2011-08-21, 05:33
Medlem
u_n_mes avatar
Ledsen om detta tagits upp tidigare men visste inte vad jag skulle söka på för att få bre resultat.

Har någon tråd på FB kunnat kopplas till en GM och använts under en rättegång? Jag tänker först och främst på mindre brott där saker om brottet avslöjas som nästintill bara kan stämma in på det aktuella brottet

Läste just https://www.flashback.org/t1170432 där polisen ganska lätt kan fastställa vilken händelse det rör sig om och jag påstår inte att det har avslöjats saker i tråden som skulle kunna problematisera fallet för GM men om det nu hade gjort det så ser jag inte varför det inte skulle kunna användas som något slags bevis.

Med den mängden av flashbackanvändare som "talar ut" här så kanske det har hänt. Vill gärna veta om FB någonsin kommit på tal under de rättegångar ni känner till?

Givetvis uppstår ju identifikationsproblemet men om det är uppenbart att någon skriver information som bara GM kan veta så borde det vara värt något.
Citera
2011-08-21, 06:59
Medlem
terms avatar
Det är väl sällan själva flashbacktråden skulle ha någon betydelse som bevis, men det är ju inga konstigheter med att fråga en misstänkt om saker som framkommer i tråden. Om det är något mer originellt brott så skulle det ju också kunna ge uppslag för andra utredningsåtgärder, t.ex. husrannsakan.
Citera
2011-08-21, 07:02
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Det är väl sällan själva flashbacktråden skulle ha någon betydelse som bevis, men det är ju inga konstigheter med att fråga en misstänkt om saker som framkommer i tråden. Om det är något mer originellt brott så skulle det ju också kunna ge uppslag för andra utredningsåtgärder, t.ex. husrannsakan.

Nej det förstår jag men jag är lite nyfiken på i vilken utsträckning det har hänt. Någon som har erfarenhet av det?
Citera
2011-08-21, 08:02
Medlem
Är väl kanske ej omöjligt läste för ett tag sen att Soc och andra myndigheter skulle titta på Facebook för att kartlägga folk..
Men här på Flashback är man ju anonym så det borde väl inte vara på samma sätt kan jag kanske tro.
Citera
2011-08-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Ledsen om detta tagits upp tidigare men visste inte vad jag skulle söka på för att få bre resultat.

Har någon tråd på FB kunnat kopplas till en GM och använts under en rättegång? Jag tänker först och främst på mindre brott där saker om brottet avslöjas som nästintill bara kan stämma in på det aktuella brottet

Läste just https://www.flashback.org/t1170432 där polisen ganska lätt kan fastställa vilken händelse det rör sig om och jag påstår inte att det har avslöjats saker i tråden som skulle kunna problematisera fallet för GM men om det nu hade gjort det så ser jag inte varför det inte skulle kunna användas som något slags bevis.

Med den mängden av flashbackanvändare som "talar ut" här så kanske det har hänt. Vill gärna veta om FB någonsin kommit på tal under de rättegångar ni känner till?

Givetvis uppstår ju identifikationsproblemet men om det är uppenbart att någon skriver information som bara GM kan veta så borde det vara värt något.

En man som i Halmstad misstänktes för förgripelse av tjänsteman efter att ha uppsökt den radiotjänstanställda som skrivit upp honom som TV-innehavare konfronterades under polisförhören med inlägg skrivna av användaren johanbtk som beskrev händelsen ifråga.

Jag kommer inte ihåg om de även användes under rättegången, men givetvis kan åklagaren lägga fram flashbackinlägg som bevisning eftersom vi har fri bevisföring i Sverige. Då flashback är anonymt är det ju dock problematiskt, men i vissa situationer kan ju åklagaren givetvis visa att det är väldigt hög sannolikhet att inläggen är skrivna av just den misstänkte om man kan koppla dennes posthistorik till verkliga förhållanden.

Här är för övrigt tråden:
https://www.flashback.org/t324617
Citera
2011-08-21, 14:02
Medlem
2006.s avatar
Som ovanstående användare skriver - det finns inga hinder för en åklagare att åberopa en flashbacktråd som bevisning i en rättegång då vi i Sverige tillämpar fri bevisföring.
Citera
2011-08-22, 02:31
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006.
Som ovanstående användare skriver - det finns inga hinder för en åklagare att åberopa en flashbacktråd som bevisning i en rättegång då vi i Sverige tillämpar fri bevisföring.

+1

Sannolikt skulle polisen kunna tänkas använda FB för att leta spaningsupplägg, men en tråd skulle nog vara ganska värdelös i en domstol. Dels kan inte motparten ställa motfrågor (vilket ju är fallet om någon vittnar på plats) och dels så är alla användare på FB anonyma (ergo de påståenden som görs kan ha gjorts av vem som helst, även någon som vill dig illa).
Citera
2011-08-23, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrängar'n
+1

Sannolikt skulle polisen kunna tänkas använda FB för att leta spaningsupplägg, men en tråd skulle nog vara ganska värdelös i en domstol. Dels kan inte motparten ställa motfrågor (vilket ju är fallet om någon vittnar på plats) och dels så är alla användare på FB anonyma (ergo de påståenden som görs kan ha gjorts av vem som helst, även någon som vill dig illa).

Men beroende på hur mycket folk berättar om sina liv och detaljer därur genom sitt flashback-alias så kan det absolut gå att göra det mycket sannolikt genom jämförelser med sådant som är styrkt i verkligheten att det rör sig om en och samma person som är misstänkt för brottet, som har skrivit inläggen. Så att det nödvändigtvis skulle vara ganska värdelöst i domstol håller jag inte med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in