• 1
  • 2
2011-08-22, 03:20
Medlem
MissMs avatar
Detta gäller inte mig överhuvudtaget utan mer en fråga som vuxit fram när jag kollat på några drogdokumentärer om heroinmissbrukare.

Jag såg bl a "Black tar heroin" och där är det en kvinna som berättade att hon skulle sätta en fix och inte hittade ngn ven men hon hade fått blod i pumpen och märkte att det höll på att koagulera så hon satte fixen i en muskel och fick en jättenasty böld och infektion. En annan tjej hade sprutat en massa blodblandat heroin på väggen där hon bodde för att hon vart så frustrerad när det koagulerade i pumpen. Jag tänker bara spontant att det i båda fallen borde ha varit bättre att ta av nålen och köra en rövpanna istället, varför inte?

Kan ingenting om heroins biotillgänglighet och har aldrig använt det överhuvudtaget men jag relaterar till när jag använde dolcontin. De har ju dålig oral upptagning men ibland fick jag bara tag på 10:mgs tabletter och de tyckte jag var för bökiga att göra till iv-lösning å hålla på att filtrera å joxa så då blev det oftast en rövpanna, vilket förhållandevis funkade bra. Tänker att även om man förlorar lite av effekten rektalt (mot för iv) så borde det ju vara en bättre ide är i muskeln (där kan ju ändå inte upptagningen vara lika bra som iv, eller?) med infektion som brev på posten. Och allting måste ju tas upp bättre rektalt än ivägsprutat på väggen ...

So why..?
Citera
2011-08-22, 10:46
Medlem
Dolcontinas avatar
Nu är ju inte jag de där personerna så jag vet ju inte hur de tänkte, men iaf... =)

Många som IV:ar är ju så torsk på nålen att det bara är det som gäller och då kan de sitta och sticka och sticka i en evighet, och spruta blod överallt under tiden, hellre än att ta den på något annat vis. Och skjutsen kan ju vara en anledning också... till varför den bara måste in i venen.

I fallet där kvinnan satte den i muskeln (har sett filmen men minns inte just den berättelsen) så var det väl en akutlösning, efter flera desperata försök. Alltså... om man sticker och sticker, blir mer och mer frustrerad, så kanske man tillslut bara trycker in det. Svårt att förklara hur jag menar men många blir ju så himla frustrerade att de inte kan tänka klart... det ska bara in... NU. Många har kanske svårt att stanna upp, andas, tänka... speciellt om de är abstinenta.

Har en kompis som försökte få i sig en dos i... jag vet inte hur länge. Först försökte han själv, sen fick andra försöka, men inget funkade. Tillslut var det mer blod än lösning i pumpen och han fick ge upp helt enkelt. Men istället för att ta den rektalt så lade han den i kylen... till dagen efter då han provade igen Då gick det bra. Men den lösningen kan inte ha varit bra... full av blodklumpar =/

Har även ett par bekanta som vid ett tillfälle höll på att göra så jag kräktes. En jej och en kille. Tjejen kunde inte sticka sig själv längre så killen skulle göra det... i foten. Ungefär mitt på foten var det en stor blå svullnad (från andra stick då). Han höll på att gröpa omkring i den där svullnaden i typ 30 minuter, med blå nål också såklart. Han var inte världens nyktraste (sub & benso) person just då heller. Man såg hur nålen nästan kom ut på andra sidan svullnaden, spetsen syntes genom huden liksom Såg förjävla äckligt ut! Det var dessutom bara Sub, som ju inte ger någon skjuts ens. Hade varit betydligt enklare att ta det på något annat sätt ju. Efter det besöket hade jag en massa blod i taket också. Vissa blodsprut hade inte nått taket utan de hade regnat ned över bord och golv...

Men jag har även kompisar som KAN hejda sig själva... iaf en. Hon brukar försöka några ggr och går det inte då så lägger hon ned ett tag. Hon vägrar sitta och sticka länge. Typ 3 försök, sen släpper hon det. Men då tillhör hon de få lyckliga som inte lider så himla mycket av abstinenser. Hon kan alltså vänta ett tag extra och det är ju inte alla som kan det. Hon skulle dock inte ta det rektalt... tror jag knappast. Hon vill ju åt skjutsen.
Citera
2011-08-26, 03:40
Medlem
AntiAliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissM
Detta gäller inte mig överhuvudtaget utan mer en fråga som vuxit fram när jag kollat på några drogdokumentärer om heroinmissbrukare.

