2011-08-16, 00:08
Medlem
Jag har försökt bränna .img filmer i min bärbara dator (Travelmate 5320). Jag testade först att bränna med Maxell DVD+R skivor, vilket inte fungerade. Jag testade sedan att bränna med Verbatim som också är DVD+R. Jag hade fått för mig att jag tidigare hade bränt någon film med just de skivorna.

Till problemet... det fungerar inte felfritt. Först fick jag upp detta felmeddelande: Drive F:\ (FAT32) does not support single files > 4 GB in size. Jag upptäckte då att min externa hårddisk var i filsystemet FAT32 och det var på den hårddisken filmerna låg på och som jag försökte bränna från, jag testade att flytta filmen och packa upp igen till min en annan hårddisk som är i filsystem NTFS, vilket inte heller fungerande felfritt. Jag testade då att ladda ner samma film en gång till fast då från början lägga den i hårddisken som är i filsystem NTFS, även denna gång fungerande det inte, men då kom i alla fall inte felmeddelandet: Drive F:\ (FAT32) does not support single files > 4 GB in size upp. Jag testade också att bränna två andra filmer, men även dessa var det samma fel på. Så jag har svårt att tro att det är fel på filmerna jag försökt bränna.

Alla filmer jag testat bränna har dock fått samma fel: Efter ca 5-7 minuter hoppas filmen fram till mellan 30-60 minuter, sedan fungerar filmen, men den hackar till och från.

Brännaren som jag har är: Slimtype DVD A Ds8A1P. Programmen jag bränt i är IMG burn och DVD Decrypter.

Vad kan problemet ligga i? Fel skivor? Trasig brännare? Fel inställningar i bränningsprogrammen? Jag har aldrig tidigare haft dessa problem när jag bränt på min andra dator, därför har jag svårt att tro att det är inställningarna som gör det eftersom jag inte ändrat några...

Tacksam för lite hjälp!
Citera
2011-08-16, 00:37
Bannlyst
Din "C: disk" måste väll vara i NTFS för att kunna hantera filer över 4gig.

Finns ett enkelt kommando som du kan köra i Dos prompten (CMD) för att konvertera din disk snabbt och enkelt!

Konvertera en FAT- eller FAT32-volym till NTFS
Obs! Även om risken för att data skadas eller går förlorade under konverteringen är minimal rekommenderar vi att du säkerhetskopierar data på volymen du vill konvertera innan du börjar konverteringen.

Så här konverterar du en befintlig FAT- eller FAT32-volym till NTFS:

Klicka på Start, peka på Alla program, peka på Tillbehör och klicka på Kommandotolken.
Skriv följande vid kommandotolken, där enhetsbeteckning är enheten du vill konvertera:
convert enhetsbeteckning: /fs:ntfs
Skriv till exempel följande kommando om du vill konvertera enhet E till NTFS:
convert e: /fs:ntfs
Obs! Om operativsystemet finns på enheten du konverterar tillfrågas du om du vill schemalägga aktiviteten när du startar om datorn, eftersom konverteringen inte kan slutföras medan operativsystemet körs. Klicka på JA.
När följande meddelande visas vid kommandotolken skriver du volymetiketten för enheten du konverterar och trycker sedan på RETUR:
Filsystemet är av typen FAT.
Ange den aktuella volymetiketten för enhetsbeteckning
När konverteringen till NTFS har slutförts visas följande meddelande vid kommandotolken:
Konverteringen är klar
Stäng kommandotolken.

Saxat från http://support.microsoft.com/kb/307881

Jag har kört det här kommandot flertalet gr på kompisars datorer utan att säkerhetskopiera med bra resultat till 100%
Lycka till!
Senast redigerad av Burningice 2011-08-16 kl. 00:40.
Citera
2011-08-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burningice
Din "C: disk" måste väll vara i NTFS för att kunna hantera filer över 4gig.

Fast varför måste C: vara i NTFS? Filmerna jag tankade hem lade jag i D: och den är i NTFS och dessutom kommer inte felmeddelandet upp när jag försökte bränna filmer jag lagt i D:? Felmeddelandet kom upp när jag försökte bränna från F: som är min externa hårddisk och som är FAT32 och då laddade, jag som sagt, ner filmerna till en hårddisk som är i NTFS.

Dessutom har jag för mig att jag har bränt filmer tidigare som lyckats och jag har inte gjort någonting med datorn sedan dess.
Citera
2011-08-16, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drinkitup
Fast varför måste C: vara i NTFS? Filmerna jag tankade hem lade jag i D: och den är i NTFS och dessutom kommer inte felmeddelandet upp när jag försökte bränna filmer jag lagt i D:? Felmeddelandet kom upp när jag försökte bränna från F: som är min externa hårddisk och som är FAT32 och då laddade, jag som sagt, ner filmerna till en hårddisk som är i NTFS.

Dessutom har jag för mig att jag har bränt filmer tidigare som lyckats och jag har inte gjort någonting med datorn sedan dess.

Och bränningsprogrammet ligger på en disk som har filsystemet?
Citera
2011-08-16, 14:52
Medlem
Citat:
Och bränningsprogrammet ligger på en disk som har filsystemet?

IMGburn ligger på C: som är i FAT32, men DVD Decrypter ligger i D: som är i NTFS och även där la jag filmerna när jag upptäckte problemet. Jag har testat bränna med båda programmen.
Citera
2011-08-16, 14:54
Bannlyst
Citat:
IMGburn ligger på C: som är i FAT32, men DVD Decrypter ligger i D: som är i NTFS och även där la jag filmerna när jag upptäckte problemet. Jag har testat bränna med båda programmen.

Ok, varför testar du inte att konvertera C: till ntfs, vad hindrar dig?
Citera
2011-08-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ok, varför testar du inte att konvertera C: till ntfs, vad hindrar dig?

För att jag inte är speciellt duktig på datorer och vill inte riskera att "paja" någonting.
Citera
2011-08-16, 15:00
Bannlyst
Citat:
För att jag inte är speciellt duktig på datorer och vill inte riskera att "paja" någonting.

Ok, men jag gav dig tydliga instruktioner på hur du skulle göra några inlägg upp, förs säkerhetsskull så släng över Viktiga dokument och bilder som är oersättliga från C: till din externa disk.
Citera
2011-08-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ok, men jag gav dig tydliga instruktioner på hur du skulle göra några inlägg upp, förs säkerhetsskull så släng över Viktiga dokument och bilder som är oersättliga från C: till din externa disk.

Ja, jag får kanske testa det. Ska installera om IMGburn på D: och testa det först. Tack för all hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in