Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Det var en av dom stora kockarna som en gång sa att vitlök ska tillsättas på slutet av matlagningen, just för att vitlöken inte ska tappa förmycket smak, alltså ca 5-10 min innan man ska servera har jag för mig.
Men det som talar emot det är ju om man ser till den kinesiska matlagningen där dom nästan alltid har i hackad vitlök, ingefära och chili direkt i den varma oljan innan dom lägger i något annat.
Så det är en bra fråga hur man ska göra för att få den bästa smaken, genom att smaksätta oljan borde ju vara det bästa alternativet dock, för då bör ju ingredienserna ta upp smaken på ett annat sätt.
Alltså, båda varianterna används ju pga att de lämnar olika resultat. För det första så hänger allting på hur vitlöken har preppats innan tillagning, dvs om den är riven, pressad, finhackad osv. Alla dessa detaljer lämnar olika smak. Likaså är tiden när man lägger vitlöken avgörande för smaken. En vitlök som har fått vara med i grytan under hela tillagningstiden har ju en helt annan arom är den som läggs i på slutet.
M a o, båda varianterna används med fördel för att uppnå olika resultat. En av mina favoritgrytor består av vitlök som tillsätts i både början och dessutom också på slutet!
~Paul~