Jag såg bl a "Black tar heroin" och där är det en kvinna som berättade att hon skulle sätta en fix och inte hittade ngn ven men hon hade fått blod i pumpen och märkte att det höll på att koagulera så hon satte fixen i en muskel och fick en jättenasty böld och infektion. En annan tjej hade sprutat en massa blodblandat heroin på väggen där hon bodde för att hon vart så frustrerad när det koagulerade i pumpen. Jag tänker bara spontant att det i båda fallen borde ha varit bättre att ta av nålen och köra en rövpanna istället, varför inte?

Kan ingenting om heroins biotillgänglighet och har aldrig använt det överhuvudtaget men jag relaterar till när jag använde dolcontin. De har ju dålig oral upptagning men ibland fick jag bara tag på 10:mgs tabletter och de tyckte jag var för bökiga att göra till iv-lösning å hålla på att filtrera å joxa så då blev det oftast en rövpanna, vilket förhållandevis funkade bra. Tänker att även om man förlorar lite av effekten rektalt (mot för iv) så borde det ju vara en bättre ide är i muskeln (där kan ju ändå inte upptagningen vara lika bra som iv, eller?) med infektion som brev på posten. Och allting måste ju tas upp bättre rektalt än ivägsprutat på väggen ...

So why..?

Piller och sånt är en annan sak..dolc och sånt skräp är så dåligt ändå så det är många som inte ens tycker det är lönt att sabba sina sista vener på det om man inte har många kvar.

Men just heroin måste in i venen för dom som verkligen missbrukar och är fixerade vid den vägen..spelar ingen roll om dett ser ut som ett massmord i badrummet, och man måste koka om och filtrera om och rengöra nålen gång på gång..timme efter timme efter timme innan man får svar. Det måste helt enkelt bara tas IV. Kände en kille en gång som sprutade ut en högkoncentreerad heroinlösning i vasken en gång för att han verkligen verkligen inte kunde hitta svar den gången..så slösaktig hade jag aldrig kunnat vara när jag hade det på det viset utan jag skulle till slut bara tryckt in det i muskeln med blod och allt efter några timmar och fått göra mig redo för en pencillinkur eller värre men som sagt, man ska i princip ha dött av blodförlust innan man självmant ger upp ven-routen när man är inbiten venmissbrukare.
Citera
2011-08-27, 03:08
Medlem
Intramuskulärt eller subkutant är ändå ett relativt bra sätt att få i sig drogen på.
Visst man riskerar abscesser och annat skit men heroinet kommer kicka igång snabbare IM/Subq än rektalt.
Citera
2011-08-28, 11:13
Medlem
petters avatar
När jag gick på jonk så blev det problem att hitta vener. Om man är skapt så man bara har några få synliga vener så går det snabbt att sabba dem. Man sätter på samma ställe hela tiden. Minns att jag flera gånger fått svar och satt fixen trots allt koagulerat blod efter nån timmes försök. Bästa stället när det blev svårt var liksom på sidan av fotknölen. Går en tjock ven uppför benet där som knappt är synlig. Skitbra ställe, man fick svar direkt. Inte som när man gröpade runt i fingrarna och tumroten.
Citera
2011-08-28, 21:24
Moderator
T-80Us avatar
Ja vad fan ska man säga... Herre Jesus. Hur fan kan ni leva såhär?
Citera
2011-08-29, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter
När jag gick på jonk så blev det problem att hitta vener. Om man är skapt så man bara har några få synliga vener så går det snabbt att sabba dem. Man sätter på samma ställe hela tiden. Minns att jag flera gånger fått svar och satt fixen trots allt koagulerat blod efter nån timmes försök. Bästa stället när det blev svårt var liksom på sidan av fotknölen. Går en tjock ven uppför benet där som knappt är synlig. Skitbra ställe, man fick svar direkt. Inte som när man gröpade runt i fingrarna och tumroten.
Något jag har tänkt på är hur dessa skitnergångna förstör sina venor så jävligt, de borde ju vara bra på att skjuta. Måste vara för att de är så snula att de kört verktyg som är skitgamla,

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vilka ni? Han pratar ju om 2 kvinnor i en amerikansk dokumentär.
Citera
2011-08-29, 00:32
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Nu är ju inte jag de där personerna så jag vet ju inte hur de tänkte, men iaf... =)

Många som IV:ar är ju så torsk på nålen att det bara är det som gäller och då kan de sitta och sticka och sticka i en evighet, och spruta blod överallt under tiden, hellre än att ta den på något annat vis. Och skjutsen kan ju vara en anledning också... till varför den bara måste in i venen.

I fallet där kvinnan satte den i muskeln (har sett filmen men minns inte just den berättelsen) så var det väl en akutlösning, efter flera desperata försök. Alltså... om man sticker och sticker, blir mer och mer frustrerad, så kanske man tillslut bara trycker in det. Svårt att förklara hur jag menar men många blir ju så himla frustrerade att de inte kan tänka klart... det ska bara in... NU. Många har kanske svårt att stanna upp, andas, tänka... speciellt om de är abstinenta.

