• 1
  • 2
2011-08-21, 10:44
Medlem
Hej.
Har en oinredd källare som jag tänkt ändra på. Första steget blir för mig att få en trappa ner från våning ett. I dagsläget måste du gå ut och sen in utifrån. Jag vill kunna ta mig ner in ifrån lägenheten.

Vad bör jag då tänka på vid ett sådant här bygge?
Själva trappan är inget problem, men kom gärna med tips.
Ska vara en rak trappa och då ska hålet vara lika långt som till första trapp steget i undervåningen eller så att en 2 meter lång person kan gå utan att behöva böja sig?

Det jag ser framför mig som ett litet problem är just det här hålet i golvet.
Kan jag ha det var som helst bara jag reglar upp det ordentligt underifrån där jag kapar så att golvet är lika stabilt? Eller hur gör jag?

Kom med tips och förslag. Första gången jag gör denna typ av trapp.
Citera
2011-08-21, 10:56
Medlem
Jag utgår från ditt inlägg och rekommenderar starkt att du vänder dig till en hantverkare.
Citera
2011-08-21, 10:57
Medlem
Hålets längd är beroende på takhöjden i källaren. Har du lågt i takhöjd så bör man ha hålet lika långt som trappan.
Du kan ha hålet var som helst men du måste ta en del i beaktning typ..
Hur ligger bjälkarna idag?
Måste man avväxla med stålbalk/limträ?
Hur ligger el i valvet?
Avlopp?

Lättast är om du kan ha trappan mellan 2 st golvbjälkar sen avväxling till golvet mellan bjälkarna
Citera
2011-08-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrutus
Jag utgår från ditt inlägg och rekommenderar starkt att du vänder dig till en hantverkare.

Tack, hjälpt verkligen jätte mycket.
Citera
2011-08-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoPar66
Hålets längd är beroende på takhöjden i källaren. Har du lågt i takhöjd så bör man ha hålet lika långt som trappan.
Du kan ha hålet var som helst men du måste ta en del i beaktning typ..
Hur ligger bjälkarna idag?
Måste man avväxla med stålbalk/limträ?
Hur ligger el i valvet?
Avlopp?

Lättast är om du kan ha trappan mellan 2 st golvbjälkar sen avväxling till golvet mellan bjälkarna

Jo det där med avlopp och el tar jag ju som en självklarhet. Där jag har tänkt finns inget sådant.
Har tänkt på att ta den mellan två bjälkar. Men om inte detta skulle gå. Går det i sådant fall att stötta upp bjälkarna man skulle behöva kapa av underifrån? Skulle ge samma
Citera
2011-08-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evvulness
Har tänkt på att ta den mellan två bjälkar. Men om inte detta skulle gå. Går det i sådant fall att stötta upp bjälkarna man skulle behöva kapa av underifrån? Skulle ge samma

Ja det kallas för avväxling man sätter ett par stående pelare som tar upp tyngden av de avsågade bjälkarna. Viktigt att ta med i beaktning är..
Hur stora pelare behövs 100*100 stålpelare? 100*100 trä?
är grunden de ska stå på tillräckligt hård?
Citera
2011-08-21, 11:30
Medlem
lättaste att göra är väl bara en lucka med en stege ner , om du har kollat att inget är ivägen där du ska kapa upp , men ska du kapa mellan 2 bjälkar blir väl trappan väldigt smal, du kan juh alltid kapa upp bjälkarna med men stämpa då upp bjälkarna riktigt ordentligt först sen får du juh tänka på att du måste alltid ha en stolpe eller stämp på bjälken/bjälkarna du sågat av .men tipset är ändå att plocka dit kunnigt folk som tittar på det och kan berätta precis hur du ska gå till väga om du verkligen ska göra det själv för det är ganska svårt få en klar bild över FB lycka till
Citera
2011-08-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoPar66
Ja det kallas för avväxling man sätter ett par stående pelare som tar upp tyngden av de avsågade bjälkarna. Viktigt att ta med i beaktning är..
Hur stora pelare behövs 100*100 stålpelare? 100*100 trä?
är grunden de ska stå på tillräckligt hård?

Okej, det är det som kallas avväxling.

Det är betong grund så den bör ju hålla fint.
Det där med storleken får jag titta närmare på om det nu blir aktuellt att bygga på detta sättet.
Jag tackar för bra svar MoPar66!
Citera
2011-08-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boffri
lättaste att göra är väl bara en lucka med en stege ner , om du har kollat att inget är ivägen där du ska kapa upp , men ska du kapa mellan 2 bjälkar blir väl trappan väldigt smal, du kan juh alltid kapa upp bjälkarna med men stämpa då upp bjälkarna riktigt ordentligt först sen får du juh tänka på att du måste alltid ha en stolpe eller stämp på bjälken/bjälkarna du sågat av .men tipset är ändå att plocka dit kunnigt folk som tittar på det och kan berätta precis hur du ska gå till väga om du verkligen ska göra det själv för det är ganska svårt få en klar bild över FB lycka till

Jo precis, normalt är väll 60 cm mellan bjälkarna och det blir lite tajt. Får undersöka närmare när det blir dax, är än så länge bara i ide och planerings fasen
Citera
2011-08-21, 11:40
Medlem
jo det ska väl vara cc60 mellan bjälkarna ,och då har du nog har ca 56cm brett hål emellan bjäklarna .
Citera
2011-08-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evvulness
Okej, det är det som kallas avväxling.

Det är betong grund så den bör ju hålla fint.
Det där med storleken får jag titta närmare på om det nu blir aktuellt att bygga på detta sättet.
Jag tackar för bra svar MoPar66!

Avväxling är även när man till exempel kortlar mellan två golvbjälkar för att ta upp lasterna i en golvbjälke man av någon anledning behövt såga av, till exempel när man gör en trappa. Sett ovanifrån :

I I I
I I I
I I I
I---I
I

Sen kan konstruktionen behövas styvas upp ytterligare beroende på olika omständigheter.

Edit : Min illustration suger. "I" är golvbjälke och "-" är kortling.
Senast redigerad av freddan76 2011-08-21 kl. 12:06.
Citera
2011-08-21, 12:05
Medlem
Snurrens avatar
Jag har minimal byggkunskap, men är lycklig ägare till en trappskrubb. Helt perfekt för förvaring av verktyg och prylar. Så gör en skrubb av det under trappan, sätt gärna en dörr där också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in