2016-02-24, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Den nst senaste banken kunde vi anvnda vr bsukonton som vra 15%
Men var hos handelsbanken idag och dom totalvgrade och sa att det inte var lagligt.
Fr att sedan ge en hel del tips hur man kan skattefuska just vid vrat bostadskp.

Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
Ja, BSU r egenkapital, s BSU + annat egenkapital skal vara minst 15%, om man inte har tur och fr undantag frn banken.

Om man anvnder BSU kontot som egenkapital fr man fortfarande investera i det, lta det vxa? Eller tar de pengarna och s fr man inte skatteavdraget + rntan lngre?
Citera
2016-02-24, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av europa2016
Om man anvnder BSU kontot som egenkapital fr man fortfarande investera i det, lta det vxa? Eller tar de pengarna och s fr man inte skatteavdraget + rntan lngre?

Tror att det Ragganof menar r att Handelsbanken hvdar man mste stnga kontot och betala in egenandelen till banken. Vilket egentligen r mest logiskt, d du annars bara kan byta bank p bsut efter du ftt ditt ln och sedan kpa inredning eller vad som. Lagen om 15% egenkapital krver nog att du betalar in det, inte bara har det p ett konto.

Det var drfr jag ocks stllde frgan.
Citera
2016-02-24, 11:40
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Tror att det Ragganof menar r att Handelsbanken hvdar man mste stnga kontot och betala in egenandelen till banken. Vilket egentligen r mest logiskt, d du annars bara kan byta bank p bsut efter du ftt ditt ln och sedan kpa inredning eller vad som. Lagen om 15% egenkapital krver nog att du betalar in det, inte bara har det p ett konto.

Det var drfr jag ocks stllde frgan.

Exakt, men samtidigt har vi en bank som gr med p enbart nja sig med att vi har kontorna hos dom. S vi kan fortstta spara de ren vi har kvar.
Ska p ngra fler mten framver, kan hlla er informerade va dessa sger.

Kan inte en bank stta en sprr p ett konto. S jag m hra av mig och avtala med min bankman fr att fr flytta eller tmma ett konto?
P s stt frskrar dom sig att kontant insatsen r skrad?
Senast redigerad av RagGAnoF 2016-02-24 kl. 11:48.
Citera
2016-02-24, 11:51
Medlem
Citat:
Exakt, men samtidigt har vi en bank som gr med p enbart nja sig med att vi har kontorna hos dom. S vi kan fortstta spara de ren vi har kvar.
Ska p ngra fler mten framver, kan hlla er informerade va dessa sger.

Kan inte en bank stta en sprr p ett konto. S jag m hra av mig och avtala med min bankman fr att fr flytta eller tmma ett konto?
P s stt frskrar dom sig att kontant insatsen r skrad?

Jag vet faktiskt inte hur BSU-kontot fungerar exakt. Det r ju lst/sprrat fr uttag i internetbanken, men samtidigt s br det ju vara en sjlv som har fullmakt ver sina pengar (Sedan fr man ju givetvis betala tillbaka skatteavdragen om man inte kan visa skatteetaten att det anvndes till bostad). Sprr att byta bank p sin BSU br de inte f till. Well, du fr frga mer och meddela
Citera
2016-02-24, 15:20
Medlem
Citat:
Man fr bara ta ut pengarna frn BSU-kontot en gng. S de frbrukas som egenkapital nr du kper din frsta bostad, alternativt nr du vljer att anvnda de som en amortering vid ett senare tillflle.
Citera
2016-02-24, 15:32
Medlem
Citat:
Man fr bara ta ut pengarna frn BSU-kontot en gng. S de frbrukas som egenkapital nr du kper din frsta bostad, alternativt nr du vljer att anvnda de som en amortering vid ett senare tillflle.

Se hr

Citat:
Citera
2016-02-28, 01:33
Medlem
Citat:
Se hr
Det betyder allts att RagGAnoF inte anvnder sitt BSU-konto fr att betala egenkapitalet. Fr d avslutar man i samma gonblick sitt BSU-konto.
Citera
2016-06-17, 22:11
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Det betyder allts att RagGAnoF inte anvnder sitt BSU-konto fr att betala egenkapitalet. Fr d avslutar man i samma gonblick sitt BSU-konto.
Missat att informera hr, de f banker som tex dnb, tydligen missfrsttt va vi sa. Ltt hnt nr jag fr talan, borde lta min bttre hlft fra den. Hon kan iallafall sprket.
Citera
2016-06-22, 12:10
Medlem
Jag frgade dnb om vad som grs med BSUt. Om de bara "hller" i kontot och lter det vxa och sedan tar allt en dag, eller om de tar allt direkt. De tar allt direkt.

On topic: Jag sparar p i bsu helt enkelt
Citera
2023-06-05, 00:19
Medlem
Vad krver bankerna eller norska skatteverket fr dokumentation nr man anvnder pengarna?

Har en villa i Sverige som vi renoverar och tnkte anvnda BSU pengar till den. fattar inte rent praktiskt hur man ska g till vga fr att " hmta" ut pengarna p rtt stt. Ska det skickas in dokumentation???
Citera
2023-06-07, 11:20
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duharmail
Vad krver bankerna eller norska skatteverket fr dokumentation nr man anvnder pengarna?

Har en villa i Sverige som vi renoverar och tnkte anvnda BSU pengar till den. fattar inte rent praktiskt hur man ska g till vga fr att " hmta" ut pengarna p rtt stt. Ska det skickas in dokumentation???

Frn DNB

Citat:
Hvordan bruker jeg BSU til oppussing/vedlikehold av egen bolig?

Du fyller ut avslutningsskjemaet i nettbanken. Velg alternativet "Annet godkjent boligforml," skriv "oppussing/vedlikehold av egen bolig", og eventuelt flere opplysninger i kommentarfeltet.
Citera
2024-09-06, 17:33
HJLP! Ngon som vet!! r Svensk bott och jobbat i Norge i 12 r. Flyttar till Sverige nu. Vad hnder med min BSU och kan jag anvnda den i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in