2011-08-17, 11:31
Medlem
Vad tror ni om Sjöstedt, jag tror faktiskt han kan sno väljare från de flesta partier. Jävligt duktig politiker som jag själv röstade på i EU-parlamentsvalet 2004. Numera skulle jag aldrig rösta på V , men jag har stor respekt för Sjöstedt .

Bra eller anus för Vänsterpartiet, hur tror ni det påverkar de andra partierna osv?
Citera
2011-08-17, 12:03
Medlem
Jag tror att han skulle kunna hjälpa V att sno ganska många röster från S och MP, då han ger ett rätt så balanserat intryck, åtminstone för att vara vänsterpartist, och till skillnad från Ohly inte räknas som "kommunist". Frågan är förstås om partiet själva vill ha honom med tanke på att partiets högerflygel (där Sjöstedt anses tillhöra) mer eller mindre rensats ut under Ohlys tid.

Själv kommer jag alltid att associera Sjöstedt med hans rabiata EU-motstånd vid folkomröstningen 1994.
Citera
2011-08-17, 12:23
Medlem
fogel72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intotf
Jag tror att han skulle kunna hjälpa V att sno ganska många röster från S och MP, då han ger ett rätt så balanserat intryck, åtminstone för att vara vänsterpartist, och till skillnad från Ohly inte räknas som "kommunist". Frågan är förstås om partiet själva vill ha honom med tanke på att partiets högerflygel (där Sjöstedt anses tillhöra) mer eller mindre rensats ut under Ohlys tid.

Själv kommer jag alltid att associera Sjöstedt med hans rabiata EU-motstånd vid folkomröstningen 1994.

Jag har själv alltid uppfattat Jonas som en rak och Ärlig politiker, dvs att han faktiskt tror på det han säger, dock kommer jag nu komma ihåg honom för hans inställning till att varför vi kan skriva in EU i grundlagen.

"Det har varit en realitet för det svenska folket i 15 år..."

Med samma logik skulle han kunna skriva in att Sverige skall vara alliansstyrt i grundlagen, om alliansen vinner nästa val....
Citera
2011-08-17, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intotf

Ok han var med redan då?, jag var ju emot EMU-projektet så därför jag röstade på honom 2004 (se hur det går nu med EMU ) därför jag röstade på honom han var nejsidans bästa politiker tyckte jag.

Förmodligen väljer väl V Diamarca eller Linde istället , dårar.
Citera
2011-08-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennekebab
Förmodligen väljer väl V Diamarca eller Linde istället , dårar.

Njäe, Sjöstedt verkar klart mest populär i partiet. Det finns annars flera snarlika trådar, t.ex.: https://www.flashback.org/t1617310
Citera
2011-08-17, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo
Njäe, Sjöstedt verkar klart mest populär i partiet. Det finns annars flera snarlika trådar, t.ex.: https://www.flashback.org/t1617310

Ok mm är de smarta så gör de så.
Citera
2011-08-17, 13:17
Medlem
L.A.s avatar
Tror definitivt Jonas Sjöstedt skulle kunna ta upp V till Schyman-nivåer. Han har den perfekta personligheten (folk uppfattar honom som trevlig och insatt utan att för den sakens skull verka fanatisk, verklighetsfrånvänd eller uppenbart röstfjäskande), det perfekta utseendet (perfekt balanserat mellan att se förtroendeingivande och att se bra ut, kan definitivt användas av pr-strategerna både som någon slags fadersgestalt för unga samt som svärmorshunk åt damer i övre medelåldern) och mentaliteten (lite av Reinfeldts statsmannautstrålning, att jämföra honom med Ohly på den här punkten blir bara pinsamt). Sjöstedt uppfattas verkligen inte som en politiker, mer som den där trevliga grannen som inte säger så mycket men som man alltid håller med när han säger något. Och att inte framstå som en politiker är som bekant en enorm fördel om man är politiker...

