kan man plugga på högskola/universitet och enbart ta emot bidragsdelen?

Ja så gör jag. Bor hemma och lever på bidraget, blir inte skyldig något
Citera
2011-08-22, 15:36
Medlem
Xarplins avatar
Det finns möjlighet att få förlängd lån av CSN om man t.ex ligger i mitten i av utbildningen. Om du t.ex läser till läkare och är i 4:e året så går det att få fullt CSN tills du är klar med utbildningen. Jag vet inte hur CSN bestämmer vem som får vad men det gäller oftast dom utbildningarna som ger jobb direkt.

Källa:
CSN
Citera
2011-08-22, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious
Lägger gärna till en fråga. Kan man plugga på högskola/universitet och enbart ta emot bidragsdelen? Har för mig att det är typ 20 % av summan man får varje månad. Och därmed skippa lånet och slippa bli skyldig massor av pengar.

Jag har dock inget svar på din fråga TS, men väntar nyfiket på svar på den också.

En fördel kan väl vara att bo hos sina föräldrar och gärna i samma stad som man ska plugga och kanske ha något mindre arbete vid sidan av studierna. Så jag tror nog att många skulle kunna klara det..

Jo, jag pluggar dock utomlands vilket försvårar den delen lite gran Tyckte det mest var intressant och se hur andra löser problemet.
Citera
2011-08-22, 15:43
Medlem
CureMes avatar
En kompis till mig som pluggade klart jurist utan CSN de sista 2 åren löste det genom att dels spara ca 20k av sommarjobbspengarna samt jobbade extra på helgerna på ICA för motsvarande 3500kr i månaden samt ca 500kr i bostadsbidrag. Räknar man bort sommarmånaderna så är det 10 månader som skall finnansieras det gav ca 6k i månaden att leva på, det går men man har inte mycket över. Han bode kollektivt i en 4:a 2 andra studenter och betalade 2.000kr i hyra. Köpte begagnad kursliteratur, lagade mat i storkok med billiga livsmedel osv. Han klarade sig rätt bra, och hade råd med en del öl mellan varven. Föräldrarna backade med nåon liten slant om det kom något oväntat som ett läkarbesök eller liknande.
Citera
2011-08-22, 15:44
Medlem
I sverige vet jag flera som gör det. Allt hänger ju på vad du läser, hur många timmar i veckan det kräver av dig och hur pass välbetalt extrajobb du lyckas rota fram!
Citera
2011-10-19, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sovietistheshit
Det finns en risk att jag i framtiden kommer att ha förbrukat alla mina lånemöjligheter hos CSN fastän jag inte är klar med min utbildning. Självklart tänker jag slutföra mina studier så funderar på om jobba extra är det enda alternativet. Ni som studerar utan att ta lån samt utan att ha en förmögenhet undangömd någonstans, hur gör ni?

Jag har inte lånat en enda krona i hela mitt liv. Jag har aldrig behövt det då jag hittade nätet som inkomstkälla väldigt snabbt när jag kom upp i 18-års åldern. Denna källa har även betalat hela min utbildning.

Jag gör 2 saker för att tjäna pengar. Det första är att svara på undersökningar och få betalt varje gång man genomfört en ny enkät. Det andra är att bygga webbsidor och bloggar som genererar pengar på auto-pilot genom google adsense och olika affiliatenätverk.

Det jag rekommenderar först är att börja göra betalda undersökniningar. Då kan man enkelt få in ett pat tusen extra varje månad. När man har reggat sig på många sidor som erbjuder undersökningar så har man chansen att tjäna mellan 5000-10.000 kr

Då hade ett lån inte behövts...
Citera
2011-10-19, 09:51
Medlem
Jag började ta lån precis nyligen. Tidigare år har jag enbart levt på pengar från sommarjobbet. Så mitt tips till dig är att skaffa ett vettigt sommarjobb där det även finns möjlighet till övertid.
Citera
2011-10-19, 10:54
Medlem
BoyyyBoys avatar
Vad får man i lån? Typ 4000 kr/mån? Detta är en summa väldigt lätt att jobba in. Jag förstår faktiskt inte varför man ska ta studielån. Nu får du väl tjäna omkring 120 000 (brutto) och ändå få fullt studiebidrag om du pluggar heltid vilket är omkring 2700 kr.

I början av mina studier bodde jag hos mina föräldrar på sommaren (juni, juli & augusti) och vintern (andra halvan av december och första halvan av januari). D.v.s. arbetade 4 månader per år. Lade pengarna på ett sparkonto. Använde dessa pengar till fasta kostnader som hyra och mat sedan när studierna började igen. Sen tog jag bidragsdelen som jag fick varje månad (typ 2700) och levde för. D.v.s. fritid, kläder o.s.v., men sparade även en del av det. Och då har jag inte levt i någon pundarkvart eller korridorsrum, utan vanligt hedligt boende. Sen finns det ju de som tycker det finns en charm med korridorsrum, men jag är inte en av dem.

Numera har jag lagt ner det där med att jobba stenhårt på sommar och vinter utan har deltidsanställning. Jobbar natt typ 2 ggr i veckan. Funkar hur fint som helst och tjänar riktigt bra.

Studielån är en liten summa varje månad som drar iväg onödigt högt innan man är klar. Kan tänka mig att det stressar, och alldeles i onödan. 48000kr per år. Typ 150 000 kr på tre år. Sen master på det kanske? Jag har till och med lyckats spara ihop till den summan på tre år istället då jag haft överflöd vissa månader osv. Så att det går att plugga utan lån så är svaret definititvt ja.
Senast redigerad av BoyyyBoy 2011-10-19 kl. 10:56.
Citera
2011-10-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av premium123
Jag började ta lån precis nyligen. Tidigare år har jag enbart levt på pengar från sommarjobbet. Så mitt tips till dig är att skaffa ett vettigt sommarjobb där det även finns möjlighet till övertid.

Jag har också haft sommarjobb som resulterade i en hel del övertid och där blev grymt mycket pengar

Istället för att ligga på playan kan man jobba lite istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in