2011-08-20, 00:20
Medlem
Hej
Sattoch lekte lite med grabbens nybyggdapc som jag byggt ihop yippiee
Men nu råkade jag leka med Oc Genie och vet ifan hur det fungerade och av nått misstag fick jag igång nått stresst test prog
Så jag han se i oc genie att pcu tempen var runt 95 c innan alllt bara dog, ocn nu minuter efter vill han inte starta.
ska inte det där genie bara överklocka försiktigt.
Jag har alltså det där programvaru genie där man kan disabla eller enabla genie, men ändå så kommer man iin i nån flik ock kan änfra en jävla massa
tex för spel,film.energispar .. mm mm
finns det ingen instruktion om det programmat att tanka hem. eller om mån här vet nått.
Har jag pajjat datorn nu och brännt alltt,
Ska tilläga att jag kör på ett moderkort MSI 970A-G45 och en amd phenom 965 4gram och ett nätagg på650w xfx radeon 6870.
det konstiga av allt är att inget drar igång, varken fläktar eller annat förutom dioden till start knappen som blinkar igång, annars helt tyst
Har dragit ut nät kabel och stängt av ström knappen på lådan...Vad är cmos?

en desperat Rippero har inte vågat berätta för fru och son ännu
Citera
2011-08-20, 02:22
Medlem
maggotss avatar
Den överklockar inte särskilt försiktigt, för mig drog den upp min 2.93 Ghz i7 till 4.0... Det är farliga grejer om du inte har en bättre processorkylare än standard. Testa trycka på knappen på moderkortet igen, då stänger du ju av OC genie.
Citera
2011-08-20, 06:43
Medlem
Om nu processorn blev uppåt 95 grader C så är det väll inte omöjligt att processorn gått, även om den borde stängt av sej själv eller "trottlat" ner frekvensen innan den kom till skada. Är den pajj så är det mycket möjligt att du kan få en ny på garantin, annars så finns det många billiga processorer av AMD just nu. Jag tror det fixar sig. Ber om ursäkt för pekpinnen, men när man överklockar är tillräcklig kylning viktigt, men det är misstagen man lär sig på

gl!
Citera
2011-08-23, 00:35
Medlem
hej igen
Jag visste inte riktigt vad det där oc genie var,dom marknadsför ju det som nåt svenssons klocknings program... står ju nånstans att den bara klockar vad hårdvaran klarar. men det kanske var stresstestet som jag drog igång samtidigt som fick den att må illa...Hur som haver.. så lämnade jag in grafikkort och moderkort med cpu kvar till Inet idag. graffekortet bänkkörde han medans jag väntade...inget fel..
med moderkort och cpu till service.....
jag kunde starta datorn med startknappen så att fläktar gick igång. om jag endast kopplade in den stora strömkontakten i moderkortet,, men stoppade jag även in 8 pins strömmen så kunde jag inte starta.
inte heller om jag hade i grafikortet och kopplade på pci-e kablarna.men lossa jag dom 2 kablarna och 8 pins då gick den igång med fläktar.. men vad hjälper det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in