Har en kompis som försökte få i sig en dos i... jag vet inte hur länge. Först försökte han själv, sen fick andra försöka, men inget funkade. Tillslut var det mer blod än lösning i pumpen och han fick ge upp helt enkelt. Men istället för att ta den rektalt så lade han den i kylen... till dagen efter då han provade igen Då gick det bra. Men den lösningen kan inte ha varit bra... full av blodklumpar =/

Har även ett par bekanta som vid ett tillfälle höll på att göra så jag kräktes. En jej och en kille. Tjejen kunde inte sticka sig själv längre så killen skulle göra det... i foten. Ungefär mitt på foten var det en stor blå svullnad (från andra stick då). Han höll på att gröpa omkring i den där svullnaden i typ 30 minuter, med blå nål också såklart. Han var inte världens nyktraste (sub & benso) person just då heller. Man såg hur nålen nästan kom ut på andra sidan svullnaden, spetsen syntes genom huden liksom Såg förjävla äckligt ut! Det var dessutom bara Sub, som ju inte ger någon skjuts ens. Hade varit betydligt enklare att ta det på något annat sätt ju. Efter det besöket hade jag en massa blod i taket också. Vissa blodsprut hade inte nått taket utan de hade regnat ned över bord och golv...

Men jag har även kompisar som KAN hejda sig själva... iaf en. Hon brukar försöka några ggr och går det inte då så lägger hon ned ett tag. Hon vägrar sitta och sticka länge. Typ 3 försök, sen släpper hon det. Men då tillhör hon de få lyckliga som inte lider så himla mycket av abstinenser. Hon kan alltså vänta ett tag extra och det är ju inte alla som kan det. Hon skulle dock inte ta det rektalt... tror jag knappast. Hon vill ju åt skjutsen.

Citat:
Ursprungligen postat av AntiAlias
Piller och sånt är en annan sak..dolc och sånt skräp är så dåligt ändå så det är många som inte ens tycker det är lönt att sabba sina sista vener på det om man inte har många kvar.

Men just heroin måste in i venen för dom som verkligen missbrukar och är fixerade vid den vägen..spelar ingen roll om dett ser ut som ett massmord i badrummet, och man måste koka om och filtrera om och rengöra nålen gång på gång..timme efter timme efter timme innan man får svar. Det måste helt enkelt bara tas IV. Kände en kille en gång som sprutade ut en högkoncentreerad heroinlösning i vasken en gång för att han verkligen verkligen inte kunde hitta svar den gången..så slösaktig hade jag aldrig kunnat vara när jag hade det på det viset utan jag skulle till slut bara tryckt in det i muskeln med blod och allt efter några timmar och fått göra mig redo för en pencillinkur eller värre men som sagt, man ska i princip ha dött av blodförlust innan man självmant ger upp ven-routen när man är inbiten venmissbrukare.

Citat:
Ursprungligen postat av petter

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Något jag har tänkt på är hur dessa skitnergångna förstör sina venor så jävligt, de borde ju vara bra på att skjuta. Måste vara för att de är så snula att de kört verktyg som är skitgamla,

Vilka ni? Han pratar ju om 2 kvinnor i en amerikansk dokumentär.

Läs tråden.
Citera
2011-08-29, 01:07
Medlem
Jag var lycklig ägare till vener som stod en cm utanför kroppen så jag hade aldrig problem att hitta vener utan stas och skit, i värsta fall fick jag sätta handen mellan benen för att få ut venerna i händerna/fingrarna.

Alla dessa vener är dock väck idag, döda och begravda, jag har slasken samt en underjordare kvar på högerarmen som fortfarande fungerar så det blir lite styr när jag ska lämna prover hos läkare och metadonprogrammet.

Det jag ville komma framtill, jag hamnade också där när svetten rinner och man bara inte kan hitta en ven och pumpen fylls sakta med koagulerat blod -
DÅ brukade jag till slut spruta ut lösningen (försiktigt, det kan spruta om det sätter stopp) i en kopp eller sked och lägga på mer vatten+filtrera och börja om igen.
Citera
2011-08-29, 01:45
Medlem
Citat:
Läs tråden.
Va? Du citerade vartenda inlägg i hela tråden, vad fan ska vi läsa för något?
Citera
2011-08-29, 10:06
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Va? Du citerade vartenda inlägg i hela tråden, vad fan ska vi läsa för något?

