2011-08-18, 08:54
Medlem
Så har det hänt igen, en man har åtalats för innehav av 727 så kallade mangabilder enligt åklagaren.
Det här är enligt mig den sjukaste av de nya politiskt korrekta morallagarna som har införts i Sverige.

Jag skäms varje dag en ny morallag införs i ett modern samhälle, en lag mot ett brott utan offer .. Så jäkla fel. Vi är väl tänkande vuxna de flesta av oss och enligt mig kan dettalikställas vid att förbjuda våldspel till konsol och dator och åtala spelarna för mord.

Åtalet nämns längst ner i artikeln
http://www.corren.se/ostergotland/?a...date=&menuids=
Citera
2011-08-18, 08:58
Medlem
Witkos avatar
Det nya ryssland firar nya triumfer, skönt att de sätter ditt riktiga brottslingar.
Citera
2011-08-18, 09:22
Bannlyst
Hur kan manga klassas som barnporr?
Citera
2011-08-18, 09:22
Medlem
Medicinens avatar
Ja, jag tycker att det är ett konstig sätt att jaga förbrytare på. I detta fallet är det väl pedofiler som ska sättas dit. Jag har aldrig sett en mangabild, men antar att det är som anime, fast med nakna figurer istället.
Dat var ju någon här på FB som efter den första domen skulle anmäla Bergsala (tror jag de heter, de som är generalagent för Nintendo i Sverige) för något spel som borde vara tveksamt enligt den domen. Det fick till följd, som jag förstod det att Bergsala inte sålde spelet.
Jag kommenterade även i den tråden, då jag tycker det är ett lite konstigt rättsläge.

Om det är så att de ser ut som animebilder så undrar jag bl a hur långt man kan förvrida teckningen och att det forfarande är brottsligt. Jag har aldrig sett en människa se ut på så sätt. Särskilt inte det som sitter ovan axlarna. Ögonen och den spetsiga hakan är ju det mest utmärkande. Så, om man tecknar en "mangabild" med ett djurhuvud istället, är det ok? eller ska det kanske vara tassar också?
Som jag skrev i den andra tråden, så har vi ju andra seriefigurer som vi har förmänskligat. Nallemaja, de där tre småtjejerna i Kalle Anka och det finns säkert fler exempel. Skulle det vara ok att teckna dessa figurer när de blir rejält påsatta?
Dessutom är det, som jag förstår det, tillåtet att i text beskriva pedofili. Dvs skriva noveller om sådana övergrepp.
Jag har massa frågor om detta, men får väl hålla ner inlägget lite.
Och nej, jag har inte dessa tvivel om lagen för att jag vill främja pedofili. Utan för att jag vill ha ett samhälle med ett trovärdigt rättssystem.
Citera
2011-08-18, 09:25
Medlem
frimanniskas avatar
Egentligen tycker jag inte att det borde vara förbjudet med tecknad barnporr överhuvudtaget. Allt är bättre än den äkta varan, så att säga.
Citera
2011-08-18, 09:38
Medlem
frimanniskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iCET3X
Hur kan manga klassas som barnporr?
I ett par serier jag läst har en eller flera karaktärer varit nästintill nakna, visat underkläderna, duschat nakna och annat där man får se mycket hud. Ofta tecknas tjejerna med rosiga kinder och åtstramande tröjor så man ser bröstvårtorna och liknande och ibland är de helt näck med undantag för skrevet som brukar täckas av något som är i vägen så att man inte kan se. Om man ska tänka som en petig moralkärring så kanske inte alla dessa töser som tecknas ser ut att vara i puberteten än, somliga ser väldigt barnsliga ut med myggbett till bröst och obefintliga kurvor. Men jag kan knappt tro mina ögon när jag läser att föräldrar och gamla nunnor provoceras av oskyldiga små serieteckningar. Och sen när har Japanerna kurvor att tala om? Det kanske ser ut som barn, men hur vet man det? Hade någon tecknat mig hade jag sett ut som tolv då jag varken har bröst eller rumpa eller former. Det är märkligt i mina ögon att någon får för sig att dessa böcker när våra pedofiler. Skadedjursbekämpning i all ära, men här lär vi bara straffa nördar och japanofiler.
Citera
2011-08-18, 10:42
Medlem
wannseeeichmanns avatar
Nakna teckningar borde inte klassas som barnporr enligt mig heller. Är inte grejen med lagen mot barnporr lite grann att inga levande barn skall råka illa ut?
En teckning är inte ett levande barn.

Någon av annan åsikt?
Citera
2011-08-18, 11:01
Medlem
Solehers avatar
Kan vi inte bunta ihop och låsa in alla som har en film av Astrid Lindgren hemma i samma veva också?
Citera
2011-08-18, 11:08
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frimanniska
Egentligen tycker jag inte att det borde vara förbjudet med tecknad barnporr överhuvudtaget. Allt är bättre än den äkta varan, så att säga.

så fall du ritar en tecknad strekgubbe med en kuk, bröst eller vagina och det är svårt exempelvis för mig att dömma ålder på denna strekgubbe men vad jag tro beroende på exempelvis bakgrundsmiljön i teckningen så är denna strekgubbe kanske på en skola eller liknande. då är alltså detta barnporr i dina ögon? jävla rötägg.
Citera
2011-08-18, 11:14
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
så fall du ritar en tecknad strekgubbe med en kuk, bröst eller vagina och det är svårt exempelvis för mig att dömma ålder på denna strekgubbe men vad jag tro beroende på exempelvis bakgrundsmiljön i teckningen så är denna strekgubbe kanske på en skola eller liknande. då är alltså detta barnporr i dina ögon? jävla rötägg.

Jag tror du missade ordet "inte" i hans inlägg där.. Hur är det med läskunnigheten?

Larvigt och omoget att döma människor för tecknade bilder oavsett vad motivet är. Det finns ju inget brottsoffer, vem är lagen tänkt att skydda? suck..
Citera
2011-08-18, 11:16
Medlem
"Helikopterspaning avslöjade knarkliga"
Fixa länken.
Citera
2011-08-18, 11:19
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woot-hole
"Helikopterspaning avslöjade knarkliga"
Fixa länken.

Läs ts inlägg, nämns i slutet av artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in