2013-09-08, 00:39
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
https://www2.sparebank1.no/smn/bolig...a1189635548538

Sorry, smn är det och du har helt riktigt rätt i första 20 k. Men he, gratis pengar äro ikke att förakta on än i små portioner

Men det är bara om man öppnar BSU hos dem i 2013, och då får man ju mindre ränta iom att det bara är några få månader kvar. De försöker bara få dig att börja spara i BSU hos dem.
Citera
2013-09-17, 02:44
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Men det är bara om man öppnar BSU hos dem i 2013, och då får man ju mindre ränta iom att det bara är några få månader kvar. De försöker bara få dig att börja spara i BSU hos dem.
Visst men det är ju bara flytta dom igen om man inte gilöar dom.

Nu har Höyre tagit sin plats, hoppas det kan finnas något fördelaktigt med tanke på bsu med det!

Såg att dom vill höja totalbelopp till 300 k, årligg insättning till 25 tror jag och skatteavdraget till 28%
Senast redigerad av utan.att.stanna 2013-09-17 kl. 03:02.
Citera
2013-09-17, 20:47
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Visst men det är ju bara flytta dom igen om man inte gilöar dom.

Nu har Höyre tagit sin plats, hoppas det kan finnas något fördelaktigt med tanke på bsu med det!

Såg att dom vill höja totalbelopp till 300 k, årligg insättning till 25 tror jag och skatteavdraget till 28%

25 tycker jag var lite snålt, iallafall 30, då skulle det ändå ta 8år att komma upp i max summan. Med 25 tar det iförsig bara 1,5 år mer. Men jag har inte så läng tid på mig.
Citera
2013-09-19, 08:47
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
25 tycker jag var lite snålt, iallafall 30, då skulle det ändå ta 8år att komma upp i max summan. Med 25 tar det iförsig bara 1,5 år mer. Men jag har inte så läng tid på mig.
Håller helt med dig. Man får hoppas på det bästa.
Citera
2016-02-22, 14:39
Medlem
Synd att detta inte finns i Sverige. Eller kanske det gör?

Från 1 januari 2016 kan man investera max 25 000 kr/år på BSU kontot, fram till att man totalt har investerat 300 000 kr. Detta är alltså nya regler. Klarar man investera 25 000 kr per år ger detta tolv år innan maxbeloppet uppfylls.

Synd att inte gränsen på 25 000 ökar, jag hade gärna investerat det dubbla, men ja, om man är två så är det bättre.

I tillägg så får man ju 20% avdrag på skatten av det man har investerat. Investera 25000 och få 5000 tillbaka.

Med DNB bank Norge kan man också öppna BSU 2.0 konto. Detta kan man bara ha om man har investerat 25000 i det vanliga kontot först. BSU 2.0 ger samma prinsip, bara att man inte får skatteavdraget på 20%.

DNB ger idag 3,2 % ränta, lägre än tidigare år.

https://www.dnb.no/privat/sparing-og...konto/bsu.html
https://www.dnb.no/privat/sparing-og...onto/BSU2.html
Citera
2016-02-22, 14:51
Medlem
Ett problem är ju att man bara får ta ut från det till bostad, och det EN gång.

Dvs, om du ska köpa din bostad när du är 27 och tar ut dina BSU-pengar så stängs kontot och du får aldrig spara i BSU igen...

Med tanke på att man får 5000 i handen varje år i skatteavdrag, samt 3-4% ränta så är detta ett mycket dumt beslut. Det är ju nästan t.o.m. bättre att ta ett blancolån. Om man har 100 000 på kontot tappar man ju 8-9% per år att använda det.
Citera
2016-02-22, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten

Dvs, om du ska köpa din bostad när du är 27 och tar ut dina BSU-pengar så stängs kontot och du får aldrig spara i BSU igen...

Med tanke på att man får 5000 i handen varje år i skatteavdrag, samt 3-4% ränta så är detta ett mycket dumt beslut. Det är ju nästan t.o.m. bättre att ta ett blancolån. Om man har 100 000 på kontot tappar man ju 8-9% per år att använda det.

Tja, det finns ju alltid en nackdel. Men samtidigt är detta den bästa säkra sparformen Norge kan erbjuda. Om man ska ta ett banklån så tar banken också hänsyn till om man har BSU eller inte. Vad jag menar är att om du ska betala banken X kr per månad, men samtidigt vill investera i BSU, så vill banken kräva mindre per månad av dig. Så länge de ser att du gör något förnuftigt med pengarna. Man måste tänka långsiktigt! Banken får ju tillbaka pengarna från BSUt när de har växt till sig, och så har du tjänat på detta.

Nu talar jag för en, men jag själv tar den säkra vägen.

BSU kan användas både till att köpa bostad, och betala av lån till bostad.
Citera
2016-02-22, 21:50
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:

Vi ska köpa bostad och har varit på ett par banker.
Precis som jag hade tänkt går dom med på att flytta över våra bsu konton till dom. Då slipper man plocka ut pengarna och banken får säkerhet.
Citera
2016-02-23, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av europa2016
Tja, det finns ju alltid en nackdel. Men samtidigt är detta den bästa säkra sparformen Norge kan erbjuda. Om man ska ta ett banklån så tar banken också hänsyn till om man har BSU eller inte. Vad jag menar är att om du ska betala banken X kr per månad, men samtidigt vill investera i BSU, så vill banken kräva mindre per månad av dig. Så länge de ser att du gör något förnuftigt med pengarna. Man måste tänka långsiktigt! Banken får ju tillbaka pengarna från BSUt när de har växt till sig, och så har du tjänat på detta.

Nu talar jag för en, men jag själv tar den säkra vägen.

BSU kan användas både till att köpa bostad, och betala av lån till bostad.

Ja jag menade såklart inte att man inte skulle sätta in på BSU. Jag menade att det är så bra att man inte ska ta ut

Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Vi ska köpa bostad och har varit på ett par banker.
Precis som jag hade tänkt går dom med på att flytta över våra bsu konton till dom. Då slipper man plocka ut pengarna och banken får säkerhet.
OK. Är detta utöver de 15% egenkapital man behöver, eller kan ni räkna in BSU i dom?
Citera
2016-02-23, 08:50
Medlem
Citat:
Ja jag menade såklart inte att man inte skulle sätta in på BSU. Jag menade att det är så bra att man inte ska ta ut

Oh ja, då missförstod jag dig då ser jag att du har alla hästar hemma. Jag förstod det som att du tyckte BSU var dåligt, pga. att man bara kan ta ut en gång.

Back to topic!

Citat:
OK. Är detta utöver de 15% egenkapital man behöver, eller kan ni räkna in BSU i dom?

Är också nyfiken på detta!
Hur många prosent står lånet för? Hur många prosent står BSU för? Hur många prosent står ditt egenkapital för? Antar att BSU + egenkapital = 15%. Stämmer detta?
Citera
2016-02-23, 20:04
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:

Den näst senaste banken kunde vi använda vår bsukonton som våra 15%
Men var hos handelsbanken idag och dom totalvägrade och sa att det inte var lagligt.
För att sedan ge en hel del tips hur man kan skattefuska just vid vårat bostadsköp.
Citera
2016-02-24, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av europa2016
Antar att BSU + egenkapital = 15%. Stämmer detta?
Ja, BSU är egenkapital, så BSU + annat egenkapital skal vara minst 15%, om man inte har tur och får undantag från banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in