2026-05-24, 22:31
  #5365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
Ok. Åtta minuter framgick i inlägget.
Ja, såg det, men det är alltså en gräns som just det bolaget satt, ingen allmän regel. 6 minuter tillämpar de flesta, ingen fast regel det heller.
Citera
2026-05-25, 01:53
  #5366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
En kompis fick böter innan den lokala trafikförordningen har trätt i kraft. Solna Stad har beslutat om ett tillfällig stopp & parkeringsförbud på Centralvägen som gäller från den 15:e maj 2026 till den 29:e maj 2026. Anledningen till detta gäller en ledningsrenovering på gatan.

Min kompis är lastbilsförare och använde lastplatsen för att lasta av godset. En parkeringsvakt dök upp när han skulle lasta av den sista pallen och räckte över en gul remsa där det stod något om kontrollavgift avgående stoppförbud.

Det här borde vara ett solklart fall där parkeringsvakterna har gjort fel. De har helt enkelt läst fel och tror att detta gäller från och med i dag.

Enligt kartbilden så rör det sig om uppställningsplatsen för taxibilar, lastplatsen, samt handikapp parkeringen.

Solna kommuns lokala trafikföreskrifter om förbud att stanna och parkera på Centralvägen
Beslutade den 5 maj 2026.

Solna kommun föreskriver med stöd av 10 kap. 1 § andra stycket 16 och 3
§ första stycket trafikförordningen (1998:1276) följande.

1 § På Central enligt markering på kartbild får fordon inte stannas eller
parkeras.

2 § Förbudet i 1 § gäller inte enskild väg.

Denna författning träder i kraft den 15 maj 2026 och upphör att gälla den
29 maj 2026.

Ja är parkeringsanmärkningen utskriven på stoppförbud den 5 maj när tilläggstavlor och Lokal trafikföreskrift säger att giltighetstiden är 15-29 maj då är parkeringsanmärkningen ogiltig, då ska din vän betala parkeringsanmärkningen och bestrida betalningsansvar här hos polismyndigheten digitalt;
https://polisen.se/lagar-och-regler/boter/parkeringsanmarkning/

Det finns 2 saker som gör att jag tror parkeringsanmärkningen är korrekt!
Det första är att Vägmärket för lastplats ska vara säckad (inbakad i svart plast) mellan 15-29 maj annars gäller inte det tillfälliga stoppförbudet, det innebär att parkeringsvakten missade att lastplatsen inte är säckad och även missat att stoppförbudet inte börjar förens den 15-maj, det andra skället är att du omnämner handikapps plats, lastplats, och taxi plats, men det finns efter taxi platsen stoppförbud (vändplats), jag kan se här på street view att en lastbil står på stoppförbud och ägnar sig åt lasta eller lossa, och om man lite längre in i vändplatsen och tittar bakåt mot taxiplatsen så står det en taxi med dörrarna öppna på vändplatsen vilket är en överträdelse av lokal trafikföreskrift som säger att det råder förbud att stanna eller parkera ett fordon i vändplatsen, se street view;
https://maps.app.goo.gl/39GPYssa5fabGU6X9

Lokal Trafikföreskrift för vändplatsen;
https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_ViewDocument.aspx?ForeskriftId=fd3c50e1-db65-4ce1-8d24-5d4f254138ea&NoNavigation=1

Hur vet du att din vän inte lastade eller lossade i vändplatsen?
Citera
2026-05-25, 17:16
  #5367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Ja är parkeringsanmärkningen utskriven på stoppförbud den 5 maj när tilläggstavlor och Lokal trafikföreskrift säger att giltighetstiden är 15-29 maj då är parkeringsanmärkningen ogiltig, då ska din vän betala parkeringsanmärkningen och bestrida betalningsansvar här hos polismyndigheten digitalt;
https://polisen.se/lagar-och-regler/boter/parkeringsanmarkning/

Det finns 2 saker som gör att jag tror parkeringsanmärkningen är korrekt!
Det första är att Vägmärket för lastplats ska vara säckad (inbakad i svart plast) mellan 15-29 maj annars gäller inte det tillfälliga stoppförbudet, det innebär att parkeringsvakten missade att lastplatsen inte är säckad och även missat att stoppförbudet inte börjar förens den 15-maj, det andra skället är att du omnämner handikapps plats, lastplats, och taxi plats, men det finns efter taxi platsen stoppförbud (vändplats), jag kan se här på street view att en lastbil står på stoppförbud och ägnar sig åt lasta eller lossa, och om man lite längre in i vändplatsen och tittar bakåt mot taxiplatsen så står det en taxi med dörrarna öppna på vändplatsen vilket är en överträdelse av lokal trafikföreskrift som säger att det råder förbud att stanna eller parkera ett fordon i vändplatsen, se street view;
https://maps.app.goo.gl/39GPYssa5fabGU6X9

Lokal Trafikföreskrift för vändplatsen;
https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_ViewDocument.aspx?ForeskriftId=fd3c50e1-db65-4ce1-8d24-5d4f254138ea&NoNavigation=1

Hur vet du att din vän inte lastade eller lossade i vändplatsen?
Om man läser den lokala trafikföreskriften så är det stoppförbud på lastplatsen, men sedan finns det ett undantag om man lastar.

