2011-08-21, 22:46
Medlem
Phil.Leotardos avatar
Jag och några vänner hade beslutat oss för att besöka Köpenhamn under helgen. Allt var trevligt förutom att vi beslutade oss för att ta tunnelbanan. Vi var rätt vilsna på biljettsystemet men hade fixat oss en biljett som vi missade att stämpla när vi klev på i tron om att vi trodde det var konduktörer. Nåväl, det kommer förstås en kontrollant på och vi får oss en fet böteslapp på 750 dk kronor. Idiotiskt nog visade jag upp ID:kortet av misstag och han tog adress och namn.

Nu undrar jag. Vad händer om jag skiter i att pröjsa denna räkning? Skickas den vidare till svenskt inkasso bolag? Någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2011-08-21, 22:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Sök finns trådar men räkna med att de kommer söka dig för skulden.
Citera
2011-08-21, 23:06
Medlem
dinobarcelonas avatar
Får antagligen hem en böteslapp precis som du hade fått i sverige
Citera
2011-08-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phil.Leotardo
Jag och några vänner hade beslutat oss för att besöka Köpenhamn under helgen. Allt var trevligt förutom att vi beslutade oss för att ta tunnelbanan. Vi var rätt vilsna på biljettsystemet men hade fixat oss en biljett som vi missade att stämpla när vi klev på i tron om att vi trodde det var konduktörer. Nåväl, det kommer förstås en kontrollant på och vi får oss en fet böteslapp på 750 dk kronor. Idiotiskt nog visade jag upp ID:kortet av misstag och han tog adress och namn.

Nu undrar jag. Vad händer om jag skiter i att pröjsa denna räkning? Skickas den vidare till svenskt inkasso bolag? Någon som har erfarenhet av detta?
Statliga (offentligrättsliga) fordringar

Inom Norden kan skatter, avgifter och böter drivas in.

http://www.kronofogden.se/omkronofog...380002953.html
Citera
2011-08-21, 23:15
Medlem
Phil.Leotardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Statliga (offentligrättsliga) fordringar

Inom Norden kan skatter, avgifter och böter drivas in.

http://www.kronofogden.se/omkronofog...380002953.html

Jaha. Bara att slanta upp då!
Citera
Medlem
u_n_mes avatar
Fick böter i Österrike för 5 år sen som jag sket i att betala. Inte hört ett ord av det i allafall.. Undrar om man får en nota på 50 papp nästa gång man råkar komma till Österrike. Jag vet att det inte är samma som Danmark men ändå.
Citera
Bannlyst
När du har visat ID så finns det inte så speciellt mycket du kan göra. Hade vart en annan sak om du inte hade gjort det då du hade kunnat överklaga
Citera
2012-02-27, 21:32
Medlem
Phil.Leotardos avatar
Hej,

Uppdatering. Sket i att pröjsa och inget hände. Fick ingen räkning eller påminnelse.
Citera
2012-02-27, 21:35
Medlem
Blev grymt förvånad då jag läste detta, visste inte ens att köpenham hade tunnelbanesystem...
Shit pomfritt
Citera
2012-02-28, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phil.Leotardo
Hej,

Uppdatering. Sket i att pröjsa och inget hände. Fick ingen räkning eller påminnelse.

Nej, jag tror det är ovanligt, att utländska myndigheter hör av sig till kronofogden i Sverige.
Citera
2012-02-29, 01:00
Medlem
Miantsiuks avatar
Kostar väl bara en massa pengar för dom själva att skicka boten till ett annat land? Dom hoppas väl på att få det betalt från första början.

För dom inte betalt så blir det inte lönsamt att behöva jaga dig för en liten summa.
Har säkert fel men det är vad jag tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in