2016-02-24, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Den näst senaste banken kunde vi använda vår bsukonton som våra 15%
Men var hos handelsbanken idag och dom totalvägrade och sa att det inte var lagligt.
För att sedan ge en hel del tips hur man kan skattefuska just vid vårat bostadsköp.

Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
Ja, BSU är egenkapital, så BSU + annat egenkapital skal vara minst 15%, om man inte har tur och får undantag från banken.

Om man använder BSU kontot som egenkapital får man fortfarande investera i det, låta det växa? Eller tar de pengarna och så får man inte skatteavdraget + räntan längre?
Citera
2016-02-24, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av europa2016
Om man använder BSU kontot som egenkapital får man fortfarande investera i det, låta det växa? Eller tar de pengarna och så får man inte skatteavdraget + räntan längre?

Tror att det Ragganof menar är att Handelsbanken hävdar man måste stänga kontot och betala in egenandelen till banken. Vilket egentligen är mest logiskt, då du annars bara kan byta bank på bsut efter du fått ditt lån och sedan köpa inredning eller vad som. Lagen om 15% egenkapital kräver nog att du betalar in det, inte bara har det på ett konto.

Det var därför jag också ställde frågan.
Citera
2016-02-24, 11:40
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Tror att det Ragganof menar är att Handelsbanken hävdar man måste stänga kontot och betala in egenandelen till banken. Vilket egentligen är mest logiskt, då du annars bara kan byta bank på bsut efter du fått ditt lån och sedan köpa inredning eller vad som. Lagen om 15% egenkapital kräver nog att du betalar in det, inte bara har det på ett konto.

Det var därför jag också ställde frågan.

Exakt, men samtidigt har vi en bank som går med på enbart nöja sig med att vi har kontorna hos dom. Så vi kan fortsätta spara de åren vi har kvar.
Ska på några fler möten framöver, kan hålla er informerade va dessa säger.

Kan inte en bank sätta en spärr på ett konto. Så jag må höra av mig och avtala med min bankman för att får flytta eller tömma ett konto?
På så sätt försäkrar dom sig att kontant insatsen är säkrad?
Senast redigerad av RagGAnoF 2016-02-24 kl. 11:48.
Citera
2016-02-24, 11:51
Medlem
Citat:
Exakt, men samtidigt har vi en bank som går med på enbart nöja sig med att vi har kontorna hos dom. Så vi kan fortsätta spara de åren vi har kvar.
Ska på några fler möten framöver, kan hålla er informerade va dessa säger.

Kan inte en bank sätta en spärr på ett konto. Så jag må höra av mig och avtala med min bankman för att får flytta eller tömma ett konto?
På så sätt försäkrar dom sig att kontant insatsen är säkrad?

Jag vet faktiskt inte hur BSU-kontot fungerar exakt. Det är ju låst/spärrat för uttag i internetbanken, men samtidigt så bör det ju vara en själv som har fullmakt över sina pengar (Sedan får man ju givetvis betala tillbaka skatteavdragen om man inte kan visa skatteetaten att det användes till bostad). Spärr att byta bank på sin BSU bör de inte få till. Well, du får fråga mer och meddela
Citera
2016-02-24, 15:20
Medlem
Citat:
Man får bara ta ut pengarna från BSU-kontot en gång. Så de förbrukas som egenkapital när du köper din första bostad, alternativt när du väljer att använda de som en amortering vid ett senare tillfälle.
Citera
2016-02-24, 15:32
Medlem
Citat:
Man får bara ta ut pengarna från BSU-kontot en gång. Så de förbrukas som egenkapital när du köper din första bostad, alternativt när du väljer att använda de som en amortering vid ett senare tillfälle.

Se här

Citat:
Citera
2016-02-28, 01:33
Medlem
Citat:
Se här
Det betyder alltså att RagGAnoF inte använder sitt BSU-konto för att betala egenkapitalet. För då avslutar man i samma ögonblick sitt BSU-konto.
Citera
2016-06-17, 22:11
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Det betyder alltså att RagGAnoF inte använder sitt BSU-konto för att betala egenkapitalet. För då avslutar man i samma ögonblick sitt BSU-konto.
Missat att informera här, de få banker som tex dnb, tydligen missförstått va vi sa. Lätt hänt när jag för talan, borde låta min bättre hälft föra den. Hon kan iallafall språket.
Citera
2016-06-22, 12:10
Medlem
Jag frågade dnb om vad som görs med BSUt. Om de bara "håller" i kontot och låter det växa och sedan tar allt en dag, eller om de tar allt direkt. De tar allt direkt.

On topic: Jag sparar på i bsu helt enkelt
Citera
2023-06-05, 00:19
Medlem
Vad kräver bankerna eller norska skatteverket för dokumentation när man använder pengarna?

Har en villa i Sverige som vi renoverar och tänkte använda BSU pengar till den. fattar inte rent praktiskt hur man ska gå till väga för att " hämta" ut pengarna på rätt sätt. Ska det skickas in dokumentation???
Citera
2023-06-07, 11:20
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duharmail
Vad kräver bankerna eller norska skatteverket för dokumentation när man använder pengarna?

Har en villa i Sverige som vi renoverar och tänkte använda BSU pengar till den. fattar inte rent praktiskt hur man ska gå till väga för att " hämta" ut pengarna på rätt sätt. Ska det skickas in dokumentation???

Från DNB

Citat:
Hvordan bruker jeg BSU til oppussing/vedlikehold av egen bolig?

Du fyller ut avslutningsskjemaet i nettbanken. Velg alternativet "Annet godkjent boligformål," skriv "oppussing/vedlikehold av egen bolig", og eventuelt flere opplysninger i kommentarfeltet.
Citera
2024-09-06, 17:33
HJÄLP! Någon som vet!! Är Svensk bott och jobbat i Norge i 12 år. Flyttar till Sverige nu. Vad händer med min BSU och kan jag använda den i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in