Jag är ganska säker på att min kompis lastade på rätt plats. Han visade bilder från samma tidpunkt när P-vakten skrev ut böter.
Citera
2026-05-25, 23:44
  #5368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Om man läser den lokala trafikföreskriften så är det stoppförbud på lastplatsen, men sedan finns det ett undantag om man lastar.

Jag är ganska säker på att min kompis lastade på rätt plats. Han visade bilder från samma tidpunkt när P-vakten skrev ut böter.
Har han betalat felparkeringsavgiften till Transport styrelsen, och tänker han bestrida betalningsansvar?
Citera
2026-06-06, 18:21
  #5369
Medlem
Jag betalar aldrig den gula lappen.
Jag väntar på att brevet ska komma, då det ändå inte är någon påminnelseavgift.
1 gång har brevet aldrig kommit. Så typ 20% av alla tillfällen.

Hur gör ni? Har ni också struntat & väntat på brevet? Eller betalar ni dirr?
Citera
2026-06-06, 21:54
  #5370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drawnnn
Jag betalar aldrig den gula lappen.
Jag väntar på att brevet ska komma, då det ändå inte är någon påminnelseavgift.
1 gång har brevet aldrig kommit. Så typ 20% av alla tillfällen.

Hur gör ni? Har ni också struntat & väntat på brevet? Eller betalar ni dirr?

Hur ofta får du kontrollavgift eller parkeringsanmärkning för att du ska ha en "rutin" för det?
(Har själv aldrig fått någon)

På en del parkeringar har de en tilläggstavla att de tar ut 60kr i påminnelse vid utebliven betalning.

Hur ofta har det hänt att du fått en gul lapp men inget brev?
Citera
2026-06-07, 03:45
  #5371
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
På en del parkeringar har de en tilläggstavla att de tar ut 60kr i påminnelse vid utebliven betalning.

Har svårt att se hur dom kan ta ut en avgift för det första brevet/påminnelsen. Är inte boten överlämnad personligen kan den ha blåst iväg eller rykts bort av någon som behövde kladdpapper.

Eller?
Citera
2026-06-07, 09:45
  #5372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Har svårt att se hur dom kan ta ut en avgift för det första brevet/påminnelsen. Är inte boten överlämnad personligen kan den ha blåst iväg eller rykts bort av någon som behövde kladdpapper.

Eller?

Samma resonemang går ju att göra kring första brevet, någon tog det ut brevlådan, det blåste iväg när brevbäraren skulle lägga i det, det kom bort hos PostNord?
Citera
2026-06-07, 10:46
  #5373
Medlem
Ingen tilläggsavgift på. Första brevet.

Har fått 5 parkeringsböter i mitt liv.
4 gånger har jag behövt betala.
Citera
2026-06-07, 14:46
  #5374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Har svårt att se hur dom kan ta ut en avgift för det första brevet/påminnelsen. Är inte boten överlämnad personligen kan den ha blåst iväg eller rykts bort av någon som behövde kladdpapper.

Eller?
Du är Betalningsansvarig även om kontrollavgiften är borta!
Genom konkludent handlande, alltså att markägaren eller dess ombud genom anbud på platsen och parkören agerar (acceptans) på ett sådant sätt som om ett avtal föreligger, i lagens mening föreligger då ett parkerings avtal, när parkören ställer sitt fordon på en parkeringsplats, om det framgår på en tilläggstavla att påminnelseavgift gäller vid första påminnelsen då är du skyldig att betala enligt avtalet. Det är lättare med en elräkning man inte fått för att förstå att den inte är betald, så det är bara att betala den om nödvändigt efter samtal med elbolaget. När man parkerar bör man ställa sig frågan nu har jag ingått ett avtal med markägaren eller dess ombud, vad gäller nu?
Citera
2026-06-07, 14:55
  #5375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drawnnn
Ingen tilläggsavgift på. Första brevet.

Har fått 5 parkeringsböter i mitt liv.
4 gånger har jag behövt betala.
Det här pekar på att den du inte betalade var en kontrollavgift!
För betalning av parkeringsanmärkningar är reglerad i lag. Första påminnelsen av Transport styrelsen kostar ingenting, betalar du inte då, då får du ett föreläggande av myndigheten att betala och en förhöjd avgift på 150 kronor, betalar man inte då, då går ärendet vidare till kronofogdemyndigheten:

Lag om Felparkeringsavgift
6§ Betalas inte en felparkeringsavgift inom föreskriven tid, skall fordonets ägare erinras om betalningsansvaret och uppmanas att inom viss tid betala avgiften.

Betalas inte avgiften efter uppmaning, skall ett åläggande utfärdas för fordonets ägare att inom viss tid betala en förhöjd avgift. Det belopp med vilket avgiften skall höjas fastställs av regeringen. Följs inte åläggandet, skall avgiften indrivas. Regeringen får föreskriva om ytterligare avgiftsförhöjning i samband med indrivning. Lag (1981:142).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1976206-om-felparkeringsavgift_sfs-1976-206/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in