Citat:
Ursprungligen postat av
obyn
En kompis fick böter innan den lokala trafikförordningen har trätt i kraft. Solna Stad har beslutat om ett tillfällig stopp & parkeringsförbud på Centralvägen som gäller från den 15:e maj 2026 till den 29:e maj 2026. Anledningen till detta gäller en ledningsrenovering på gatan.
Min kompis är lastbilsförare och använde lastplatsen för att lasta av godset. En parkeringsvakt dök upp när han skulle lasta av den sista pallen och räckte över en gul remsa där det stod något om kontrollavgift avgående stoppförbud.
Det här borde vara ett solklart fall där parkeringsvakterna har gjort fel. De har helt enkelt läst fel och tror att detta gäller från och med i dag.
Enligt kartbilden så rör det sig om uppställningsplatsen för taxibilar, lastplatsen, samt handikapp parkeringen.
Solna kommuns lokala trafikföreskrifter om förbud att stanna och parkera på Centralvägen
Beslutade den 5 maj 2026.
Solna kommun föreskriver med stöd av 10 kap. 1 § andra stycket 16 och 3
§ första stycket trafikförordningen (1998:1276) följande.
1 § På Central enligt markering på kartbild får fordon inte stannas eller
parkeras.
2 § Förbudet i 1 § gäller inte enskild väg.
Denna författning träder i kraft den 15 maj 2026 och upphör att gälla den
29 maj 2026.
Ja är parkeringsanmärkningen utskriven på stoppförbud den 5 maj när tilläggstavlor och Lokal trafikföreskrift säger att giltighetstiden är 15-29 maj då är parkeringsanmärkningen ogiltig, då ska din vän betala parkeringsanmärkningen och bestrida betalningsansvar här hos polismyndigheten digitalt;
https://polisen.se/lagar-och-regler/boter/parkeringsanmarkning/
Det finns 2 saker som gör att jag tror parkeringsanmärkningen är korrekt!
Det första är att Vägmärket för lastplats ska vara säckad (inbakad i svart plast) mellan 15-29 maj annars gäller inte det tillfälliga stoppförbudet, det innebär att parkeringsvakten missade att lastplatsen inte är säckad och även missat att stoppförbudet inte börjar förens den 15-maj, det andra skället är att du omnämner handikapps plats, lastplats, och taxi plats, men det finns efter taxi platsen stoppförbud (vändplats), jag kan se här på street view att en lastbil står på stoppförbud och ägnar sig åt lasta eller lossa, och om man lite längre in i vändplatsen och tittar bakåt mot taxiplatsen så står det en taxi med dörrarna öppna på vändplatsen vilket är en överträdelse av lokal trafikföreskrift som säger att det råder förbud att stanna eller parkera ett fordon i vändplatsen, se street view;
https://maps.app.goo.gl/39GPYssa5fabGU6X9
Lokal Trafikföreskrift för vändplatsen;
https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_ViewDocument.aspx?ForeskriftId=fd3c50e1-db65-4ce1-8d24-5d4f254138ea&NoNavigation=1
Hur vet du att din vän inte lastade eller lossade i vändplatsen?