2011-08-21, 11:39
Medlem
Är det någon här som vet om det fanns magiker bland vikingarna?
Citera
2011-08-21, 11:46
Medlem
Tänker du på läke konsten eller gycklare eller nån magi över runor? man kunde skriva runor på träbitar och elda upp och det var väl nån form av magi som skulle ske då.... bra skörd eller god plundring
Citera
2011-08-21, 12:54
Medlem
Mörker magiker
Citera
2011-08-21, 14:16
Medlem
C.Olssons avatar
Shamaner fanns det väl som åt flugsvamp och utförde någon form av "magi".

Edit. Vid närmare eftertanke fanns nog inte Schamaner här, utan hos bla. Samerna och de Sibiriska folkslagen. Någon lärd eller vis man måste ju dock ha funnits, men flugsvamp ska dom ju visst ha ätit för att bli taggade inför plundring och hög som fan på svamp borde kunna klassas som någon form av magi. Hur sant det är vet jag ej.
Senast redigerad av C.Olsson 2011-08-21 kl. 14:32.
Citera
2011-08-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.Olsson
Shamaner fanns det väl som åt flugsvamp och utförde någon form av "magi".

Edit. Vid närmare eftertanke fanns nog inte Schamaner här, utan hos bla. Samerna och de Sibiriska folkslagen. Någon lärd eller vis man måste ju dock ha funnits, men flugsvamp ska dom ju visst ha ätit för att bli taggade inför plundring och hög som fan på svamp borde kunna klassas som någon form av magi. Hur sant det är vet jag ej.

De använde växter till allt. Jag tror det var mjöden som gav dem mod och styrkan, de söp alltså.
Citera
2011-08-21, 16:33
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
De använde växter till allt. Jag tror det var mjöden som gav dem mod och styrkan, de söp alltså.
Otroliga magiska kraften av alkohol antadligen.
Citera
2011-08-21, 20:22
Medlem
Manuls avatar
Jag har inga länkar på den här datorn, men om du söker på "sejd" och "völva" så kommer du får en del info.
Citera
2011-08-21, 20:39
Medlem
Hmm.... Blodstämmare?
Citera
2011-08-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manul
Jag har inga länkar på den här datorn, men om du söker på "sejd" och "völva" så kommer du får en del info.

Aha. Völvorna hette dåtidens häxor har jag nu läst mig till. Som drack en brygd och försattes i trans av kvinnor som chantade...inte män då det ansågs omanligt att sia in i framtiden dvs sejda. Likt sia hör jag nu. Men samtidigt fanns det sejdmän? Trollkarlar som gjorde det samma plus en massa runmagi. Hur kom det sig då att Sejdmän fanns om det var omanligt? Får inte riktigt ihop det? Var det homosexuella män? Typ enucker? Runmagin så rådde då, är det samma runmagi som Betecknas Uthark idag?
Citera
2017-08-10, 13:35
Medlem
Tror det var så att Sejd och Noiden kom från den Samiska traditionen som är äldre än vikingarna tiden även shamanismen fanns nog troligtvis parallellt i norden som i sibirien och långt innan vikingarna härjade. Men det fanns ju garanterat völvor och manliga magiker.
Citera
2017-08-10, 13:40
Medlem
Om man tittar på https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6lva#/media/File:Finds_from_a_priestess%27_grave.jpg

Kan man se att Völvan använder kristaller och trollstavar samt reser i en båt till andevärlden när hon dör precis som många shamaner.
Citera
2017-08-10, 18:50
Medlem
TwoThousands avatar
Vikingarnas magiker och vår tids magiker är samma sak!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in