Han (gissar jag) fetmarkerade rader om våra vänner och bekanta, utom i "petters" inlägg där det handlar om honom. Så jag antar att han menade typ "Hur kan ni leva så där, med folk som sticker sig och sprutar blod överallt". Hur kan ni leva i missbruksvärlden?

Citat:

Hur som helst så brukar ju missbruk eskalera med tiden så det är väl lite av en vanesak, bland annat. Alltså, första gången man ser någon snorta (om man inte gjort det själv då) så kanske man reagerar med obehag eller nån typ av känsla. Man kanske tycker att man hamnat i en konstig värld där man helst inte vill vara. Tillslut så har det hänt så många ggr att man inte bryr sig nämnvärt, det blir en del av vardagen. Och tillslut känns det inte mer konstigt att någon blandar en lösning och tar den, än att någon blandar saft och dricker det.

Nu vet jag inte hur "AntiAlias" och "petter" lever, men jag lever ganska "normalt". Har en fin och städad lägenhet, inget skabb-hem liksom... om man bortser från blod i taket då men det är ju borttvättat. Har en tjacklösning i kökstaket (ytterligare en kompis som haft kul med taket) som inte är borttagen än, och det kanske är lite skabbigt, men så fort den är borta så är det ju fint igen.

Citat:

Det handlar inte om att de är dåliga på att skjuta... venerna blir ju slitna tillslut. Sen är det ju såklart bättre med nya fina verktyg varje gång men det har inte ens med det att göra. Venerna gillar inte en massa stick så de kan krypa undan tillslut, för att skydda "sig". Och trots fina nålar så blir det tillslut ärrbildning och skit som sabbar venerna. En narkoman som tagit flera doser/dag i flera, flera år kan ju få rejält sabbade vener.

Sedan är folk olika också, från början. Vissa har massor av vener att välja bland, andra har få... som syns då alltså.

De är ju ofta bra på att skjuta, gamla narkomaner. Om en person har svårt att få sig sin dos så brukar ju de gamla narkomanerna oftast kunna lösa det. De vet små tricks med vinklar, snabbhet och annat.

Sedan handlar det ju inte direkt om snålhet när det gäller gamla verktyg, inte alltid i alla fall. Isf snålhet pga att de prioriterar drogen istället för nya verktyg varje gång. Många tar ju så många ggr/dag att det skulle bli jättedyrt att alltid ha nya nålar. Klart skitgamla nålar hela tiden inte är bra, men venerna blir kassa även fast de inte använder skitgamla nålar.

Men klart det finns "nedgångna" som varit oförsiktiga också.

Angående gamlingars tricks och sånt. Har en kompis som IV:at i typ... 8 år kanske, dock inte hela tiden. Var ett par års paus där någonstans. Iaf så har hon "odugliga" vener. De syns ingenstans och kan vara svåra att hitta. Hon kör nästan uteslutet i händerna eftersom de är lättast att komma åt där. Men så var hon i en period där det inte funkade längre. Alla vener hon hittat var slut, hon hade fått ta i foten en längre tid men det stället blev rött och irriterad som satan tillslut. Andra hade letat och letat på henne, efter fungerande vener, utan resultat. Så fick hon besök av en gammal horsare... som lyfte upp hennes arm, granskade den lite, stack in nålen... svar på en gång. Han tyckte nog att hennes vener var som en nyfödds =)
Citera
2011-08-29, 10:29
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
*Massa text*
Välformulerat inlägg. Jag vet själv hur det är att ha svårt att få i sig, jag hade redan från början taskiga vener i armvecket... Man körde ju slut på dom först, sen började man köra slut de man hade i händer, fötter, ben, handlederna, etc. Sen har jag skurit mig ganska illa i vänster arm, så där är det i princip omöjligt att få nåt svar. I höger arm har jag haft en riktigt kraftig infektion som behövde kirurgiskt ingrepp, så den är inte så rolig den heller...

Iaf så var jag och tog lite prover häromdagen, jag lät dom testa lite i höger arm; utan resultat. Till sist så tipsade jag om en ven mellan lillfingret och ringfingret på vänstra handen. Då gick det lite bättre. Sen när allt var klart så säger sköterskan: "Det är nog bra om du säger till direkt att den där venen funkar i fortsättningen..."

Har därför slutat injicera. Kör rektalt eller snortar nuförtiden. Funkar bra.
Det är ändå bara Subuxone som jag tagit på senare tid, och då kan man ju lika bra skita i verktygen...

Edit: Kan tillägga att jag körde intravenöst i 10 år. Inte dagligen under hela den tiden, men nog ganska mycket iaf. Nu senare 3-4 åren så har det endast varit enstaka tillfälle dock.
Senast redigerad av alprazolam_ 2011-08-29 kl. 10:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in