• 1
  • 2
2011-08-19, 11:43
Medlem
Davidparkers avatar
Ifall man inte lyckas få jobb i AZ eller liknande. Vad finns det för andra stora företag? Man kan ju arbeta inom sjukhus också och dylikt.. men men..
Vilken "status" har apotekare framförallt? Känns som att det i England och övriga länder har en mycket mer status. Varför är det så i Sverige? Känns så trist att apotekare skall jämföras med receptarier.
Citera
2011-08-19, 14:41
Medlem
Xarplins avatar
Apotekare har inget status någonstans, likaså tandläkare. Både anses som folk som inte klarade ta sig till läkarutbildningen. Visst kan dessa tjäna pengar men status finns ej. Förutom läkemedelsindustrin jobbar apotekare just på apoteket, oftast som chefer eller på kassan när receptarier inte finns.
Citera
2011-08-19, 14:59
Medlem
Davidparkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xarplin
Apotekare har inget status någonstans, likaså tandläkare. Både anses som folk som inte klarade ta sig till läkarutbildningen. Visst kan dessa tjäna pengar men status finns ej. Förutom läkemedelsindustrin jobbar apotekare just på apoteket, oftast som chefer eller på kassan när receptarier inte finns.

Hur i katten tänker du?
Visst, apotekare och tandläkare har ingen vidare status. Men att jämföra det med att apotekare är "misslyckade läkare" går inte. Jag hade gott kunnat bli läkare, behövt tenta upp två ämnen. Men jag skiter fullständigt i läkarprogrammet eftersom jag inte är intresserad av det.
Citera
2011-08-19, 15:10
Medlem
Xarplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidparker
Hur i katten tänker du?
Visst, apotekare och tandläkare har ingen vidare status. Men att jämföra det med att apotekare är "misslyckade läkare" går inte. Jag hade gott kunnat bli läkare, behövt tenta upp två ämnen. Men jag skiter fullständigt i läkarprogrammet eftersom jag inte är intresserad av det.

Vad är du intresserad av då? Även folk som går ut med full 22.5 kommer in via lottning nuförtiden...så du förstår att chansen är minimal om inte omöjligt när man tentat upp sina betyg.
Citera
2011-08-19, 15:15
Medlem
Vill du jobba på ett apotek så existerar inte ordet statusjobb tyvärr, kunder kommer se på dig som på samma sätt man ser på en butikschef på McD ungefär. Jobba statligt/forska/läkemedelsindustrin är mera åt statushållet i så fall. De flesta större läkemedelsföretag finns representerade i Sverige i olika stor skala. I Stockholm finns så vitt jag vet GlaxoSmithKline, Baxter, Serono-Merck, Eli Lilly, Bayer, Pfizer, Biogen m.fl.
Just att de klassas som "misslyckade läkare" är för att en del som går på apotekarprogrammet går där just för att de inte kom in på läkarprogrammet, av någon outgrundlig anledning.
Vill du få status genom att jobba på apotek får du söka dig utomlands, yrket är bra mycket mer respekterat längre nedåt Europa som t.ex. i Österrike där man istället litar mer på apotekaren än läkaren.
Citera
2011-08-19, 15:21
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidparker
Ifall man inte lyckas få jobb i AZ eller liknande. Vad finns det för andra stora företag? Man kan ju arbeta inom sjukhus också och dylikt.. men men..
Vilken "status" har apotekare framförallt? Känns som att det i England och övriga länder har en mycket mer status. Varför är det så i Sverige? Känns så trist att apotekare skall jämföras med receptarier.

Apotekare har väl en bra karriärsväg inom läkemedelsbranschen, särskilt inom kliniska prövningar. Bristen på apotekare har väl mest att göra med att apotekare inte har lust att jobba statligt med de löner som gäller där. Apotekare har läst en hel del medicin, kemi samt farmakologi (något som försvinner mer och mer från läkarelinjen, vad jag hört).

Läkemedelsbranschen i Sverige är i princip AZ samt några småbolag, vilket gör branschen rätt dålig. Å andra sidan är arbetsmarknaden i Danmark betydligt bättre, med flera olika läkemedelsbolag. När AZ la ner i Lund började en hel del folk jobba i Danmark framför att flytta med upp till Mölndal.
Citera
2011-08-19, 15:22
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
I Stockholm finns så vitt jag vet GlaxoSmithKline, Baxter, Serono-Merck, Eli Lilly, Bayer, Pfizer, Biogen m.fl.

Det är väl i princip bara försäljningsbolag som är placerade i Sverige, dvs ingen forskning?
Citera
2011-08-19, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Det är väl i princip bara försäljningsbolag som är placerade i Sverige, dvs ingen forskning?
Jag vet faktiskt inte hur det ser ut forskningsmässigt, några av dem har haft. Pfizer har haft tidigare, men jag vet inte hur det fungerar nu när de bytt lokaler (ett antal gånger). En del av dem har kliniska prövningar här också, bl.a. Bayer. Men självklart har du en poäng, det är mest sälj som är förlagt här.

Sen är den statliga lönen faktiskt inte så dålig, jag jobbar själv statligt nu under sommaren och fick betydligt högre lön än vänner som hamnat på både privatägda apotek och inom läkemedelsbranschen.
Citera
2011-08-19, 15:52
Medlem
Citat:
Vad är du intresserad av då? Även folk som går ut med full 22.5 kommer in via lottning nuförtiden...så du förstår att chansen är minimal om inte omöjligt när man tentat upp sina betyg.
Det där stämmer väl inte helt?

Enligt VHS, HT11, urval 2:

22.30 @ GU
22.30 @ LiU
22.40 @ LU
22.20 @ UmU
22.19 @ Örebo

Bara KI & Uppsala som hade 22.50, och till våren blir det ju ännu 'enklare'.

I kompletteringsgrupperna ligger det dock högre såklart.

Ganska nära 22,5 givetvis men det är inte lika absurt som tidigare.
Citera
2011-08-23, 22:42
Medlem
big-dicks avatar
men seriöst...det verkar som apotekare är en "utrotningshotad art" på arbetsmarknaden såsom jag också läste det i en stor uppsats skriven av någon studerande vid uppsala universitet...men vet någon av er om hur svårt det är att efter färdigutbildad apotekare söka sig till U.S.A ? jag är väl medveten om att det är en lång process med många tester som man ska helt enkelt utan problem ta sig igenom. Vilka är testerna? hur går hela proessen till?

tacksam för svar
Citera
2015-03-13, 05:06
Medlem
Citat:

''Har inte status''. Enligt dig ja. Kanske inte den bästa men jo det har de! Dessutom beror det självfallet på vilket land du syftar på...
Citera
2015-03-13, 05:24
Medlem
Citat:

Det där är skitsnack bara. En apotekare är inte en läkare och en tandläkare är inte en läkare, det är olika yrken och man kan vara intresserad på olika håll. Och jo tro mig de har status i många länder, även här. Enligt mig har en tandläkare bättre status än jurist, ekonom, ingenjör, och drar in mycket mer pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in