• 1
  • 2
2011-08-18, 00:33
Medlem
barajagkommerins avatar
Först av allt vet jag inte om detta är det rätta forumet, ber om ursäkt såfall.

Det är så att jag hittade en annons på blocket om en lägenhet i centrala Stockholm som uthyres.
Hyran var så låg att jag inte trodde det var sant. 2900 :- / mån för en 3rummare!

Jag skickade iaf ett mail att jag var intresserad och fick svar på engelska fast annonsen var på svenska. Annonsen är nu borttagen men hon skriver till mig fortfarande.

Här kommer problemet. Hon säger att hon är i London och vill använda sig att ett företag som heter moneybooker.com för att göra en säker affär.
Jag ska alltså skicka 2900 :- + 2900 :- i deposition och hon skickar nycklar och kontrakt. Om jag förstår det rätt menar hon att jag ska titta på lägenheten och bestämma mig och isåfall överförs pengarna till hennes konto. Hon verkar ha väldigt bråttom också.

Den här sidan får jag heller inte upp, är det någon annan som får upp den?

www.moneybookers.com

Är inte detta väääldigt konstigt?

Tack på förhand!
Citera
2011-08-18, 00:38
Medlem
micaeles avatar
Jo, det är konstigt. Och du har råkat ut för en människa som försöker lura dig på pengar genom att ta förskott.
Herregud, finns det ingenting som heter sunt förnuft längre? Om någonting är för bra för att vara sant, så är det för bra för att vara sant!
Citera
2011-08-18, 00:38
Medlem
barajagkommerins avatar
Okej kan tillägga att jag fick upp sidan nu!
Citera
2011-08-18, 00:42
Medlem
barajagkommerins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Jo, det är konstigt. Och du har råkat ut för en människa som försöker lura dig på pengar genom att ta förskott.
Herregud, finns det ingenting som heter sunt förnuft längre? Om någonting är för bra för att vara sant, så är det för bra för att vara sant!

Jag har inte råkat ut för det men jag har hört talas om det. Sunt förnuft använder jag mig ofta av och magkänslan sa ju direkt att det var för bra för att vara sant!

Vill ändå höra andras åsikter om det här typen av affär eftersom den verkar vara vanlig trots allt..
Citera
2011-08-18, 00:56
Medlem
PokeMes avatar
Du fattar väl själv att 2900 för en 3 rums lägenhet är jävligt episkt?
Citera
2011-08-18, 00:58
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barajagkommerin
Jag har inte råkat ut för det men jag har hört talas om det. Sunt förnuft använder jag mig ofta av och magkänslan sa ju direkt att det var för bra för att vara sant!

Vill ändå höra andras åsikter om det här typen av affär eftersom den verkar vara vanlig trots allt..
Då så, då vet du vad det handlar om. Lägg ner affären, för inte över några pengar och glöm lägenheten. För allt vi vet, kan den likagärna redan vara uthyrd eller tillhöra någon annan. Vanlig knep nu för tiden.
Citera
2011-08-18, 00:59
Medlem
Kurvoss avatar
Herregud... har du ingen skräppost-korg för detta =)
Citera
2011-08-18, 01:03
Medlem
barajagkommerins avatar
Ursäkta då! I den staden där jag bor är månadskostnaden för en bostadsrätt oftast låg, iaf lägre än hyresrätter. Jag är ung och vet inte hur dealerna funkar med banker, mäklare osv.
Citera
2011-08-18, 01:05
Medlem
Dröm o glöm. Detta är en klassisk scam
Citera
2011-08-18, 01:11
Medlem
Gorillabass avatar
2900:- för en tra i centrala Stockholm?? Jisses vad du blir lurad om du går på det. Lägg på minst 4000:- såvida det inte är en bostadsrätt där det inte finns hyra. Jo såna lgh finns dock inget man lägger ut på blocket.

Detta är scam så skicka inga pengar för h-e..
Citera
2011-08-18, 05:56
Medlem
Även om hon tagit 10 000 kr hade det varit scam med största sannolikhet. Trist att det är så "naiva" människor som du som försörjer dessa bedragare.

Det fanns en bedragare i Stockholmstrakten som gav en nyckel till hyresgäster mot en förskottshyra. Sen när hyresgästerna skulle komma in i lägenheten var det såklart fel nyckel. Har för mig att han fick två år på kåken eller något liknande för grovt bedrägeri, rörde sig om rätt många personer. Betala aldrig någon hyra förrän du är säker på att du har tillgång till lägenheten, d.v.s. en fungerande nyckel och någon form av kontrakt.
Citera
2011-08-18, 08:06
Medlem
Bovfinkens avatar
Grundregler för att slippa bli lurad vid lägenhetsuthyrning....

-Kontrollera via hyresrättsföreningen eller bostadsrättsföreningen att personen har rätt att hyra ut sin bostad i andra hand, och att personen som annonserar verkligen bor där.
-Kontrollera att ett riktigt och seriöst kontrakt skrivs mellan parterna. Hyrs lägenheten ut möblerat så be om en inventarielista och ett specifikt avtal angående slitage och vad som händer om något går sönder. Var noga med en garanti på hur länge du får hyra lägenheten.
-Kontrollera uthyrarens identitet via giltigt körkort eller ID. Be om referenser.

Bli misstänksam om...:

-Uthyraren är stressad och vill göra en "snabb affär".
-Uthyraren vill ha mer än en månads deposition.
-Uthyraren inte bor i Sverige, inte pratar svenska eller har utländskt bankonto.
-Hyran är för låg för området generellt.
-Namnet i Annonsen skiljer sig från uthyrarens riktiga namn.
-Uthyraren inte vill "krångla till det" genom att skriva avtal och kontrakt.
-Uthyraren inte är anträffbar, kontaktar dig enbart via telefon eller skickar någon annan för att lämna nyckel etc.
-Uthyraren inte ger dig tillträde till lägenheten innan du betalat.
Senast redigerad av Bovfinken 2011-08-18 kl. 08:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in