2011-08-21, 21:44
Medlem
N64s avatar
När jag ska diska ur matlådor i plast kan jag stå och skrubba hur länge som helst (rikligt med diskmedel) men lådan börjar ändå lukta efter ett par dagar – det verkar alltid finnas spår av fett kvar. Det enda som tycks funka är att köra dem i diskmaskinen, äger dessvärre inte en sådan just nu. Några tips på vad jag kan göra?
Citera
2011-08-21, 22:01
Moderator
rotadents avatar
Låt dem ligga och dra i vatten med diskmedel ett tag? Jag har aldrig råkat ut för det själv tror jag, det är inget som känns igen ens från den tiden jag inte hade diskmaskin. Hur förvarar du dem?
Citera
2011-08-21, 22:07
Medlem
Tråknicks avatar
Låter du den torka öppet, alltså utan lock? Sätter du locket på en fuktig låda börjar det gärna lukta pyton snart.

För övrigt känner jag igen att lådorna brukar vara fettiga efter att man diskat dom men aldrig att det luktat efter en diskning.

Jag sköljer alltid ur min låda när jag ätit så att den är synligt ren och sätter inte på locket efteråt, sen diskar jag när jag kommer hem och jag har inte problemet du beskriver.
Citera
2011-08-21, 22:11
Medlem
Den skall diskas med en svamp, inte diskborste, och använd den mjuka sidan på svampen, inte skrubbsidan för den får inte bort fettet. Har läxat upp mina kollegor många ggr angående detta! Sen torkas och efter det förvaras med locket av! Då luktar den inte!
Citera
2011-08-25, 20:08
Medlem
Testat starkare diskmedel? Tänkte ut och leta efter det för matlådornas skull, tar ju upp halva maskinen...

Jag brukade lägga hushållspapper efter "påjobbetdiskningen" för att så mycket att fettet sugs upp, då blev det liiite renare men aldrig sådär perfekt som diskmaskinen.
Citera
2011-08-25, 21:35
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Den skall diskas med en svamp, inte diskborste
Det här är receptet. Diskborste går fetbort på matlådor.
Citera
2011-08-25, 21:46
Medlem
Aldrig stött på liknande problem, men så har jag ju diskmaskin. Och mellan de tillfällen jag inte kör lådan i maskinen står den öppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in