Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-16, 02:10
  #1
Medlem
Luciditys avatar
Om vi skriver detta:
gedit
Så körs gedit, jag kan stänga det med Ctrl+C.

Om vi gör såhär istället:
gedit &
Så lägger sig gedit i bakgrunden. Nu kan jag skriva "fg 1" för att komma till samma ställe som jag var på förut, och trycka Ctrl+C för att avsluta gedit.
När gedit ligger i bakgrunden kan jag också stänga terminalen utan att gedit avslutas.

Min fråga: Kan man starta en ny terminal och "äga" gedit processen igen så att den går att avsluta med Ctrl+C från terminalen som vi gjorde tidigare?

Det jag vill uppnå är att få output av ett program som startades innan terminalen gjorde det.
Just nu kör jag fullösningen "program > asd.txt &" och kollar i asd.txt vad den skrivit ut.
__________________
Senast redigerad av Lucidity 2011-08-16 kl. 02:16.
Citera
2011-08-16, 02:12
  #2
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Vet inte riktigt om det är vad du är ute efter, men du kan ju alltid kolla upp screen eller tmux.
Citera
2011-08-16, 08:01
  #3
Medlem
Svinsvens avatar
Jag hittade två hack som du kan ladda hem, kompilera och testa:

grab.c
retty
Citera
2011-08-16, 08:21
  #4
Medlem
kh31d4rs avatar
är också osäker på vad du vill göra, men tail -f kanske kan vara något?
Citera
2011-08-16, 14:32
  #5
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kh31d4r
är också osäker på vad du vill göra, men tail -f kanske kan vara något?
Jag vill fånga output från ett program som redan körs, så att det blir som att man körde det från terminalen.
tail -f använder jag i min fullösning då jag redirectar output till en fil.

edit: retty verkar vara det jag söker, ska ta och kolla på det.
__________________
Senast redigerad av Lucidity 2011-08-16 kl. 14:48.
Citera
2011-08-16, 20:21
  #6
Medlem
Tjatters avatar
Förstår inte heller riktigt vad du menar men du kan ju alltid pipe:a vidare output till ett annat program med ett |-tecken

edit: efter läst länken om retty så verkar det som en sämre version av screen och tmux så kolla på dom.
__________________
Senast redigerad av Tjatter 2011-08-16 kl. 20:24.
Citera
2011-08-17, 00:43
  #7
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Förstår inte heller riktigt vad du menar men du kan ju alltid pipe:a vidare output till ett annat program med ett |-tecken

edit: efter läst länken om retty så verkar det som en sämre version av screen och tmux så kolla på dom.
Tja, det har väl egentligen inte så mycket med screen eller tmux att göra egentligen. Screen och tmux fungerar ju bara om du redan startat programmet i dem, det här programmet gör så att du kan byta tty on-the-fly eller vad man ska säga, utan att först ha behövt starta det i en screen. Om något låter det som en jävligt smart lösning för de gånger man glömmer att starta sin skit i en screen eller tmux.
Citera
2011-08-17, 02:53
  #8
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Tja, det har väl egentligen inte så mycket med screen eller tmux att göra egentligen. Screen och tmux fungerar ju bara om du redan startat programmet i dem, det här programmet gör så att du kan byta tty on-the-fly eller vad man ska säga, utan att först ha behövt starta det i en screen. Om något låter det som en jävligt smart lösning för de gånger man glömmer att starta sin skit i en screen eller tmux.
Been there done that, jävlar så jobbigt det är.
Citera
2011-09-17, 18:11
  #9
Medlem
Zoms avatar
Har upptäckt att startupscriptet för minecraft-server i arch linux använder något som heter detachtty. Den startar programmet i bakgrunden, sen kan man använda attachtty för att återansluta till nuvarande tty. Verkar rätt så fiffigt, även om jag inte är helt säker på hur man sen detachar den. Kan vara så att man gör det med detachtty antagligen, även om jag inte har kommit på hur än (både attachtty och detachtty saknar man-sidor tyvärr). Låter dock som något som kan vara intressant för den här tråden.

http://http://www.cliki.net/detachtty
Citera
2011-09-17, 23:51
  #10
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Har upptäckt att startupscriptet för minecraft-server i arch linux använder något som heter detachtty. Den startar programmet i bakgrunden, sen kan man använda attachtty för att återansluta till nuvarande tty. Verkar rätt så fiffigt, även om jag inte är helt säker på hur man sen detachar den. Kan vara så att man gör det med detachtty antagligen, även om jag inte har kommit på hur än (både attachtty och detachtty saknar man-sidor tyvärr). Låter dock som något som kan vara intressant för den här tråden.

http://http://www.cliki.net/detachtty
Jag har upptäckt Screen sen jag startade tråden och har inte längre behov av det jag tidigare beskrev
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback