2011-08-18, 08:48
Medlem
Brukar göra egen glass hemma, men utan glassmaskin. Har fått till 2 som är riktigt bra och det
är chokladglass och nån glassvariant på cheesecake. Dessa blir krämiga och inte ett dugg isiga.
Är sugen på att göra glass med bär eller frukt i men varje gång jag testat så blir de bara isiga och hårda. Antar att det är pga vattnet i bären/frukten men vill hitta ett sätt att komma runt det här...
Det enda jag testat hittills är att hälla i sprit (mörk rom var vad jag hade hemma) eftersom jag hört att det skulle höja fryspunkten. Det enda som hände var att glassmeten blev ännu blaskigare, glassen var fortfarande hård och isig samt smakade gammal grogg.

Förslag jag tänkt ut:
-Koka bären/frukten så att mesta möjliga vätska försvinner innan jag blandar i glassen.
-Köra på torkade bär/frukt istället. Känns dock som att det här inte kommer ge så mycket smak från bäret/frukten till själva glassen + att torkade inte känns lika fräscht att äta. Hårt?
-Kombinera metod 1 med variant på choklad och cheesecake-glassarna.

Tänker som så att anledningen till att just dessa blir så bra konsistensmässigt är för att:
*I chokladglassens fall blandar jag i riktig smält choklad i smeten.
*I cheesecakeglassens fall vet jag inte om det är pga philadelphians krämighet eller pga digestivekexen som kanske suger åt sig vatten eller pga både och.

Vill inte använda kex i all glass men philadelphia kanske kunde vara en idé att blanda med bär eller frukt? I chokladens fall, finns det något som liknar konsistensen hos choklad (eller lösare) men som inte smakar choklad? Helst något utan socker eller med så lite socker som möjligt. Funderat på kokosfett (men det smakar kokos då antar jag?), smör (men är rädd att det "lägger sig på ytan" och bildar fettbubblor vilket känns rätt äckligt, kakaomassa eller kakaosmör men dessa lär väl också smaka choklad antar jag? Och var får man ens tag på det?

Andra förslag? Vad tror ni? Någon som sitter på nåt superknep?
Citera
2011-08-18, 09:03
Medlem
Cantorass avatar
"Glass" är svårt att göra utan maskin. Vattenhalten är så hög att det bildas stora iskristaller om man inte rör om.
Alternativet är att göra "parfait" där du byter ut mjölken mot grädde. Då funkar det bra utan maskin.
Jag skulle gissa att du har lyckats med choklad och philadelphiaglassarna på grund av att du ökar fetthalten i glassmeten.
Citera
2011-08-18, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
"Glass" är svårt att göra utan maskin. Vattenhalten är så hög att det bildas stora iskristaller om man inte rör om.
Alternativet är att göra "parfait" där du byter ut mjölken mot grädde. Då funkar det bra utan maskin.
Jag skulle gissa att du har lyckats med choklad och philadelphiaglassarna på grund av att du ökar fetthalten i glassmeten.

Har provat att röra om ofta under nedfrysningen med fruktglassen också men det blir inte nämnvärt bättre. Men vad jag hört från folk med glassmaskin så brukar de inte heller lyckas med just bär/frukt utan att det blir isigt...
Mjölk!?! Använder aldrig mjölk när jag gör glass, 40%ig vispgrädde ska det vara!
Och vadå "glass"? Smakar ju glass och känns som glass, samt innehåller sånt som glass innehåller?Är en fettälskare av stora mått, det enda som inte är fett i mina isiga glassar är just bär och frukt!
Citera
2011-08-18, 09:43
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumtug
Har provat att röra om ofta under nedfrysningen med fruktglassen också men det blir inte nämnvärt bättre. Men vad jag hört från folk med glassmaskin så brukar de inte heller lyckas med just bär/frukt utan att det blir isigt...
Mjölk!?! Använder aldrig mjölk när jag gör glass, 40%ig vispgrädde ska det vara!
Och vadå "glass"? Smakar ju glass och känns som glass, samt innehåller sånt som glass innehåller?Är en fettälskare av stora mått, det enda som inte är fett i mina isiga glassar är just bär och frukt!

Ok, då förstår jag att du klarar dig utan maskin - men det du gör kallas normalt parfait. Använder du äggulor?
Testa att blanda frukten/bären i uppvispad äggvita innan du blandar in dem i smeten.
Citera
2011-08-18, 10:01
Medlem
Citat:
Ok, då förstår jag att du klarar dig utan maskin - men det du gör kallas normalt parfait. Använder du äggulor?
Testa att blanda frukten/bären i uppvispad äggvita innan du blandar in dem i smeten.

Varför kallas det det? Pga avsaknaden av glassmaskin?
Jag använder både vitan och gulan, brukade vispa upp äggvitan (och grädden, fast inte tillsammans) förut men märkte ingen skillnad så har slutat med det men har aldrig provat blanda vitan med bären...hur tänker du att det skulle fungera? Har alltid tänkt att det måste vara något mer fett men jag kanske tänker fel? Vad är äggvitans egenskap i glass egentligen? Aldrig reflekterat över det...
Citera
2011-08-18, 10:18
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumtug
Varför kallas det det? Pga avsaknaden av glassmaskin?
Jag använder både vitan och gulan, brukade vispa upp äggvitan (och grädden, fast inte tillsammans) förut men märkte ingen skillnad så har slutat med det men har aldrig provat blanda vitan med bären...hur tänker du att det skulle fungera? Har alltid tänkt att det måste vara något mer fett men jag kanske tänker fel? Vad är äggvitans egenskap i glass egentligen? Aldrig reflekterat över det...

Avsaknad av omröring + mer grädde

Enligt wikipedia så binder proteinet i äggvitan syran i bären och hindrar att blandningen separerar sig - låter ganska logiskt.
Citera
2011-08-18, 10:27
Medlem
Citat:
Avsaknad av omröring + mer grädde

Enligt wikipedia så binder proteinet i äggvitan syran i bären och hindrar att blandningen separerar sig - låter ganska logiskt.

Fast jag brukar röra om under nerfrysningen, fast manuellt då hehe... och jag har väl inte skrivit hur mycket grädde jag använder?

Ok, spännande! Måste testas, tack!
Citera
2011-08-18, 17:31
Medlem
christerys avatar
Ta dina isklampar (du vet såna till frysväskan) så dom räcker runt en stålbunke (modell mindre) och ett par på botten.
Eltejp eller liknande för att hålla ihop. 3-4 tidningar utanpå det och under så har du gjort en egen glassmaskin. In med fanstyget i frysen och sen är det bara fylla på och röra hela tiden glassen stelnar. men mer grädde skadar inte.

Tror det fanns en tråd tidigare om att göra glass utan maskin, men det kanske är denna... Jag börjar bli gammal och gaggig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in