Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-20, 03:06
  #1
Avstängd
HordeZlas avatar
Har alltid undrat hur scenen ser ut i Italien! Vilket/Vilka lag har den bästa firman, sett både till bredd och kvalitet?
Hur är Juventus, Lazios, Inters, Romas och t ex Milans "grabbar"?


Brukar slagsmålen styras upp på liknande sätt, som i Sverige, dvs via mobiltelefoner?

Finns det någon anmälningsplikt eller annan huligan lag i Italien?

Kan säga att jag är bekant med en kille med italienskt ursprung, han är avstängd från alla Napolis matcher under flera år framöver pga ett upplopp under tiden då Napoli låg i Serie B.
Citera
2011-08-20, 03:30
  #2
Medlem
KungLustigs avatar
Kan tänka mig Lazio har en mäktig firma med tanke på vad jag sett på läktarna. Juventus har nog ingen större firma eftersom laget är byggt på massa företags pengar.

http://www.youtube.com/watch?v=Ug0pbTscTRc skön film på huliganerna i Milano.
Citera
2011-08-20, 05:40
  #3
Medlem
Qreatures avatar
Tanka hem the real football factories - italy så får du en bra insyn
Citera
2011-08-20, 10:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungLustig
Kan tänka mig Lazio har en mäktig firma med tanke på vad jag sett på läktarna. Juventus har nog ingen större firma eftersom laget är byggt på massa företags pengar.

http://www.youtube.com/watch?v=Ug0pbTscTRc skön film på huliganerna i Milano.


Jag skulle nog påstå att Drughi är en av dom största, eller iaf var..dom har väl bytt namn nu. Men iaf en av dom kändaste grupperingarna i italien
Citera
2011-08-20, 18:11
  #5
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungLustig
Kan tänka mig Lazio har en mäktig firma med tanke på vad jag sett på läktarna. Juventus har nog ingen större firma eftersom laget är byggt på massa företags pengar.

http://www.youtube.com/watch?v=Ug0pbTscTRc skön film på huliganerna i Milano.

Vad snackar du om. Är det något lag som är ett köpelag byggt på massor av pengar så är det ju Milano som har Berlusconi som sitter och pumpar in pengar och fuskar vilt samtidigt som han utarmar den italienska statens ekonomi och fuskar ner andra rivaliserande lag, tex Juventus i serie B.

Juventus är det lag i Italien som har flest fans både lokalt och i resten av landet.
Citera
2011-08-20, 18:17
  #6
Avstängd
1ofakinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Vad snackar du om. Är det något lag som är ett köpelag byggt på massor av pengar så är det ju Milano som har Berlusconi som sitter och pumpar in pengar och fuskar vilt samtidigt som han utarmar den italienska statens ekonomi och fuskar ner andra rivaliserande lag, tex Juventus i serie B.

Juventus är det lag i Italien som har flest fans både lokalt och i resten av landet.

Om du syftar på åren 2005-06 när Juve blev från tagna Scudetton så undrar jag vad du menar med att han fuskade ner dem?
Citera
2011-08-20, 18:26
  #7
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ofakind
Om du syftar på åren 2005-06 när Juve blev från tagna Scudetton så undrar jag vad du menar med att han fuskade ner dem?

Ok ok han kanske inte fuskade ner dem. Men vad jag menar är att Milan fuskade och mutade precis lika mycket som alla andra lag i Italien men har man Il Presidente som ägare kan man göra vad man vill utan några konsekvenser, det är så det funkar. Usch.
Citera
2011-08-20, 18:31
  #8
Avstängd
1ofakinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Ok ok han kanske inte fuskade ner dem. Men vad jag menar är att Milan fuskade och mutade precis lika mycket som alla andra lag i Italien men har man Il Presidente som ägare kan man göra vad man vill utan några konsekvenser, det är så det funkar. Usch.
Om det är några som man kan misstänka ha ett finger med i spelet kring Juve de åren, så är det Inter. De finns massa inspelade avlyssnade samtal där ledande personer inom Inter pratar om saker som gör att de verkar ligga bakom på något sätt. Det finns ju även på Juves ledning och det var en del i bevisningen, klumpiga saker som de inte skulle tagit över telefon. Men jag undrar vad Inter hade för roll i det hela där. Det har inte utretts.
Citera
2011-08-20, 21:48
  #9
Medlem
Teleskopbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HordeZla
Har alltid undrat hur scenen ser ut i Italien! Vilket/Vilka lag har den bästa firman, sett både till bredd och kvalitet?
Hur är Juventus, Lazios, Inters, Romas och t ex Milans "grabbar"?

Man använder oftast ordet ultras om "grabbarna" i Italien. Dom flesta är helt galna, i södra delarna av landet där befolkningen är fattig blir det ofta kravaller då samhällshatet kan dyka upp. Catania-fans mördade en polis här om året.

Citat:
Finns det någon anmälningsplikt eller annan huligan lag i Italien?

Ja. Läste en intervju för några år sedan där en Livorno-supporter var tvungen att anmäla sig hos polisen en gång i varje halvlek på hemmamatcher och en gång under matchens gång när det var bortamatcher.

Huliganlag vet jag inte, men med tanke på att under vissa matcher så får inte bortafans vistas på arenan (hände bland annat på Lazio - Atalanta, kan det varit -09?) för att stävja våldet.
Citera
2011-08-21, 20:15
  #10
Medlem
sLiN.s avatar
Napoli har också riktigt tunga ligor.

Så här kan det te x se ut när de har bortamatch i Rom, när de anländer till Centralstationen.

http://www.youtube.com/watch?v=xVczs...eature=related

Citera
2011-08-22, 15:31
  #11
Medlem
Barringtons avatar
Juventus liga är dessutom den Italienska liga som slagits mest ute i Europa.
Det som för min del känns mest intressant i Italien är rivaliteten mellan klubbar, men också mellan politik. Extremvänstern vs. Extremhögern, bl a Livorno, Genoa, Lazio, Milano klubbarn osv.

Vill minnas en incident med Napoli-fans som kidnappade tågföraren och körde tåget upp till Rom, då samtliga Napolifans saknade giltig tågbiljett!
__________________
Senast redigerad av Barrington 2011-08-22 kl. 15:36.
Citera
2011-08-28, 00:40
  #12
Avstängd
HordeZlas avatar
När jag hör det där du säger om Napoli fansen, så framstår Firman Boys och Wisemen som dagis barn i mina ögon. I jämförelse med italienarna.

Kan även meddela att jag har fått en inbjudan (lite löst än så länge) till ett stort italienskt lags Ultras grupp.
Enligt dom kan jag bli medlem även om jag bor i Sverige, det är inte som t ex Ultras Nord, Sol Invictus eller Hammarby Ultras.

Dock måste jag åka till Italien för och träffa ledarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington
Juventus liga är dessutom den Italienska liga som slagits mest ute i Europa.
Det som för min del känns mest intressant i Italien är rivaliteten mellan klubbar, men också mellan politik. Extremvänstern vs. Extremhögern, bl a Livorno, Genoa, Lazio, Milano klubbarn osv.

Vill minnas en incident med Napoli-fans som kidnappade tågföraren och körde tåget upp till Rom, då samtliga Napolifans saknade giltig tågbiljett!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback