2011-08-21, 01:17
Medlem
Methones avatar
Japp... Har gjort det mest idiotiska och raderat /private mappen med viktiga systemfiler, nu kan jag inte starta datorn. Äpplet står med andra ord och laddar i evighet. Det enda jag förstått man kan göra, är att kopiera tillbaka dessa filer. I bästa fall har man fortfarande private mappen i papperskorgen, men den tömde jag också... Tänkte att jag kunde lösa genom att kopiera /private från föräldrarnas mac, till ett USB eller skiva (?) sen i single user mode kopiera mappen från USBt tillbaka till sin plats i huvudmappen.

Någon som kan hjälpa mig med kommandot för der? :/ suck... Kan kommandot om man ska kopiera från Trash (läste på annan sida), men det ska jag ju inte i detta fall.

Hjälp uppskattas otroligt mycket!!!
Citera
2011-08-21, 08:14
Medlem
Methones avatar
De är alltså ingen som läst som vet vad USB-driven heter i terminal? Well... om jag hjälper till lite. Detta är kommandot om man kopierar från papperskorgen.

Kod:
cp -R /volumes/"Macintosh HD"/users/<username>/.Trash/private /volumes/"Macintosh HD"/private

Kan man inte bara ersätta det fetstilta och skriva USB-kommandot där?

MVH
Citera
2011-08-21, 11:37
Medlem
Methones avatar
Kopierade /private mappen från mina föräldrars mac till ett USB, och förde över dem till samma plats på min mac genom terminal. Funkar fortfarande inte... konstigt nog? Gah...

Kod:
cp -rpv /volumes/"NO NAME"/private /volumes/"Macintosh HD"/private

SJUKT GLAD ATT JAG SKA BYGGA EN PC SNART...
Citera
2011-08-21, 17:40
Medlem
kaffekannas avatar
Varför reparerar du inte OSet istället?
Citera
2011-08-21, 17:58
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekanna
Varför reparerar du inte OSet istället?

Startreparation har jag testa och den hittar inga fel... Eller hur går man tillväga då menar då? Hur reparerar man OSet?

Vad jag fattat det som går det inte när det gäller detta problemet. Problemet går bara att lösa om man har kvar mappen i papperskorgen eller backup.
Senast redigerad av Methone 2011-08-21 kl. 18:07.
Citera
2011-08-21, 18:43
Medlem
kaffekannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Startreparation har jag testa och den hittar inga fel... Eller hur går man tillväga då menar då? Hur reparerar man OSet?

Vad jag fattat det som går det inte när det gäller detta problemet. Problemet går bara att lösa om man har kvar mappen i papperskorgen eller backup.

Du kan väl installera om operativsystemet?
Citera
2011-08-22, 14:20
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Kopierade /private mappen från mina föräldrars mac till ett USB, och förde över dem till samma plats på min mac genom terminal. Funkar fortfarande inte... konstigt nog? Gah...

Kod:
cp -rpv /volumes/"NO NAME"/private /volumes/"Macintosh HD"/private

SJUKT GLAD ATT JAG SKA BYGGA EN PC SNART...
Nu är jag inte helt säker, men om du kopierar mappen till private, kommer inte den lägga sig i den mappen då?
Blir då t.ex. /private/private.
Du kan kolla i mappen om alla filer ligger där eller om du kopierade in mappen direkt med kommandot:
cd /Volumes/"Macintosh HD"/private
Sedan lista innehållet med ls -al

I så fall så är rätt kommando följande:
Kod:
cp -rpv /Volumes/"NO NAME"/private /Volumes/"Macintosh HD"/

Sedan kan nog det lättaste vara att bara göra en vanlig ominstallering av Mac OS X.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in