2016-08-09, 19:01
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Visst var det så och det ligger inom ramen för titulering. På 60-talet betraktades en 50-åring som gammal och var det också oftast, både till hälsa och livsstil. Det var »tant« och »farbror« även till 30-åringar.

Handen på hjärtat skulle du vilja bli tilltalad »farbror« av en 10-åring?

Nej, absolut inte...
Citera
2016-08-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där argumentet har tagits upp i tråden tidigare, och avfärdats:

O ja! Nästan obefintligt, i själva verket.

Det var det däremot vanligen inte alls, utan en kombination av titlar och opersonligt tilltal.

Det fanns i princip inga försök till detta på 1800-talet - inga på något sätt lyckosamma, i alla fall. Däremot fanns det sådana försök under nittonhundratalets första hälft. De hade viss framgång i Stockholm, vars befolkning var en betydligt mindre andel av Sveriges totalbefolkning då, men mycket liten framgång i resten av landet.

Man ska nog i vart fall fästa betydligt större avseende än vid vad random fyrtiominus flashbackare anser om saken, i alla fall. Jag länkar igen till min redogörelser för hur ni användes i Sverige strax före du-reformen: (FB) Säger ni "Ni" ?
Du hänvisar alltså till dig själv som varandes en auktoritet på området. Då kan vi lika gärna slänga tråden i papperskorgen.
Citera
2016-08-09, 20:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Du hänvisar alltså till dig själv som varandes en auktoritet på området. Då kan vi lika gärna slänga tråden i papperskorgen.

Med din inställning finns det ingen fakta som är tillförlitlig.
Citera
2016-08-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Med din inställning finns det ingen fakta som är tillförlitlig.
Jag hävdar ingen expertis på bruket av tilltal i gångna tider, och jag tror att jag ska lämna tråden nu. Allt jag ville var att väcka några frågor.
Citera
2016-08-09, 20:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag hävdar ingen expertis på bruket av tilltal i gångna tider, och jag tror att jag ska lämna tråden nu. Allt jag ville var att väcka några frågor.

Du kom inte med några frågor, bara ifrågasättanden och försök till att nedvärdera forskare.
Citera
2016-08-09, 21:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du hänvisar alltså till dig själv som varandes en auktoritet på området.
Jag hänvisar också till den enda större skrift som specifikt behandlar det svenska niandet, Perry Ahlgrens doktorsavhandling. Det är inte mitt fel att inte mer är skrivet. Men jag upplevde, som idag sextioåring, uppvuxen i en ämbetsmannaborgerlig familj i en då medelstor svensk landsortsstad, det svenska tilltalsbruket både före, under och efter du-reformen, och har dessutom rätt bra minne. Det gjorde inte du, och därigenom är ja - i relation till dig, om inte annat -en auktoritet på ämnet.
Senast redigerad av Hamilkar 2016-08-09 kl. 21:11.
Citera
2016-08-09, 21:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Då kan vi lika gärna slänga tråden i papperskorgen.
Vilka trådar som papperskorgas och inte är enbart en angelägenhet för respektive delforums moderatorer, och är inget som medlemmarna ska diskutera i delforumets trådar.

/Mod.
Citera
2016-08-09, 21:12
Medlem
Det finns all anledning att väcka frågor och ifrågasätta forskning, särskilt när det gäller mjuka ämnen. Alltför ofta finner man när man tittar på forskningsresultat att de så kallade forskarna utgått från en hypotes som ska bevisas. Därvidlag bortser de från data som inte passar in i det förväntade resultatet. Detta är inte bara ett problem inom humaniora, det förekommer även i andra discipliner.
Senast redigerad av akrylforlibbad 2016-08-09 kl. 21:21.
Citera
2016-08-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag hänvisar också till den enda större skrift som specifikt behandlar det svenska niandet, Perry Ahlgrens doktorsavhandling. Det är inte mitt fel att inte mer är skrivet. Men jag upplevde, som idag sextioåring, uppvuxen i en ämbetsmannaborgerlig familj i en då medelstor svensk landsortsstad, det svenska tilltalsbruket både före, under och efter du-reformen, och har dessutom rätt bra minne. Det gjorde inte du, och därigenom är ja - i relation till dig, om inte annat -en auktoritet på ämnet.
Så du vet hur gammal jag är? Frågan är hur representativ du är som svensk språkbrukare.
Citera
2016-08-09, 21:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Däremot lär random fyrtiominus flashbackares uppfattning om niande påverka hur nu används i framtiden.
Så är det naturligtvis. Men då är det så mycket mer påkallat för dem av oss som inte är trakterade av att bli niade att i olika sammanhang påtala detta - smidigt men bestämt. Jag har svårt att tänka mig ett mer allmänt niande skulle kunna drivas av uppfattningen Jag niar äldre för att vara artig, och om de dammiga jävla fossilen inte uppskattar den artigheten, kan de ta och stoppa upp den där bak! - som man kan utläsa ur en del av inläggen här i tråden.
Citera
2016-08-09, 21:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Så du vet hur gammal jag är?
Att du inte är i närheten av att vara min jämnårig - och naturligtvis inte äldre - är alldeles uppenbart, kära du.

Citat:
Frågan är hur representativ du är som svensk språkbrukare.
Nej, det är inte alls i frågan om hur det svenska tilltalsbrukets historia har varit. Hurpass representativ jag ska bedömas som som språkbrukare i andra sammanhang beror helt på bedömningskriterierna. Jag använder till exempel betydligt fler ord i mitt skriftspråk än en genomsnittlig språkbrukare - eller, för den delen, en genomsnittlig flashbackare. Men det är inte mitt språkbruk som är topic för tråden.

Däremot finns det en hel del matnyttig information i tidigare inlägg tråden, och kvaliteten på tråden blir väsentligt högre om nytillkomna förmågor i tråden tar denna information ad notam.
Citera
2016-08-09, 21:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det finns all anledning att väcka frågor och ifrågasätta forskning, särskilt när det gäller mjuka ämnen. Alltför ofta finner man när man tittar på forskningsresultat att de så kallade forskarna utgått från en hypotes som ska bevisas. Därvidlag bortser de från data som inte passar in i det förväntade resultatet. Detta är inte bara ett problem inom humaniora, det förekommer även i andra discipliner.
Det kan i enstaka fall ligga en hel del i det du skriver, men detta kan för ingen del tas till intäkt för att utan vidare spisning totalt avfärda en hel jävla doktorsavhandling som man inte har läst, och vars existens man till för någon dag sedan heller inte ens var medveten om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in