• 1
  • 2
2011-08-17, 16:39
Bannlyst
tjena

vilka övningar skall man köra för lägga på muskler på mellersta och nedre trapezius?

kör redan shrugs för övre.
Citera
2011-08-17, 16:55
Medlem
Bigorexias avatar
De mellersta fibrerna av trapsen drar ihop skulderbladen, så de träffas av roddar. De undre fibrerna sänker axeln så de träffas av latsdrag.
Citera
2011-08-17, 17:16
Medlem
Marklyft.
Citera
2011-08-17, 17:29
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Marklyft.

Träffar snarare hela trapeziusmuskeln till olika grad.
Citera
2011-08-17, 17:58
Bannlyst
Finns det något fördelaktigt grepp tex brett eller smalt i kabelrodd för att träffa trapz?
Citera
2011-08-17, 18:06
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladpanda
Finns det något fördelaktigt grepp tex brett eller smalt i kabelrodd för att träffa trapz?

Fokusera på att dra ihop skulderbladen, då spelar greppet ingen roll, du kan dock få olika bra kontakt med olika grepp, så testa dig fram.

edit: Jag är svag för Yates-rodd och marklyft om jag vill träffa mellersta trapsen.
Citera
2011-08-17, 18:09
Medlem
dinobarcelonas avatar
kontraktionen är det viktigaste än att hålla smalt eller brett, se till o hålla emot på vägen ner då muskelfibrerna arbetar mer när dem måste hålla emot
Citera
2011-08-17, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Fokusera på att dra ihop skulderbladen, då spelar greppet ingen roll, du kan dock få olika bra kontakt med olika grepp, så testa dig fram.

edit: Jag är svag för Yates-rodd och marklyft om jag vill träffa mellersta trapsen.

Är inte yates rodd vanlig skivstågsrodd? Borde inte det effektivaste vara att göra övningen då man ligger på mage på en bänk och drar skivstången uppåt mot bröstet.
Citera
2011-08-17, 18:32
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladpanda
Är inte yates rodd vanlig skivstågsrodd? Borde inte det effektivaste vara att göra övningen då man ligger på mage på en bänk och drar skivstången uppåt mot bröstet.

Yates-rodd är en variant på skivstångsrodd med supinerat grepp som körs från knäna till magen.

Nej, i bred-rodd kan du inte hantera lika mycket vikt som i t.ex. Yates-rodd, då de bakre fibrerna av deltoid, som arbetar mest i bred-rodd, är svagare än trapsen.
Citera
2011-08-17, 20:55
Medlem
Personligen tycker jag att hantellyft åt sidan ( http://www.youtube.com/watch?v=1XJohuAFjhw ) tar bra på även Trapezius även om det egentligen syftar till att träna utsidan av axlarna.
Citera
2011-08-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Träffar snarare hela trapeziusmuskeln till olika grad.
Ja? Svarade väl på ts fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av TungviktSurfare
Personligen tycker jag att hantellyft åt sidan ( http://www.youtube.com/watch?v=1XJohuAFjhw ) tar bra på även Trapezius även om det egentligen syftar till att träna utsidan av axlarna.
Med fel teknik gör den det.
Citera
2011-08-17, 23:59
Medlem
Psychais avatar
Yates-rodd har väl även ett mer upprätt utförande.

mikeni, den bör ju ta på de övre fibrerna eftersom att axelleden måste hållas stilla?
Men annars är ju trapezius en muskel som tar hand om axelns postion uppåt och bakåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in