2011-08-17, 10:47
Medlem
Kungztors avatar
Tänkte börja åka snorbräda i vinter. Jag behöver därför lite hjälp med brädan. Boots + bindningar löser sig alltid. Jag är 170 och väger 65-70kg. Hur lång bör brädan vara? Hjälp mig med lite nybörjarbrädor tack!
Citera
2011-08-17, 11:08
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Brädan ska vara upp till hakan, det är lättare att ha en kort bräda när man är nybörjare.

Ett tips är att aldrig ge upp. Det kommer ta tid och du kommer ramla på rumpan så sjukt många gånger men när du väl har lärt dig att åka är det sjukt kul! Kör själv bräda och skidor och det är grymt att kunna variera sig, har åkt skidor i tre säsonger nu och ska gå tillbaka till bräda i år! Lycka till!
Citera
2011-08-17, 11:26
Medlem
BlueMountainStates avatar
gå till typ stadium XL eller något så får de ut ett paket till dig med allt med bra pris ! Som föregående sa! Ge aldrig upp, du kommer ramla mycket och det kommer ta tid! Så bara att träna träna träna!
Citera
2011-08-17, 11:30
Medlem
Zeramons avatar
hyra kanske första gångerna du åker?

glad för din skull! få saker blir jag så glad över i livet som att en tidig solig vintermorgon få spänna på mig brädan på toppen av backen, med full klädmundering. att känna dom varma, torra kläderna hålla mig varm mitt i kalla minusgrader. bindningarna som med ett fast grepp håller mina boots fast i brädan!

ooooooh!

jag tycker du ska hyra tills du åkt en 2-3 gånger. då vet du hur mycket du gillar det här, hur mycket du e villig att satsa, vilken nivå av utrustning du borde köpa (finns ju alltid dyra eller billiga alternativ)
Citera
2011-08-17, 12:16
Medlem
Kungztors avatar
Saken är den, att om jag ska hyra, måste jag åka 5-6 mil enkel resa till en backe jag inte kommer klara, köper jag bräda,boots,bindningar själv kan jag åka i en rätt bra backe i närheten och nöta sönder.
Citera
2011-08-17, 14:42
Medlem
Standard måtten brukar va att brädan ska vara någonstans mellan hakan och näsan.

Ett annat tips är att har du inte råd eller lust att köpa det bästa av allt direkt skulle jag lägga prioriteringen såhär:
1. Bootsen är viktigast, hitta ett par riktigt sköna som sitter som en smäck, det är guld värt!
2. Bindningar, ett par sköna av bra kvalité som inte börjar krångla, det blir en hel del knäppa av och på.
3. Brädan, du så såklart inte köpa den billigaste skitbrädan men om man måste prioritera pga av budget skulle jag lägga mer på boots och bindningar.
Citera
2011-08-17, 20:07
Medlem
Kungztors avatar
Tackar för alla tips, blir förmodligen denna setup,

http://www.hollywood.se/sv/product/10973/pro-series-keller-153-snowboard#filter-2

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=21544&ProductDetailId=14384 7
eller
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=4334&ProductDetailId=94197

Bootsen vet jag ännu inte, kanske blir ett bar beggade., vi får se!=)
Citera
2011-08-22, 00:27
Bannlyst
bindningar tycker jag är det viktigaste (har haft en hel del problem med det)

gå gärna till en fysisk butik, där kan du få mycket hjälp
(helvete vad sugen jag blev på att åka nu)
Citera
2011-08-22, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gunvaldsson
bindningar tycker jag är det viktigaste (har haft en hel del problem med det)

gå gärna till en fysisk butik, där kan du få mycket hjälp
(helvete vad sugen jag blev på att åka nu)

Ja, jag håller med! Jag hade en bräda förut med step-in-bindingar, och det är fan det bekvämaste jag någonsin haft! Bara trycka fast foten med piggarna på sidan av bootsen, och sen när man ska loss så drar man bara upp en liten spärr! Köpte dock ny bräda sedan med vanliga spännen som man drar över. 3 stycken spännen som fan tar en evighet att spänna fast, och är träliga att pyssla med när man har tjocka handskar på sig!
Dock är step-in svårare att få tag på då alla affärer konstigt nog inte har detta... Det borde vara bra mycket populärare kan man tycka!
Citera
2011-08-22, 09:58
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeknamn1
Ja, jag håller med! Jag hade en bräda förut med step-in-bindingar, och det är fan det bekvämaste jag någonsin haft! Bara trycka fast foten med piggarna på sidan av bootsen, och sen när man ska loss så drar man bara upp en liten spärr! Köpte dock ny bräda sedan med vanliga spännen som man drar över. 3 stycken spännen som fan tar en evighet att spänna fast, och är träliga att pyssla med när man har tjocka handskar på sig!
Dock är step-in svårare att få tag på då alla affärer konstigt nog inte har detta... Det borde vara bra mycket populärare kan man tycka!
Den stora nackdelen med step-in är nog att man behöver speciella snowboardskor. Ska man köpa sådana räcker det alltså inte med att köpa nya bindningar. Är väl därför de inte säljer så bra antar jag.
Citera
2011-08-22, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Den stora nackdelen med step-in är nog att man behöver speciella snowboardskor. Ska man köpa sådana räcker det alltså inte med att köpa nya bindningar. Är väl därför de inte säljer så bra antar jag.

Jo precis, och jag vet inte ens om olika step-in-boots passar andra step-in-"bindningar". Vet inte heller om det går att ha step-in-bootsen i vanliga bindningar! Men det tror jag faktiskt då jag tror att piggarna hamnar, i alla fall på min bräda, mellan plaststycken som håller det mellersta och översta bandet, och plaststycket som håller det nedersta.
Köper jag en ny bräda någon dag så kommer jag garanterat att lägga lite extra tid och pengar på att köpa step-in! Det är så värt det tycker jag.
Citera
2011-08-22, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeknamn1

har åkt på det en gång på hyr bräda, jävlig smidigt (skit samma om det är fult).
har tyvärr inte heller hittat någon butik som säljer det, utan dom säger något om att dom kan gå sönder om man gör extremhopp. tydligen verkar jag vara den enda som inte hoppar i 20 meters hopp.
dessutom går ju vanliga bindningar också sönder, har slösat ganska många hundralappar och åkdagar på att dom har pajat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in