2025-10-07, 00:00
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Den är helt korrekt, har fått en liknande gul lapp och jag stod 8 meter från korsningen och dom mätte på samma sätt som i ditt fall. Kollade med en god vän som är jurist och lite av en expert på att överklaga p-böter, han har hjälpt mig tidigare att överklaga då skyltar har suttit på fel höjd etc. Enligt honom är det så man ska mäta. Jag testade att överklaga ändå men nä ........

/#LOUDmouth#

Ja faktiskt, det trodde jag inte.
"Du får inte stanna eller parkera i en vägkorsning eller
närmare än 10 meter från den korsande körbanans
NÄRMASTE ytterkant."

https://www.stockholmparkering.se/siteassets/parkering-bilder-och-block/stanna-och-parkera-pdf/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf sidan 11
Citera
2025-10-07, 00:11
Medlem
Den bestämmelsen står i Trafikförordningens 3kap 53§. 2;

Trafikförordningen 3kap
53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart,
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
3. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3
Citera
2026-04-16, 12:43
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Och där råkade man ut för sin första parkeringsanmärkning.
Orsak: Jag parkerade en liten skåpbil på parkering där skåpbilar inte får parkera = 800 kr
Men en stor jävla Transit med passagerarstolar är okej, den är inte för stor.

Kommunal parkering och inte avsedd för de som bor i kvarteret btw
Citera
2026-04-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Orsak: Jag parkerade en liten skåpbil på parkering där skåpbilar inte får parkera = 800 kr

Ja det handlar om fordonstyp/klass inte om fordonets storlek.
Det blir lite fjantigt när en liten skåpbil inte kan parkera om den är reggad som lätt lastbil medan en massiv husbil får stå där.
Citera
2026-04-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.

Om fordonet är förstort som du säger förmodar jag att det är parkerings rutor där något hjul står utanför parkeringsrutan;

Trafikförordning 3kap
49 § Ett fordon får inte parkeras så att

2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske.
Förordning (2007:101).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Annars kollar man transportstyrelsens sökmotor vad fordonet är registrerat som;
Och skyltningen på plats, om det är skyltat personbil då får inte något annat fodonsslag parkera där
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
Citera
2026-04-23, 20:30
Medlem
Behöver era synpunkter för mitt fall. Gäller parkeringsanmärkning utfärdad av Göteborg Stad. jag stod vid 2 timmars parkering som är vid ( påhittad gata ) Apelsinjuice 25 som är enda platsen som tillhör kommunen som har en 2 timmars parkering. MEN vakten har skrivit Apelsingatan 33-35 som är en helt annan plats, som dessutom inte är kommunens mark, utan hanteras av aimo park.

Ja jag stod 10 minuter längre än tillåten tid, men anses detta vara ett sakfel som gör boten ogiltig? eller är felet orrelevant? tänker att vakten angivit en plats som inte omfattas av den föreskriften och sen att det är ett område som övervakas av Aimo park.

någon som haft ett liknande fall och kan berätta hur det gick för er?
Citera
2026-05-05, 21:29
Medlem
En kompis fick böter innan den lokala trafikförordningen har trätt i kraft. Solna Stad har beslutat om ett tillfällig stopp & parkeringsförbud på Centralvägen som gäller från den 15:e maj 2026 till den 29:e maj 2026. Anledningen till detta gäller en ledningsrenovering på gatan.

Min kompis är lastbilsförare och använde lastplatsen för att lasta av godset. En parkeringsvakt dök upp när han skulle lasta av den sista pallen och räckte över en gul remsa där det stod något om kontrollavgift avgående stoppförbud.

Det här borde vara ett solklart fall där parkeringsvakterna har gjort fel. De har helt enkelt läst fel och tror att detta gäller från och med i dag.

Enligt kartbilden så rör det sig om uppställningsplatsen för taxibilar, lastplatsen, samt handikapp parkeringen.

Solna kommuns lokala trafikföreskrifter om förbud att stanna och parkera på Centralvägen
Beslutade den 5 maj 2026.

Solna kommun föreskriver med stöd av 10 kap. 1 § andra stycket 16 och 3
§ första stycket trafikförordningen (1998:1276) följande.

1 § På Central enligt markering på kartbild får fordon inte stannas eller
parkeras.

2 § Förbudet i 1 § gäller inte enskild väg.

Denna författning träder i kraft den 15 maj 2026 och upphör att gälla den
29 maj 2026.
Senast redigerad av obyn 2026-05-05 kl. 21:33.
Citera
2026-05-24, 12:08
Medlem
Citat:
P-vakten avslöjar: Så lång tid har du på dig att betala – innan du får böter

Tack vare modern teknik kan stora parkeringsplatser i dag sökas av mycket snabbare, vilket leder till att fler felparkerade bilar hittas.

Men det finns en chans att undkomma böter – om man flyttar bilen under tiden från att registreringsskylten scannas till att boten skrivs ut.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/p-vakten-william-avslojar-sa-lang-tid-har-du-pa-dig-att-betala
Citera
2026-05-24, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/p-vakten-william-avslojar-sa-lang-tid-har-du-pa-dig-att-betala
Vad är det som ni vill att vi skall avhandla utifrån ert inlägg eller er länk?
Citera
2026-05-24, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad är det som ni vill att vi skall avhandla utifrån ert inlägg eller er länk?

Hur länge man har på sig att betala p-avgiften innan man får böter.
Avhandla? Kanske en kommentar om detta är något du känner till?
Senast redigerad av Riley.B 2026-05-24 kl. 19:24.
Citera
2026-05-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
Hur länge man har på sig att betala p-avgiften innan man får böter.
Avhandla? Kanske en kommentar om detta är något du känner till?
Vanligtvis 6 minuter, men beror på förutsättningarna på platsen.
Citera
2026-05-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vanligtvis 6 minuter, men beror på förutsättningarna på platsen.

Ok. Åtta minuter framgick i inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in