Citat:
Ursprungligen postat av pErVo-kRiS
Var på en begravning för första gången och prästen sjöng nån psalm eller
bön mot slutet, brukar det vara så? Vilka hits brukar de sjunga isåfall
eller är det samma? Lät rätt ballt, mässande stuk

Citat:
Ursprungligen postat av pErVo-kRiS
Stod
begravnigsbön på pappret, var inte amacing grace, han sjöng på svenska
som en munk ungefär, fast ska nog vara på ett annat språk egentligen,
ska googla lite så får vi se

Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Finns ju en hel del liturgiska sånger, vilket jag antar att det var vad prästen sjöng, utifrån TS beskrivning.
Den liturgiska sång jag själv är mest bekant med är prefationen, som brukar hållas i den kyrka jag är aktiv i. Men som sagt, det finns en hel del av dem.
Låt prästen svara
Det var den fantastiskt vackra och lite dramatiska begravningsbönen som prästen alltid sjunger på en begravning. Om prästen sjunger för illa, kan den läsas istället, men den måste alltid vara med. Den sjungs alltid på svenska, latinet la vi av med för några hundra år sedan i samband med att sverige blev protestantiskt.
Prefationen är det liturgiska parti som inleder nattvardsfirandet på en högmässa i Svenska Kyrkan. Texten skiftar beroende på vilken period i kyrkoåret det är. Prästen sjunger och församlingen "svarar" genom att sjunga ett annat liturgiskt parti efteråt (Helig).
Alla sånger som hör till gudstjänstordningen är liturgiska sånger. Dessutom sjungs förstås psalmer ur psalmboken av alla och eventuellt är det med en kör som sjunger lite random kristen musik.
Okej, det var ett tag sen den här tråden startades...men här är svaren i alla fall.