2011-08-19, 14:29
Medlem
Jag ser odlingsforum svämma över av AF och jag ställer mig frågan varför?

En C. Indica eller C. Sativa är fantastiska växter för sig eller tillsammans, men för att få dem AF måste man föra in C. Ruderalis i genetiken. Ruderalis är en lågpotent, ofta kortväxt och lågyieldande cannabisart som är unik genom att den blommar baserat på plantans ålder och dylikt istället för ljustimmar.

Visst blir af-gräs bättre än svensk standard, och utomhus på våra breddgrader är det i princip det enda alternativet förutom Semi-AF som har bättre genetik, men varför sikta efter lägre potens och yield när man ändå lägger tusenlappar på lampor, fläktar och dylikt och odlar inomhus i en miljö man helt kontrollerar själv?

Någon AF-odlare som kan motivera?
Citera
2011-08-19, 14:46
Medlem
Tjacktorskens avatar
Kanske för att slippa pundet med mörkertimmar och ljustimmar, man kan koppla av lite mer kan jag tänka mig. Slippa släcka och tända lampor och det är inte så noga om de får för några timmar extra mörker/ljus!
Citera
2011-08-19, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
Kanske för att slippa pundet med mörkertimmar och ljustimmar, man kan koppla av lite mer kan jag tänka mig. Slippa släcka och tända lampor och det är inte så noga om de får för några timmar extra mörker/ljus!

Af växer bäst i 20/4 och alltså bör man ändå ljustäta.
Dessutom har de allra flesta grannar och en hps som lyser genom ett fönster syns. En odling bör alltid vara ljus och lukttät. Om man lägger ner ett par tusen på en odling så avser väl de flesta att odla flera gånger, varför inte då göra ett bra utrymme från börjar och få möjlighet att odla riktig cannbis?
Citera
2011-08-19, 14:53
Medlem
dindummers avatar
Bor man i villa så är det bara att plantera skiten i rabatterna, det blir kanske lite uppståndelse om sin blomintresserade morsa kommer på besök, men då får man väl gömma plantan i rabatten.
Citera
2011-08-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retroperspektiv

Visst blir af-gräs bättre än svensk standard, och utomhus på våra breddgrader är det i princip det enda alternativet förutom Semi-AF som har bättre genetik

Citat:
Ursprungligen postat av dindummer
Bor man i villa så är det bara att plantera skiten i rabatterna, det blir kanske lite uppståndelse om sin blomintresserade morsa kommer på besök, men då får man väl gömma plantan i rabatten.

Inomhus som det står i rubriken.
Citera
2011-08-19, 15:59
Medlem
big_bobs avatar
Jag tror folk tror att det blir lättare att lyckas med en AF strain. Folk inser inte att det finns ljus timers för 100-200kr. Att lyckas med en AF ger kanske 10-20g skörd. Att misslyckas lite med en "riktig" strain ger ungefär lika skörd som en lyckad AF.
Folk kanske skäms i deras odlings dagböcker om dom misslyckas?
Jag har aldrig odlat, men får bara den här uppfattningen att folk helt enkelt tror att en AF växer bättre.
Och dessutom är det väll nån vecka mindre blomtid på AF? folk har väll bråttom med sin första odling.
Den dagen jag odlar blir det inte en AF, jag tänkte ha AF först men det var pga att jag trodde det var lättare att odla. Men det är inte värt det om man ändå odlar inne med 3000kr+ utrustning.
Citera
2011-08-20, 10:22
Medlem
Ares570s avatar
Har inte själv kört AF och kommer inte göra det heller om jag inte kör det ute. Dyra frön, sämre skörd, går inte att klona och dyrare elräkning om man inte går efter 12/12 iallafall.

En timer är fan lättare å ställa in än en klocka.
Citera
2011-08-20, 11:57
Medlem
auto607989s avatar
AF odlar man om man inte vet bättre, om man tycker det är lättare att odla utan timer är man ju fan
dum i huvudet. Har kört några vändor med AF inomhus men bara för att göra frön till sommaren.

mvh
Citera
2011-08-20, 12:26
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ares570
Har inte själv kört AF och kommer inte göra det heller om jag inte kör det ute. Dyra frön, sämre skörd, går inte att klona och dyrare elräkning om man inte går efter 12/12 iallafall.

En timer är fan lättare å ställa in än en klocka.

Sämre skörd är inte helt sant för alla af strains, ett utmärkt exempel är master low som verkar tåla rätt höga näringshalter i jorden och fetar på sig rätt rejält i blom, men ja, jag håller med dig, af är inget man kör inomhus om man har en fungerande hjärna.
Citera
2011-08-20, 19:56
Medlem
AF kan va perfekt om man har en bra balkong med mycket sommarsol!

Dvs bra för stadsfolk med bra balkong och som saknar trädgård (och saknar lämplig belysning)!

Då är ju AF jävlit enkelt att sköta och odla upp!

Det måste ni väl hålla med om?
Citera
2011-08-20, 20:08
Medlem
big_bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunlightsweden
AF kan va perfekt om man har en bra balkong med mycket sommarsol!

Dvs bra för stadsfolk med bra balkong och som saknar trädgård (och saknar lämplig belysning)!

Då är ju AF jävlit enkelt att sköta och odla upp!

Det måste ni väl hålla med om?

Det är solljus, utomhus odling. Det handlar om inomhus odling med artificiellt solljus.
Citera
2011-08-20, 20:36
Medlem
Tjacktorskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retroperspektiv
Af växer bäst i 20/4 och alltså bör man ändå ljustäta.
Dessutom har de allra flesta grannar och en hps som lyser genom ett fönster syns. En odling bör alltid vara ljus och lukttät. Om man lägger ner ett par tusen på en odling så avser väl de flesta att odla flera gånger, varför inte då göra ett bra utrymme från börjar och få möjlighet att odla riktig cannbis?

Ja, det var det jag försökte komma till, 20/4, man behöver ju inte direkt vara orolig för brännskador om anläggningen är byggd på rätt sätt. En vanlig garderob är ju i pricip redan ljustät. Man har ju inte direkt en HPS-lampa i vardagsrummet och plantorna stående där, kan ju bli jobbigt om grannarna kan se in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in