2011-08-19, 12:55
Medlem
Hallå Flashback!

Jag är 18 år!

Har precis gjort ett ganska intressant val i mitt liv och detta är nog ett rejält kliv in i vuxenlivet, ekonomiskt sett. I min familj har vi alltid haft det gått ställt, jag har fått det jag velat ha och inte behövt tjata överdrivet mycket. Har tränat väldigt mycket och ätit grym träningsmat och stora mängder under de senaste åren. Studiebidraget och barnbidraget har mamma och pappa lagt undan så det har jag kunnat spara i fonder och aktier sen jag föddes.

För att göra mig lite mindre bunden till mina föräldrars ekonomi har jag tänkt att skära ner på matkostnaderna, klädkostnaderna och allt som hör därtill. Anledningen till detta är att jag vill kunna snåla lite mer och på så sätt få en slant över och investera denna varje månad.

Jag har därför sagt till min mor att jag vill ha pengar varje månad så jag kan handla min egen mat. Jag vill också få en slant till kläder varje månad, på detta sätt betalar hon en viss summa varje månad så klarar jag mig på egen hand. Förhoppningsvis tjänar hon kanske 30% på detta och jag kan lägga undan några hundralappar.

Mina frågor är hur jag lämpligast lägger upp detta? Jag vill verkligen köra seriöst även att det låter dumt. Om jag vill äta med familjen vill jag betala en summa för maten osv.

Jag bor förövrigt hemma fortfarande och får nog göra det så länge jag pluggar

Hur mycket är en rimlig matpeng för all basic föda?
Klädkostnad för en hyffsad klädstil i månaden?
Hur mycket bör jag betala för husmanskost i hemmet, ett mål?
Citera
2011-08-19, 12:59
Medlem
Varför ska din mor ge dig pengar varje månad?

Annars som svar på dina frågor:
Mat 1500
kläder 200-300
Citera
2011-08-19, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^

Mat 1500
kläder 200-300

Hur ska jag annars betala när mitt studiebidrag går rätt in i fonder?

Tack tack!
Citera
2011-08-19, 13:09
Medlem
Moderates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettinject
Hallå Flashback!

Jag är 18 år!

Har precis gjort ett ganska intressant val i mitt liv och detta är nog ett rejält kliv in i vuxenlivet, ekonomiskt sett. I min familj har vi alltid haft det gått ställt, jag har fått det jag velat ha och inte behövt tjata överdrivet mycket. Har tränat väldigt mycket och ätit grym träningsmat och stora mängder under de senaste åren. Studiebidraget och barnbidraget har mamma och pappa lagt undan så det har jag kunnat spara i fonder och aktier sen jag föddes.

För att göra mig lite mindre bunden till mina föräldrars ekonomi har jag tänkt att skära ner på matkostnaderna, klädkostnaderna och allt som hör därtill. Anledningen till detta är att jag vill kunna snåla lite mer och på så sätt få en slant över och investera denna varje månad.

Jag har därför sagt till min mor att jag vill ha pengar varje månad så jag kan handla min egen mat. Jag vill också få en slant till kläder varje månad, på detta sätt betalar hon en viss summa varje månad så klarar jag mig på egen hand. Förhoppningsvis tjänar hon kanske 30% på detta och jag kan lägga undan några hundralappar.

Mina frågor är hur jag lämpligast lägger upp detta? Jag vill verkligen köra seriöst även att det låter dumt. Om jag vill äta med familjen vill jag betala en summa för maten osv.

Jag bor förövrigt hemma fortfarande och får nog göra det så länge jag pluggar

Hur mycket är en rimlig matpeng för all basic föda?
Klädkostnad för en hyffsad klädstil i månaden?
Hur mycket bör jag betala för husmanskost i hemmet, ett mål?

En gång för alla grabben, man tjänar inte. Man sparar. I detta fall är det din mor som sparar dessa små slantarna, man hon gör det för din skull. Alltså tjänar hon inget då hon inte får ut något av detta, jovisst en liten gnutta av räntesatsen på banken men det är en annan historia för lång och irrelevant att nämnas...

För övrigt tycker jag personligen du verkar vara lite naiv, kul med initiativtagande och ansvarsfullt men kom ihåg att utgifterna kommer vara gigantiskt mycket större än vad du kan tänka dig. Jag hade lagt dessa ekonomiska planer åt sidan tills du tar studenten och förmodligen(?) flyttar hemifrån. Och om du mot all förmodan kommer fullfölja din plan, se till att du investerar väl i dessa tider. Annars sliter du i onödan, just a tip...
Citera
2011-08-19, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderate
En gång för alla grabben, man tjänar inte. Man sparar. I detta fall är det din mor som sparar dessa små slantarna, man hon gör det för din skull. Alltså tjänar hon inget då hon inte får ut något av detta, jovisst en liten gnutta av räntesatsen på banken men det är en annan historia för lång och irrelevant att nämnas...

För övrigt tycker jag personligen du verkar vara lite naiv, kul med initiativtagande och ansvarsfullt men kom ihåg att utgifterna kommer vara gigantiskt mycket större än vad du kan tänka dig. Jag hade lagt dessa ekonomiska planer åt sidan tills du tar studenten och förmodligen(?) flyttar hemifrån. Och om du mot all förmodan kommer fullfölja din plan, se till att du investerar väl i dessa tider. Annars sliter du i onödan, just a tip...

Tack för orden, jag kör hårt!
Citera
2011-08-19, 13:15
Medlem
Kompiiitens avatar
Vilket jävla bullshit, skaffa dig ett extra jobb. Tacka fan för att världen går åt helvete...
Citera
2011-08-19, 13:18
Medlem
Varför bara blanda in föräldrar ?
Många tar ett jobb vid sidan av studierna. Svårt att få, visst. Men själv så gick
jag ut med tidningar på morgnarna. Så visst finns det alltid något.
Citera
2011-08-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
Vilket jävla bullshit, skaffa dig ett extra jobb. Tacka fan för att världen går åt helvete...

Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Varför bara blanda in föräldrar ?
Många tar ett jobb vid sidan av studierna. Svårt att få, visst. Men själv så gick
jag ut med tidningar på morgnarna. Så visst finns det alltid något.

Haha, vad i helvete är det frågan om? Svara på frågorna istället!
Citera
2011-08-19, 13:55
Medlem
PokeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^

Mat 1500
kläder 200-300

+1.

När jag bodde hemma för en herrans massa år sedan så jobbade jag vid sidan av, då betalade jag 2500 till mina föräldrar.

Då fick jag mat och allt det där.
Men som svar på dina frågor lånar jag svararen i quoten ovan.
Citera
2011-08-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PokeMe
+1.

När jag bodde hemma för en herrans massa år sedan så jobbade jag vid sidan av, då betalade jag 2500 till mina föräldrar.

Då fick jag mat och allt det där.
Men som svar på dina frågor lånar jag svararen i quoten ovan.

Är väll ändå mindre bortskämd om jag skär ner på mina omkostnader? Kan ju likaväl fortsätta och leva som jag gör nu oberoende utav ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in