Den intressanta frågan i det här sammanhanget är egentligen inte om Sjöstedt är rätt person att leda vänsterpartiet, utan snarare om vänsterpartiet kan acceptera det faktum att han är det.
Citera
2011-10-05, 03:27
Medlem
Imponerads avatar
Vänsterpartiet var tidigare mycket starka bland unga väljare, förstagångsväljare framförallt. Många inom arbetarklassen röstade också på dem för kände ett starkt förtoende för Gudrun Schyman och det folkliga förtroendet har Lars Ohly inte lyckats hitta hos väljarna. De var även starka bland många invandrare och givetvis de kommunister som ändå vill rösta på ett parti. Nu verkar de bara ha de sistnämda kvar.
Således har de bara den sistnämda gruppen kvar vilket har gjort Vänsterpartiet till ett så litet parti som det är idag.
Jag tror Jonas Sjöstedt kommer lyfta Vänsterpartiet. Främst tror jag att han kan locka ungdomar som idag röstar på Miljöpartiet. Med tanke på att Miljöpartiet förlorat Maria Wetterstrand som var populär bland unga men även bland studenter, så kan nog Vänsterpartiet plocka en hel del röster därifrån.

Samtidigt verkar Socialdemokraterna gå mer åt mitten och de är väl egentligen där den stora kärngruppen finns, de som inte vill att S går för mycket mot mitten och därför röstar på V.
Ju mer S går mot mitten dessto större blir Vänsterpartiet. Jag tror de kommer göra ett betydligt bättre val 2014 än valet 2010.
Citera
2011-10-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imponerad
Vänsterpartiet var tidigare mycket starka bland unga väljare, förstagångsväljare framförallt. Många inom arbetarklassen röstade också på dem för kände ett starkt förtoende för Gudrun Schyman och det folkliga förtroendet har Lars Ohly inte lyckats hitta hos väljarna. De var även starka bland många invandrare och givetvis de kommunister som ändå vill rösta på ett parti. Nu verkar de bara ha de sistnämda kvar.
Således har de bara den sistnämda gruppen kvar vilket har gjort Vänsterpartiet till ett så litet parti som det är idag.
Jag tror Jonas Sjöstedt kommer lyfta Vänsterpartiet. Främst tror jag att han kan locka ungdomar som idag röstar på Miljöpartiet. Med tanke på att Miljöpartiet förlorat Maria Wetterstrand som var populär bland unga men även bland studenter, så kan nog Vänsterpartiet plocka en hel del röster därifrån.

Samtidigt verkar Socialdemokraterna gå mer åt mitten och de är väl egentligen där den stora kärngruppen finns, de som inte vill att S går för mycket mot mitten och därför röstar på V.
Ju mer S går mot mitten dessto större blir Vänsterpartiet. Jag tror de kommer göra ett betydligt bättre val 2014 än valet 2010.

Ja det är min uppfattning med, är V smarta så ska de välja Jonas Sjöstedt.
Citera
2011-10-07, 09:15
Medlem
Amors avatar
Tror det är fullt möjligt, han ger ett mjukt intryck som person, får därmed Vänsterpartiet att verka mindre extrema än vad partiet var under Ohly.

Detta kan låta som en ytlig analys, men dagen politiska verklighet handlar mycket om hur saker ser ut i media.
Citera
2011-10-07, 10:08
Medlem
joeblowmans avatar
Som vänsterpartist måste jag upplysa er att Rossana Dinamarca skall väljas som Vänsterpartiets ledare och senare som Sveriges statsminister. I början ville jag själv Jonas Sjöstedt men när jag ser att nynazi-SD och PI.desinfo idioter föredrar honom (förmodligen för att Sjöstedt är mot-9/11 Truth och Dinamarca är super-motsionist), bytte jag min röst.

Andra högerextrema har redan börjat angripa henne, ett bra tecken att hon borde vara V-ledaren:

Rossana Dinamarca fällde rasistiskt uttalande om ”vita män”

http://www.nationell.nu/2011/08/27/r...-mot-vita-man/
Senast redigerad av joeblowman 2011-10-07 kl. 10:17.
Citera
2011-10-07, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeblowman
Som vänsterpartist måste jag upplysa er att Rossana Dinamarca skall väljas som Vänsterpartiets ledare och senare som Sveriges statsminister. I början ville jag själv Jonas Sjöstedt men när jag ser att nynazi-SD och PI.desinfo idioter föredrar honom (förmodligen för att Sjöstedt är mot-9/11 Truth och Dinamarca är super-motsionist), bytte jag min röst.

Andra högerextrema har redan börjat angripa henne, ett bra tecken att hon borde vara V-ledaren:

Rossana Dinamarca fällde rasistiskt uttalande om ”vita män”

http://www.nationell.nu/2011/08/27/r...-mot-vita-man/

Tror du verkligen taxi-Dinamarca har ett brett stöd i partiet?, tveksamt va.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in