• 2
  • 3
2011-08-29, 00:52
Medlem
Mortiss avatar
Utan empiriskt underlag i min hand skulle jag svara att så är nog fallet. Dels är det försås politiska beslut som till en del kan klargöra det hela. Sedan är det som om vi hela tiden skapar berättelser om oss själva som vi kan förmedla till andra för att få deras acceptans, i grunden deras kärlek. I form av rätt boende, mat resor, teknik,kläder, utseende, bilar, värderingar och normer, utbildningar, pengar, familjeliv mm.

I söndags var jag ute i skogen och plockade bär med min brors två fyraåringar. Plötslig hör vi porlandet av en bäck. Vi går dit, och det är en vacker, trolsk bäck med forsrännor och stenar i. De blir fascinerade av bäcken och går ut, där det är grunt, och klafsar med gummistövlarna i bäcken och skrattar. De är så där obekymrade lyckliga som bara barn kan vara och som vuxna oftast saknar. De lever i nuet och gläds lika mycket av en vacker sten, som av att få märkeskläder för 2500 kr. Nej, de gläds mer av naturen som om den var naturlig för dem och att de är nyfikna på allt och vill lära sig om växter, djur, fjärilar, maskar, löv, ja allt som finns i naturen.
Senast redigerad av Mortis 2011-08-29 kl. 00:56.
Citera
2011-08-31, 12:01
Medlem
nokssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovietistheshit
Har egoismen i dagens samhälle ökat? Tycker att jag stöter på så många som endast tänker på och bryr sig om sig själva. Folk som lever i sin egen lilla värld där allt endast handlar om dom, folk som bara ska ha och ha och ha utan någon som helst motprestation.

Definera egoism.
Citera
2011-08-31, 20:56
Medlem
Jag antar att du syftar på den materiella egoismen i dagens samhälle. Där man som person döms på vad man har i materiellt ägo.

I prehistoriska tider där man var tvungen att leva i ett kollektiv för att överleva och delade på maten så existerade inte egoism. Samhället har dock utvecklats att nu majoriteten av individerna i detta kollektiv klarar sig själva utan hjälp av andra. Detta har resulterat i att strukturen har förändrats avsevärt då man nu ansvarar för sig själv och inte för kollektivet i helhet.

Det som sker då är att man själv börjar mäta sig med andra, hur då? Jo, genom materiella saker som fungerar som en måttstock på hur man lyckats som individ i samhället.

Döma av ditt namn, sympatiserar du med kommunismen eller?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in