2011-08-16, 21:19
Medlem
Hej!

Jag har nyss köpt en laptop, och när jag kollar under Enhetshanteraren så har jag 2 st grafikkort.

Ett heter "Intel(R) HD Graphics Family" och det andra heter "NVIDIA GeForce GT 540M".

Jag vet att "NIVIDIA GeForce GT 540M" är det starkare kortet, men under Skärmupplösning/Avancerade inställningar så visar den att "Bildskärmskortet" är "Intel(R) HD Graphics Family".
Varför är det så? Kan jag inte använda mitt dedikerade grafikkort (NVIDIA GeForce GT 540M)?

Tacksam för svar!
Citera
2011-08-16, 21:22
Medlem
Den sätts väl på automatiskt när den behövs? Klarar det integrerade grafiken kakan, så används väl inte grafikkortet?
Citera
2011-08-16, 21:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tillverkare och modell på denna bärbara?
Citera
2011-08-16, 21:32
Medlem
Det är en ASUS N53SV.

Kan det vara som Andiders säger?
Citera
2011-08-16, 22:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Natten är räddad med en recension av denna bärbara -> http://www.notebookcheck.net/Review-...k.43709.0.html

Det står lite om detta här på denna sida.
Citera
2011-08-17, 11:21
Medlem
Tack för svar!

Detta stycke handlar om grafikkorten:

"The Asus N53SV fuses two exciting graphic solutions with Nvidia Optimus Technology right away. First, the user can fall back on the incorported graphics unit, Intel Graphics 3000, during low office load. This unburdens the system in terms of power consumption and emissions. Then a dedicated midrange graphics card, labeled Nvidia Geforce GT 540M, is available for the case of a higher performance requirement. This would be coding tasks that are executed faster with the GPU or in classic 3D gaming use"

Betyder detta att det är som Andiders säger? Att datorn kör på det integrerade grafikkortet, och den automatiskt byter till det dedikerade grafikkortet när det behövs?
Citera
2011-08-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KDA
Tack för svar!

Detta stycke handlar om grafikkorten:

"The Asus N53SV fuses two exciting graphic solutions with Nvidia Optimus Technology right away. First, the user can fall back on the incorported graphics unit, Intel Graphics 3000, during low office load. This unburdens the system in terms of power consumption and emissions. Then a dedicated midrange graphics card, labeled Nvidia Geforce GT 540M, is available for the case of a higher performance requirement. This would be coding tasks that are executed faster with the GPU or in classic 3D gaming use"

Betyder detta att det är som Andiders säger? Att datorn kör på det integrerade grafikkortet, och den automatiskt byter till det dedikerade grafikkortet när det behövs?
Ja, det är som Andiders säger.
Citera
2011-08-18, 15:57
Medlem
Tack alla för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in