2011-08-18, 16:46
Medlem
Jag har i princip aldrig lagat mat i mitt liv, bortsett från på hemkunskaplektionerna, och eftersöker en komplett bok som går igenom de absoluta grunderna för matlagning (hur man kokar ris t. ex.) samt några enkla recept som man kan använda sig utav.

Jag vet att det finns fler sådana här trådar och jag har sökt, men tyvärr inte hittat något riktigt bra boktips. Det jag söker är alltså en bok med enkla recept och där alla moment, även de mest grundläggande, finns tydligt förklarade.

Tack på förhand!
Citera
2011-08-18, 16:55
Medlem
Etrangers avatar
Hemkunskapsboken vi använde, Hem- och konsumentkunskap av Astrid Hedelin m.fl. kan jag rekommendera. Visserligen innehåller den en del mer än bara matlagning, men just matlagningsdelen kommer jag ihåg att jag fann mycket givande, om jag inte missminner mig.
Citera
2011-08-18, 16:57
Medlem
CrazyWorlds avatar
Rutiga kokboken eller Vår kokbok är ju två klassiska kokböcker. Tror någon utav dem kommer passa dig.
Citera
2011-08-18, 17:00
Medlem
IggyKoopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Rutiga kokboken eller Vår kokbok är ju två klassiska kokböcker. Tror någon utav dem kommer passa dig.

Japp, vill minnas att de innehåller både recept och grundläggande lektioner t ex i hur man steker kött.
Citera
2011-08-18, 17:01
Medlem
stilltons avatar
"ICA förlagets stora kokbok" är väldigt bra. den kanske inte lär ut hur man använder en visp. men det som inte står där kan du nog räkna ut med lite "trail and error". perfekt uppslagsverk i köket.
Citera
2011-08-18, 17:08
Bannlyst
Den här sidan tycker jag är bra. Här kan man hitta vad som helst. Bara att söka. Kolla denna sidan tex. här står hur man kokar potatis!

http://www.recept.nu/1.300288/2009/0..._for_nyborjare

Roligt med matlagning när man väl kommer igång. Att baka sitt eget bröd, är bra för självförtroendet. I bland stämmer inte recepten i kokböcker till 100%, mängden är aldrig helt tillförlitlig. Man känner sig fram, känns det för lite, tar man lite mera. Alltid lite i taget. Snart lär man sig grunderna, och behöver inte recept till allt man gör.

Och så slipper man att äta nudlar var och varannan dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in