2010-11-21, 22:13
Medlem
Celenos avatar
Universitetsmatte är i en helt annan division än gymnasiematten. Men var inte orolig, även skolan spelar i en annan liga.
Citera
2010-11-21, 22:15
Bannlyst
Mycket svårare, mycket högre tempo. Men du kommer in i det på ett helt annat sätt. Går inte att jämföra med gymnasiet.
Citera
2010-11-21, 22:16
Medlem
Det svåra ligger inte i VAD du läser som nybörjare, utan HUR du läser.
Citera
2010-11-21, 22:16
Medlem
RutherFordiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest >
Går just nu mitt tredje år på teknikprogrammet och är helt inställd på att plugga vidare förhoppningsvis till högskoleingenjör.

Läser just nu MatteC, klarar det helt OK men tycker inte att de är lätt och med tanke på att jag måste läsa MatteD också innan ev. högskola som ska vara lite svårare.

Nu till frågan - Hur mycket skiljer sig kurser som MatteC+D och FysikB i svårighetsgrad mot det som man läser på högskola om man ska plugga till högskoleingenjör?

/J

Stor skillnad, gymnasiet är en barnlek. Däremot har du det mycket roligare på högskolan om du inte bor hemma.
Citera
2010-11-21, 22:17
Medlem
snelhest >s avatar
Så om man klarar MatteD med hyffsat liten marginal så ska det ändå inte behöva vara några större problem?

Om vi förutsätter att man är motiverad och hänger med såklart!
Citera
2010-11-21, 22:18
Medlem
Stor skillnad på högskolor/universitet också. Det plus vad du läser gör att det varierar otroligt mycket.
Citera
2010-11-21, 22:23
Medlem
fejkadmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest >
Så om man klarar MatteD med hyffsat liten marginal så ska det ändå inte behöva vara några större problem?

Om vi förutsätter att man är motiverad och hänger med såklart!
Det handlar om att plugga. Har hört att tiotals procent misslyckas på första tentan för att de inte är beredda på vad som krävs av dem.
Citera
2010-11-21, 22:29
Medlem
capmorgs avatar
Den som klarar sig på högskolan är inte nödvändigtvis mycket smartare än alla andra- utan den personen har god studieteknik och framför allt: Disciplin!
Citera
2010-11-21, 23:09
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fejkadmedlem
Det handlar om att plugga. Har hört att tiotals procent misslyckas på första tentan för att de inte är beredda på vad som krävs av dem.

Läser inte H-ing, utan Civ-ing, men de första kurserna har ofta 50-60% U eller liknande (på tekniska utbildningar...). Det mesta jag varit med om är 100% U, ingen tenta jag skrev dock utan en omtenta som klasskamrat skrev.
Citera
2010-11-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Läser inte H-ing, utan Civ-ing, men de första kurserna har ofta 50-60% U eller liknande (på tekniska utbildningar...). Det mesta jag varit med om är 100% U, ingen tenta jag skrev dock utan en omtenta som klasskamrat skrev.
Att hälften kuggar första tentan är ganska vanligt på dom flesta programmen. Och på tekniska utbildningar är det nog mer regel än undantag. Om man klarar en tenta när 99% kuggar kan man ju bli sedd som något av en legend dock. Hörde för några år sen om en kille som läste elektro vid KTH, han fick A på en tenta medan alla andra på programmet kuggade.
Citera
2010-11-25, 18:14
Medlem
Studieteknik - plugga inför slutprov

Nu är det som så att tiden innan jullovet(jag går i gymnasiet, men jag är 18+) är stressig för en naturstudent, eller iallafall för en som inte har så extremt lätt för skolan. Jag lyckades ta mig in på natur med relativt låga poäng, men jag har vant mig vid tempot ganska väl. Tiden innan jul nu(i 2:an) sägs vara den stressigaste perioden enligt släktingar och kontakter under gymnasietiden.

Som ni säkert vet ni som har läst natur så slutar kemi- och fysik A till jullovet och jag har i bägge kurser blivit tillsagd av lärarna att om jag sätter högsta betyg på nationella(i fysik) och slutprovet(i kemi) så får jag det i slutbetyg, trots att jag hållt en vg-nivå genom hela kursen, vilket i sin tur talar för att jag inte sätter mvg nu heller. Men ändå, try or die. Orkar inte gå omkring och tänka på att jag inte ens försökt i efterhand.

Jag undrar - till er som varit i denna situation - studieteknik. Jag har alltså en 300-sidor lång fysikbok ,7 kapitel. Läraren har även fixat nationella prov(gamla) att träna på. Självklart finns uppgifter till varje kapitel. Men jag har räknat om jag ska göra alla uppgifter i fysik(inklusive nationella proven) så blir det nästan 400 stycken som ska göras på en månad. Det låter kanske inte så mycket, räcker att göra 10(13) st om dagen. Men då har jag kemi och andra ämnen också(bla matteprov och biologiprov m.m.)

Vad tror ni jag får ut mest av - eller vad fungerade bäst för er, helt enkelt?:

Att göra 360(dubbelkollade, var inte riktigt 400) fysikuppgifter en gång inklusive nationella
eller
Att läsa igenom sammanfattningen(formler, begrepp etc) i slutet av varje kapitel och göra sammanfattningsfrågorna i slutet av varje kapitel och sedan göra alla nationella proven jag fått - fler gånger än en.

Som person har jag - har alltid haft - ett behov av planering och strukturering för att få saker gjorda. Spricker min planering(t.ex. om jag inte gör uppgifterna en dag) så rasar hela systemet. Jag klarar inte av att komma på räls igen. Det känns dock som att det rinner över nu. Tacksam för era synpunkter(och tips!).
Senast redigerad av No6 2010-11-25 kl. 18:16.
Citera
2010-11-25, 18:38
Bannlyst
Been there, done that.

Nu går jag i 3:an och det är inte alls lika jobbigt som i 2:an. De misstag jag har lärt mig från tvåan( även om jag har uppnått mitt mål i 2:an) så är det att planera ordentligt. Att du börjar dagen innan eller veckan innan( Beror på hur mycket provet omfattar) kommer ge dig ett helvete. Jag startade till och med en tråd här om det. Jobbiga tider. Så om du vill göra andra saker på dagarna än att plugga så får du ser till att planera från början och hålla dig till planeringen. Annars har du ett helvete framför dig.

Ett annat tips gällande studietekniken i tekniska kurser är att verkligen se till att få en djup inblick i teorin. Det räcker inte med att du gör om uppgifterna 100 gånger. Försök förstå teorin bakom. Hela fysikboken har ett antal begrepp som du ska kunna. Ta kanske 1 begrepp och fördjupa dig inom den så djupt som det går inom 48 timmar och se till att fråga om du inte förstår något. Sedan gör du uppgifterna. Det som är bra med det här är att du inte behöver göra alla uppgifter om du har förstått begreppen riktigt ordentligt. Du behöver bara göra några av de enklare uppgifterna och övergår till de svårare. Se till att planera så att du hinner med.

Lycka till!
Senast redigerad av Flow91 2010-11-25 kl. 18:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in