• 1
  • 2
2011-08-15, 22:05
Medlem
AldoRaines avatar
Jag vill hålla smält choklad lite krämig i konsistensen, även efter att den svalnat. Vad är bäst att ha i, smör, olja eller grädde? Och hur mycket krävs det för säg 100g choklad?
Citera
2011-08-15, 23:22
Medlem
brukar köra på 1dl grädde och 1dl sirap/socker mot 2msk choklad. Lite rom och vanlij är alltid gott i. Sist blanka av såsen med lite smör.
Citera
2011-08-15, 23:45
Medlem
F-U-2s avatar
Själv har jag verkligen haft problem med vit choklad, när jag ska smälta den så blir den hård och jävlas nästan direkt. Nåt knep på det? Den verkar ju funka helt annorlunda än vanlig choklad
Citera
2011-08-16, 07:44
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-U-2
Själv har jag verkligen haft problem med vit choklad, när jag ska smälta den så blir den hård och jävlas nästan direkt. Nåt knep på det? Den verkar ju funka helt annorlunda än vanlig choklad

Knepet är ju att blanda i fett i någon form, olja(smaklös sådan), smör eller grädde.
Citera
2011-08-16, 07:45
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neophytehc
brukar köra på 1dl grädde och 1dl sirap/socker mot 2msk choklad. Lite rom och vanlij är alltid gott i. Sist blanka av såsen med lite smör.

Nu är det inte någon såsig konsistens jag vill ha utan krämig. Tänk smält choklad, jag vill ha den en aning tjockare än så när den smälta chokladen har svalnat. Man kanske får testa sig fram helt enkelt.
Citera
2011-08-16, 20:28
Medlem
Beror på hur du vill ha den? Ska den vara som en ganache/ pralinfyllning i konsistensen skulle jag använda smör grädde och glykos, inte socker för då förlorar du chokladsmaken!
Citera
2011-08-16, 21:07
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cypern
Beror på hur du vill ha den? Ska den vara som en ganache/ pralinfyllning i konsistensen skulle jag använda smör grädde och glykos, inte socker för då förlorar du chokladsmaken!

Nej, det är fett jag tänkt använda mig av. Efter ett försök ikväll tror jag mig ha hittat den perfekta kombinationen.
Citera
2011-08-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nej, det är fett jag tänkt använda mig av. Efter ett försök ikväll tror jag mig ha hittat den perfekta kombinationen.

Skriv gärna hur!
Citera
2011-08-16, 23:05
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejton
Skriv gärna hur!

Nu testade jag med mjölkchoklad, ska pröva med riktig choklad till helgen. Jag smälte 50 g choklad i vattenbad och tillsatte sedan 1,5 msk grädde, det kanske tom hade räckt med 1 msk för att få till den krämiga konsistensen.
Citera
2011-08-16, 23:12
Medlem
yukikazes avatar
Citat:

Kör en chockladmouse?
Citera
2011-08-17, 07:39
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukikaze
Kör en chockladmouse?

Frågar jag efter ett recept på chokladmousse?
Citera
2011-08-17, 10:17
Medlem
Citat:
Nu testade jag med mjölkchoklad, ska pröva med riktig choklad till helgen. Jag smälte 50 g choklad i vattenbad och tillsatte sedan 1,5 msk grädde, det kanske tom hade räckt med 1 msk för att få till den krämiga konsistensen.

Okej, vad för "Riktig" choklad hadde du tänkt använda dig av??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in