• 1
  • 2
2011-08-18, 13:11
Medlem
Yurichis avatar
Hejsan

I morse resumade jag min dator (viloläge under natten) och fungerade bra. Jag började ladda ner sketchup och datan trilskades lite med mig. Men jag fick hem den och skulle installera det. Av nån anledning fungerade inte det, datan öppnade aldrig installationen. Jag tänkte att jag kanske skulle starta om datan, så det gjorde jag. Men det gick inte för allting började lagga. Då jagghöll inne startknappen så den dog. Nu när jag startar den så låter den som vanligt, men ingenting kommer fram på skärmen, det är helt svart. Har startat om massor med gånger och inget fungerar.

Snälla hjälp, vill verkligen ha min dator idag
Citera
2011-08-18, 13:14
Medlem
Hej,

Liknande problem har för mig lösts genom att byta ut moderkortet. Har du något extra moderkort som du kan testa med?
Citera
2011-08-18, 13:16
Medlem
Ackis avatar
Lyser datorn? Det kan inte vara skärmen som pajat? Min skärm lyckades gå sönder vid en helt vanlig reboot.

Annars ligger det nära till hands att du fått hem ett virus.
Citera
2011-08-18, 13:19
Medlem
paulsharks avatar
Vet inte vad du kör för O/S men exempelvis Windows gillar inte riktigt att stängas ned på det viset. Man bör vara lite tålmodigare genom att klicka på Stänga ned och sedan gå därifrån och bara vänta för att se om Windows själv lyckas stänga ned alla processer och avsluta operativsessionen.

Men nu är det som det är. Prova att starta Windows igen och tryck på F5 eller F8 (minns inte) innan Windows kommer igång (dvs med du fortfarande är i läget att den kontrollerar hårdvara). Du bör då få upp en liten meny där du kan välja (beroende på version av Windows) Last Known Good Configuration eller Windows i felsäkert läge (Fail Safe).
Citera
2011-08-18, 14:07
Medlem
Yurichis avatar
Jag har Laptop, så moderkortet blir svårt att byta ut.

Startknappen lyser som den alltid gör, men skärmen är helt svart.

Kör Windows 7 och har testat alla möjliga knappsatser. Fortfarande helt svart skärm

Fan också, vill inte köpa ny dator. Någon som vet ngt annat man kan göra?
Citera
2011-08-18, 14:07
Medlem
Skadat godss avatar
Är det stationär eller bärbar? Operativsystem?

Citat:
Ursprungligen postat av paulshark
Vet inte vad du kör för O/S men exempelvis Windows gillar inte riktigt att stängas ned på det viset. Man bör vara lite tålmodigare genom att klicka på Stänga ned och sedan gå därifrån och bara vänta för att se om Windows själv lyckas stänga ned alla processer och avsluta operativsessionen.

Snacka inte skit!
Så länge vi inte pratar Windows 98 eller äldre så kan man stänga av datorn hur som. T.ex.: Dra ur strömkabeln på en stationär eller strömavbrott (mkt vanligt om du bor på landet). Hålla in ON/OFF-knappen 5 sec på en bärbar eller dra ur strömkabeln och ta ur batteriet. Det skadar absolut inte OS eller datorns hårdvara att göra så. Sen att en hårdvara kan gå sönder i samband med omstart eller att det visar sig först vid (om-)start är en helt annan sak.

EDIT: stavfel
Senast redigerad av Skadat gods 2011-08-18 kl. 14:14.
Citera
2011-08-18, 14:11
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yurichi
Jag har Laptop, så moderkortet blir svårt att byta ut.

Startknappen lyser som den alltid gör, men skärmen är helt svart.

Kör Windows 7 och har testat alla möjliga knappsatser. Fortfarande helt svart skärm

Fan också, vill inte köpa ny dator. Någon som vet ngt annat man kan göra?

När du startar den, syns det absolut inget alls på skärmen? Visar den inte ens vit text på svart bakgrund nån sekund och sen är svart?

Nästa steg kan vara att prova om du får bild med extern skärm.
Senast redigerad av Skadat gods 2011-08-18 kl. 14:18.
Citera
2011-08-18, 14:26
Medlem
Yurichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
När du startar den, syns det absolut inget alls på skärmen? Visar den inte ens vit text på svart bakgrund nån sekund och sen är svart?

Nästa steg kan vara att prova om du får bild med extern skärm.

Det syns ingenting, är helt svary, ingen text eller någonting.
Får prova extern skärm lite senare idag. Men det som förbryllar mig är att inte startljudet kommer. Om det bara är skrmen borde högtalarna fungera eller?
Citera
2011-08-18, 17:32
Medlem
Yurichis avatar
Det har löst sig, tack för förslagen allihopa!
Dock hjälpte inget av dem, men mina magiska fingrar löste problemet

Min 10-stegs guide om detta scenario händer dig:

1. Starta om datorn
2. Starta om datorn
3. Starta om datorn
4. Upprepa ca 20 ggr
5. Vänta några timmar
6. Starta om datorn
7. Starta om datorn
8. Starta om datorn
9. Upprepa ca 10 ggr
10. Starta om en gång till

Voila, nu fungerar datorn precis som vanligt
Citera
2011-08-18, 19:04
Medlem
jansbys avatar
Ett annat tips är att ta ut batteriet och sen stoppa i det igen och testa, alternativt starta utan batteri och enbart med sladd. Så fick jag göra en gång när de hände samma sak för mig (:
Citera
2011-08-18, 19:27
Medlem
Yurichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jansby
Ett annat tips är att ta ut batteriet och sen stoppa i det igen och testa, alternativt starta utan batteri och enbart med sladd. Så fick jag göra en gång när de hände samma sak för mig (:

Testade ta ut batteriet, funkade inte. Men jag testade inte att köra med enbart sladd, kanske hade funkat tro?
Citera
2011-08-19, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Är det stationär eller bärbar? Operativsystem?

Snacka inte skit!
Så länge vi inte pratar Windows 98 eller äldre så kan man stänga av datorn hur som. T.ex.: Dra ur strömkabeln på en stationär eller strömavbrott (mkt vanligt om du bor på landet). Hålla in ON/OFF-knappen 5 sec på en bärbar eller dra ur strömkabeln och ta ur batteriet. Det skadar absolut inte OS eller datorns hårdvara att göra så. Sen att en hårdvara kan gå sönder i samband med omstart eller att det visar sig först vid (om-)start är en helt annan sak.

EDIT: stavfel
Du är ute och cyklar ,jag har reparerat ett flertal datorer där kunden har stängt med knappen eller haft strömavbrott.Register och systemfiler kan fucka upp rejält.Rätt lätt att fixa om man har kunskapen men gemene man har inte det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in