2011-08-18, 02:36
Medlem
Vinyl börjar slå igen som musikformat!
Precis som alla de andra flesta medierna så har detta formatet sina nackdelar och fördelar.
Alla moderna vinyljunkies har säkerligen någon gång blivit besvikna på sina köp av nya plattor. Platt och odynamiskt ljud, störningar, etc är ett vanligt problem i den återupplivade vinylmarknaden.

Eftersom många plattor är för dyra för att bara kunna användas som väggdekorationer eller bordsunderlägg så vore det skönt med tips och varningar innan man ger sig iväg till skivbutiken eller beställer på nätet!

Därför startar jag nu en tråd som bara tillägnas nypressar och ny musik släppt på vinyl.

Jag kan börja med lite trevliga shoppingtips:

- Thin Lizzys "Bad Reputation" som "Universals Back to Black" har släppt.
Grymt bra skiva och ljudet är grymt bra. Finns mycket att hämta här.
Rent, fylligt och dynamiskt.

- James Balkes debutplatta. Märklig musik men uppskattar man det så kommer man nog allt
kunna bädda ner sig skönt i ljudbädden som denna platta lägger ut åt dig!

- Radioheads "The king of limbs" Newspaper edition. Nu har jag inte fått lyssna på den ordinarie
utgåvan av plattan men denna låter riktigt bra. Spännande förpackning också.

UNDVIK!!!

Radioheads "In rainbows", musiken är det inget fel på men jag kan lika gärna lyssna på musiken i
mp3-format.
Citera
2011-08-18, 08:44
Medlem
Alkkatrazzs avatar
Vinyl är jättekul och man får verkligen en nostalgitripp.
Stora skivomslag och ett mer gedigen känsla.
Men ljudmässigt så är det ju inte i närheten av CD-formatet tyvärr, så för mig går det bort.
Citera
2011-08-18, 20:54
Medlem
Okej, kul att veta. Men nu är det inte vad du tycker om vinyl som skall diskuteras här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in