• 1
  • 2
2011-08-21, 11:07
Medlem
nymans avatar
Nu får dessa som gapar om att dom fattiga föder för måna barn och gapar om överbefolkning något att hugga i då dom fattiga föder färre barn och att det föds färre och färre barn i världen .

http://gd.se/nyheter/reportage/1.382...syn-pa-varlden

Så vad säger ni har han rätt eller fel?
Citera
2011-08-21, 11:19
Medlem
8051arbasts avatar
Jag tror han har delvis rätt, i stora delar av världen är utvecklingen så positiv som han säger. Sedan tror jag det finns problemområden, speciellt områden med krig, där det inte stämmer.
Citera
2011-08-21, 11:20
Medlem
skogshomos avatar
I Bangladesh verkar det vara så ja.
I Afriak vet jag inte hur de klarar av att leva i avhållsamhet då jag antar att de inte har tillgång till kondomer där. (Kanske pumpar röv efter 2 födda barn?)
Citera
2011-08-21, 11:26
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Jag utgår ifrån att Rosling är en tillväxtoptimist med en stark tro på den eviga tillväxten. Har annars svårt att se hur ytterligare ett par miljarder människor ska få högre levnadsstandard. Vi ser redan nu hur den eviga tillväxten börjar slå i taket och det enda som ökar är befolkningstillväxten och skuldbergen. När folk i västvärlden tvingas sänka sin levnadsstandard kommer samtidigt massvälten i U-länderna.

Ett blogginlägg om Roslings rosiga världsbild: http://efteroljan.blogspot.com/2009/...arldsbild.html
Citera
2011-08-21, 11:30
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshomo
I Bangladesh verkar det vara så ja.
I Afriak vet jag inte hur de klarar av att leva i avhållsamhet då jag antar att de inte har tillgång till kondomer där. (Kanske pumpar röv efter 2 födda barn?)

I Uganda lyckades man få bukt med aidsspridningen, och samtidigt med barnfödandet, genom utdelning av gratis kondomer. Då protesterade bidragsgivaren USA, under Bush, då de inte gillade kondomer, och hotade med att dra in sitt bistånd till landet. Då Uganda var beroende av detta bistånd var de tvugna att lyda - och problemen ökade igen!

Liknande går att se på andra platser i Afrika, där företagsintressen i Väst går före folkets välmående.

Det är en effekt av nykolonialismen som har fått ny kraft genom nyliberalismen!
Citera
2011-08-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
I Uganda lyckades man få bukt med aidsspridningen, och samtidigt med barnfödandet, genom utdelning av gratis kondomer. Då protesterade bidragsgivaren USA, under Bush, då de inte gillade kondomer, och hotade med att dra in sitt bistånd till landet. Då Uganda var beroende av detta bistånd var de tvugna att lyda - och problemen ökade igen!

Liknande går att se på andra platser i Afrika, där företagsintressen i Väst går före folkets välmående.

Det är en effekt av nykolonialismen som har fått ny kraft genom nyliberalismen!

Är det inte de afrikanska nationernas val att acceptera utlandsbistånd?
Citera
2011-08-21, 11:50
Medlem
Medicinens avatar
Jag har följt Hans Roslings föreläsningar och hans sammanställningar av statistik några år. Jag är helt övertygad om att den statistik han sammanställer och framför är korrekt. Också de "gissningar" t ex, om att alla kvinnor i världen vill ha en tvättmaskin, tror jag stämmer. Det fanns ju en anledning till att kvinnor i vår del av världen ville ha tvättmaskin, samma anledning finns med säkerhet hos de kvinnor som fortfarande saknar en...

Huruvida han har rätt är ju lika mycket en fråga om huruvida den statistik han sammanställer är riktig. Om man anser att statistiken är riktig är det svårt att inte tro på sammanställningen, och i förlängningen det Hans föreläser om.
Citera
2011-08-21, 12:11
Medlem
okok1s avatar
Vi är redan för många idag. Tänk om vi skulle dela resurserna lika då skulle det inte dröja länge innan allt tog slut.

- Fisket över hela världen är överfiskat (alla matfiskar överfiskade, flera av dem är utrotningshotade)
- Om några år kommer bara 50% av regnskogen vara kvar
- Finns hur många utrotningshotade djur som helst
- Man röjer ner skogsområden som är stora som länder varje år för att köttindustrin går på högvarv tack vare att vi blir allt fler och fler människor har råd med kött

Men visst, en myt. Men verkligheten är läskig.
Citera
2011-08-21, 12:46
Medlem
OKPOSOs avatar
Klart är i alla fall att Kinas ettbarns-politik ensamt har mycket med saken att göra.

Att vi blir färre är för övrigt bara bra. Den stora utmaningen är att vi måste se till att behålla en hållbar andel av befolkningen i arbete.
Citera
2011-08-21, 12:57
Medlem
nymans avatar
Så då kanske vi är överens om att talet om att fattiga föder för många barn är en myt då dom inte längre gör detta om dom får chansen vilket många inte får då USA och Katolska Kyrkan ställer orimliga krav.
Klart att det finns problem områden men att säga att Afrika har dessa är ju att göra det väldigt enkelt för sig då Afrika består av en massa länder och flera av dessa ligger på 10 i topp listan på länder som går som tåget i ekonomin och utveckling.
Men många vill inte se detta då det inte stämmer med deras världsbild om att den vite mannen är överlägsen medan den färgade är idioten som vi måste ta hand om.
Sedan så verkar dom flesta vara oroliga över att vårt välstånd inte räcker till alla och det har dom rätt i och vad vi nu ser och kommer att se är ju att vårt välstånd i västvärlden kommer att skäras ner medan det kommer att öka i länder som "våra" kapitalister flyttar jobben till.
Så återigen problemet är ju att i den kapitalistiska världen så kan inte alla få det bra eftersom färre behöver arbeta och vinsterna går ner i fickorna på kapitalisterna, det är som med aktiebörsen vissa vinner och vissa förlorar.
Gissa vilka som håller på att förlora? jo vi i västvärlden eftersom "våra"kapitalister har övergivet oss eftersom dom hittat ny arbetskraft som är billigare och som inte kräver mänskliga arbetsvillkor.
Citera
2011-08-21, 22:04
Medlem
McKinnons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Så då kanske vi är överens om att talet om att fattiga föder för många barn är en myt då dom inte längre gör detta om dom får chansen vilket många inte får då USA och Katolska Kyrkan ställer orimliga krav.

Kan du utveckla? Fattiga länder föder inte många barn bara de ges möjligheten, fast de får sällan denna möjlighet för USA vill annat? Alltså föder de många barn..

1900 hade Afrika en befolkning på runt 200 miljoner. 2100 beräknas Afrika vara hem åt 3600 miljoner människor. Ja, det är konstigt att "myten" överlever trots professor Roslings föreläsningar...

Sen är snittet per kvinna i Bangladesh inte 2 utan 2,6 vilket är en ganska stor skillnad.
Citera
2011-08-21, 22:18
Medlem
Överbefolkningen en myt? Japp.
Dylika popfrågor tenderar att vara det.
Klimatskräpet, befolkningsfrågan, skogsförsurningen, cancer efter tjernobyl, ozonhålet, avskogningen,
nu senast hörde jag om hur kalkning av försurade sjöar tydligen är helt meningslös,
hade man insett nu.
Och så vidare och så vidare. Det är ren bullshit, okunskap och handlar ofta om helt andra saker än de som marknadsförs.

här är ett intressant klipp
http://www.youtube.com/watch?v=v7_do...eature=related
ute och cyklar när det kommer till klimatfrågan men i övrigt riktigt intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in