Menar du alltså att den Schweiziska banken skickar ditt banksaldo och intjänad ränta till det Schweiziska skatteverket....... som i sin tur skickar uppgifterna vidare till... vart då? RSV i Sverige eller hem till dig?
Vad jag har förstått (efter att ha läst faq hos några banker) så kan du begära att banken inte skickar ut något i brevform till din adress i Sverige. Inte för att jag förstår vari faran ligger i detta om nu inte skattmasen börjat kolla all ingående post till landet! Men om man nu skulle vara "super-paranoid" så finns det väl "postbox-företag" i utlandet där du kan skaffa dig adress? (Dom vidarebefodrar sedan dina brev till önskad adress i anonymt kuvert mot avgift). Det här känns ju lite som "overkill" då jag varken är knarklangare, miljonär eller ekonomisk brottsling.
Men det vore ju intressant att veta om den Schweiziska och Svenska skattmasen samarbetar!
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold
Är i precis samma situation som Mazon.
Men min fråga kvarstår fortfarande, i Schweiz dras alltså skatt på räntevinsten som skickas till Sverige. Men får skattemasen reda på från vem detta kommer? Kan bli trixigt för mig att förklara varifrån de pengarna kommer..